Transcripturile celor două interviuri: ale părinților Sava Lavriotul și Theodoros Zisis, luate de teologul Mihai Silviu Chirilă, cu ocazia Sinaxei din Grecia

 

TRANSCRIPTUL interviului dat de Gheron SAVA LAVRIOTUL teologului MIHAI-SILVIU CHIRILA pe tema NEPOMENITORILOR si a neparticiparii Parintelui THEODOROS ZISIS la SINAXA DIN GRECIA

p-Sava-interviuMihai-Silviu Chirilă:

Părinte Sava, am dori să vă întrebăm în legătură cu această diferență de opinie care s-a iscat între părinții aghioriți și părintele Theodoros Zisis, în privința participării credincioșilor la slujbele unde se face pomenirea.

Dorim să știm care este esența problemei.

Părintele Sava:

Suntem de acord cu părintele Zisis, în sensul că acrivia impune întreruperea comuniunii cu, întreruperea pomenirii episcopilor care au legătură cu sinodul din Creta. Acrivia este următoarea: nu mergem în bisericile unde sunt preoții care pomenesc pe ecumeniști. Asta este acrivia. Noi însă am spus că: o să facem o iconomie și o să aplicăm iconomia cu oamenii care încă n-au ajuns la măsura să înțeleagă lucrurile așa cum sunt dar vor să vină în Biserică, vor să meargă la biserică. Dar nu putem să facem din asta canon. Spunem neoficial: merită să meargă la bisericile unde nu sunt ecumeniști cu scopul de a-i ajuta pe preoți să ajungă și ei să întrerupă pomenirea. Asta este la nivel personal. Asta este iconomia la nivel personal. În acest punct nu cred că există vreo diferență cu părintele Theodor. O problemă care există, este cu Biserica Georgiei și a Bulgariei. Și Georgia și Bulgaria spun că au condamnat sinodul din Creta. Asta este ceva bun. Există însă o problemă: că pomenesc pe patriarhul Bartolomeu. Din punct de vedere eclesiologic, asta este o greșeală. Eu personal, care am întrerupt pomenirea lui Bartolomeu și părinții ceilalți, părinții aghioriți, dacă am merge în Bulgaria, ne-am găsi la patriarh să facem liturghie, și patriarhul pomenește pe Bartolomeu. Pot să fiu acolo, pot lua parte sau nu se poate ? Nu sprijinim ideea că noi suntem singurii ortodocși. Asta este o înșelare, ar fi o înșelare. Ne bucurăm că Georgia și Bulgaria au condamnat sinodul din Creta, suntem de acord cu ei și așteptăm ca și ei să ajungă să întrerupă comuniunea cu ecumeniștii.  

Mihai-Silviu Chirilă:

Se va face astăzi în cadrul conferinței pe care o organizați, o condamnare sau o rupere a legăturilor cu Bulgaria și Georgia ?

Părintele Sava:

Nu. Noi astăzi vom condamna sinodul din Creta, nu îl acceptăm ca ortodox, nu acceptăm Consiliul Mondial al Bisericilor, nu acceptăm ecumenismul pentru că este erezie și întrerupem comuniunea cu patriarhul Bartolomeu și cu cei care acceptă sinodul. Numai atât, până aici ajungem, nu mergem mai departe.

Mihai-Silviu Chirilă:

Ne-ați spus care este punctul comun cu părintele Zisis. Care este punctul divergent de s-a ajuns la asta?

Părintele Sava:

Diferența care ne-a adus în această situație este că noi am vrut să spunem asta clar. În cuvântul, în omilia părintelui Zisis, în cuvântul final al sinaxei nu a spus asta clar. Lumea vrea ceva clar de la această sinaxă.

Vrem cinci lucruri:

  1. Condamnăm ecumenismul;
  2. Nu acceptăm sinodul din Creta;
  3. Condamnăm Consiliul Mondial al Ereziilor;
  4. Întrerupem comuniunea cu Bartolomeu și cu toți ecumeniștii care acceptă sinodul din Creta;
  5. Și cel mai important: Cerem de la episcopii ortodocși să facă un sinod ortodox.

După cum vă dați seama nu ne credem doar noi ortodocși, nu suntem doar noi ortodocși, de la episcopii noștri cerem să condamne și ei, ceea ce condamnă și clerul, și poporul.

Acum, în ceea ce privește iconomia, acrivia cere să nu mergem acolo unde sunt pomeniți Bartolomeu și ceilalți ecumeniști. Noi nu putem să spunem asta în cuvântul nostru final. Pentru că nu este după Sfinții Părinți, însă noi acceptăm iconomia dar va fi la nivel personal. Fiecare duhovnic, la nivel personal, la spovedanie, în funcție de puterea de înțelegere a fiecărui om, o să îi spună ce are de făcut. Dar noi trebuie să acționăm dupa acrivie

Mihai-Silviu Chirilă:

Ați spus că veți întrerupe legătura cu patriarhul Bartolomeu și cu ceilalți ecumeniști. Cine sunt mai precis ceilalți ecumeniști ?

Părintele Sava:

Cei care acceptă sinodul din Creta.

Mihai-Silviu Chirilă:

Cei care acceptă sinodul din Creta în sensul că l-au semnat și îl propovăduiesc sau cei care îl acceptă tacit ? Pentru că sunt unii care îl acceptă tacit.

Părintele Sava:

În problemele de credință, Sfinții Mărturisitori spuneau: „Sunt creștin”. Și-au dat sângele pentru asta. Avem 115 ani de când aplicăm iconomia. Și eu aș fi vrut să spun că sunt luptător și să îl pomenesc pe Bartolomeu și să fiu și proestos. Mântuitorul Iisus Hristos vrea ca ceea ce este da să fie da, și ceea ce este nu, să fie nu. Cine nu vrea, merge pe acelaș drum cu ceilalți. Sunt episcopi care spun că sunt ortodocși, dar acceptă sinodul din Creta. Asta ne înșeală de fapt.

Mihai-Silviu Chirilă:

Se poate ca recomandare către credincioșii români: Pot să meargă la episcopi care deși nu au participta la sinod, așa în viața lor privată nu sunt de acord cu el? În viața lor privată spun că nu sunt de acord cu el, dar nu public.

Părintele Sava:

Mântuitorul Hristos a vorbit despre cei care Mă vor mărturisi înaintea oamenilor.Aceștia sunt episcopii. Ei trebuie să își clarifice poziția. Au turmă. Accepți sinodul? Da sau nu? Dacă îl accepți, nu te acceptăm, nu te pomenim. Dacă nu-l accepți, trebuie să arăți asta în practică. Nu spunem nimic de la noi. Am spus că noi vom accepta, vom folosi iconomia în procesul de îndrumare. Pe părintele Theodor îl iubim, suntem de partea lui, nu avem nimic de despărțit, de împărțit cu el. Nu o să ne împărțim în mai multe lupte, nu vom separa lupta noastră. Respectăm lupta pe care a dus-o până acuma, ne dorim să fim împreună, să mergem împreună pe aceeași direcție. Noi vom păstra acrivia. Și o să  arătăm, o să aplicăm și iconomia acolo unde va fi necesar, fără să punem probleme dogmei aplicând iconomia. Nu condamnăm noi nici Bulgaria, nici Georgia, nici nu vom lua o decizie fanatică. Nu o să o luăm de-a coasta, cum se spune.

Mihai-Silviu Chirilă:

Aplicarea iconomiei înseamnă și că un credincos ortodox poate să meargă la o biserică normală, că nimeni nu poate să îl oblige să facă într-un fel sau altul? Se spune că îi obligăm. Nimeni nu poate să îl oblige într-un fel sau altul să meargă sau să nu meargă, nu suntem stat. Noi putem doar să le recomandăm, adică dumneavoastră, preoții, puteți să le recomandați sau nu. Se recomandă să mergem și la preoți care fie duc o viață ortodoxă, chiar dacă pomenesc episcopi eretici, fie pomenesc episcopi care nu au luat o poziție clară pe tema asta?

Părintele Sava:

În mod normal asta nu există.

Mihai-Silviu Chirilă:

De ce nu există ?

Părintele Efrem:

Nu există preot care să aibă conștiință ortodoxă și în acelaș timp să fie de acord cu ecumenismul sau cu sinodul. La asta se referă (părintele Sava).

Părintele Sava:

Din acest motiv nu vrem s-o facem publică, pentru că nu există. De-asta nu am inclus-o în cuvântul final al acestei sinaxe. Însă datorită situației care este cum este și pentru că avem divergențele care sunt, o să facem această iconomie, acest pogorâmînt, ca să nu se spună că am luat-o într-o parte.

Mihai-Silviu Chirilă:

În ce sens ? Ce înseamnă acest pogorâmânt ?

Părintele Sava:

Sunt oameni care nu înțeleg ce au de făcut. Pe acești oameni nu poți să-i presezi, să faci presiuni asupra lor. Noi nu facem presiuni asupra cuiva. Dar întrucât el gândește, crede că este anti-ecumenist și este ortodox, așteptăm să înțeleagă și spunem că, dacă așa înțelegi, du-te undeva unde crezi că este, măcar de ai găsi undeva unde să fie cineva ortodox.

Mihai-Silviu Chirilă:

Adică îl lăsăm să meargă și la cei care pomenesc, ierarhul care a semnat ?

Părintele Sava:

Nu ar trebui să meargă la episcopi.

Mihai-Silviu Chirilă:

La preoți.

Părintele Sava:

La părinți care încă nu sunt pregătiți să întrerupă comuniunea, însă, cum spuneam adineaori, vor s-o facă. Sunt conștienți de asta. Asta spune părintele Theodor. Noi nu suntem de acord. Asta este diferența dintre noi.

Părintele. Efrem:

Asta spune părintele (Sava): iconomia se aplică la nivel personal, la nivel de fiecare duhovnic, să facă cum știe, dar noi acum, dacă și filmul acesta ajunge să se publice, asta înseamnă că a luat o altă turnură. Este făcut public. Asta nu vor părinții (aghioriți), nu vor să se transforme în regulă, excepția.

Mihai-Silviu Chirilă:

Adică să nu se recomande oficial credincioșilor să meargă la pomenitori, asta e ideea ?

Părintele Sava:

Atunci, dacă i-am trimite, ce întrerupere a pomenirii facem? Dacă le spunem lor să meargă acolo, putem merge și noi. De ce nu le spunem să meargă acolo? Pentru a rezolva problema eresului. Dacă îi pomenim pe eretici, vor înțelege că suntem de acord cu ei.

Când cineva curvește îi spun: bine, asta nu-i corect să o faci! Un duhovnic o să îl ia câte un pic. Nu o să-l sperie dintr-o dată. Nu o să-i spună: oprește-te. Că n-o să poată. O să-l ia câte-un pic. Pentru că dacă îi va zice dintr-o dată să se oprească, acela pleacă de la el. Desăvârșit.

Atunci pe oamenii care nu înțeleg, îi luăm câte-un pic. Eu nu văd nici o diferență între noi. Și ceea ce se spune, că o să întrerupem pomenirea cu bulgarii și cu georgienii, eu credeam că am clarificat-o. Noi, ca aghioriți, am spus-o o dată : nu putem să îl pomenim pe Bartolomeu. Voi faceți iconomia voastră, noi ne înțelegem unii cu alții, suntem în comuniune, pentru că suntem la început de drum și așteptăm și de la bulgari și de la georgieni să condamne oficial și ecumenismul, și pe Bartolomeu, după Sfinții Părinți.

Mihai-Silviu Chirilă:

Nu se poate găsi o soluție în această seară să participe toată lumea (și părintele Teodor)?  

Părintele Sava:

Noi avem porțile deschise și îl așteptăm. Noi la asta ne gândim: părintele Theodor ne-a spus că așa nu ne întâlnim. Nu i-am spus să nu vină, nu i-am spus să nu participe, singur a spus că nu vrea să vină. Poziția noastră este cea pe care am spus-o astăzi, nu am spus nimic mai mult sau mai puțin. Și până acum aceeași a fost. Ne dorim unitatea tuturor. Noi o să aplicăm, o să păstrăm acrivia și iconomia până la un anumit punct, dar din acel punct, la un moment dat va trebui să începem cu toții…

Mihai-Silviu Chirilă:

Care este punctul final al iconomiei? Până la care punct? 

Părintele Sava:

Nu putem să impunem. Depinde de fiecare om.

Mihai-Silviu Chirilă:

Nu până la anumite evenimente: condamnarea sinodală sau ceva de genul acesta?

Părintele Sava:

Noi vrem într-adevăr un sinod ortodox. Noi nu suntem sinod. Noi, în această mărturisire de astăzi, asta facem: cerem sinod de la toți, de la câți episcopi ortodocși există, să condamne ecumenismul.

Mihai-Silviu Chirilă:

Aș dori să vă mai întreb ca o ultimă întrebare: cum comentați scrisoarea gherondei Gavriil? A apărut o scrisoare a gherondei Gavriil.

Părintele Sava:

La părintele Gavriil nu au ajuns cuvintele care trebuiau să ajungă. Eu l-am sunat pe părintele Dositei, care este împreună cu el, și i-am explicat ceea ce v-am spus și dumneavoastră, i-am spus că nu suntem singurii ortodocși. Astea sunt minciuni! Cine spune așa ceva?! M-ați auzit vreodată să spun, între atâtea omilii, peste 50 de omilii, m-ați auzit vreodată să spun că suntem singurii ortodocși? Și unii au spus treburile astea părintelui Gavriil și părintele Gavriil de asta a spus ce a spus. Întâmpinăm un mare război. Spun despre noi pe de o parte, că nu păstrăm credința ortodoxă, pe de altă parte spun că și noi vom deveni ecumeniști și vom pomeni pe toți. Poziția noastră este cea pe care am spus-o acum. Nici mai mult, nici mai puțin.

Mihai-Silviu Chirilă:

Un mesaj pentru credincioșii din România, vă rog. Un sfat duhovnicesc pentru credincioșii din România.

Părintele Sava:

Poporul să meargă și să se îmbisericească și să sprijine pe preoții, pe călugării și pe maicile și poporul, care nu pomenesc. Să nu aibă nici fanatism și nici să se întoarcă împotriva celor care pomenesc și mai ales împotriva celor care au totuși, o gândire ortodoxă, pentru că pe oameni îi câștigăm, în primul rând, cu dragoste. Dar în nici un caz nu trebuie să ieșim din granițele Sfinților Părinți. Atâta timp, de atâția ani, ne-am îndepărtat de la această linie. Întreruperea pomenirii trebuia să se întâmple deja de 50 de ani în urmă, atunci când Athenagoras a ridicat condamnarea ereziei, a ridicat anatemele. De atunci trebuia să se fi întrerupt pomenirea deci, ca să putem să înfruntăm boala, boala Bisericii. Acum a înaintat foarte mult eresul. Nu mai putem lăsa iconomia în continuare, în eres.

Mihai-Silviu Chirilă:

Mulțumim foarte mult.

 

TRANSCRIPTUL interviului dat de Parintele THEODOROS ZISIS teologului MIHAI-SILVIU CHIRILA pe tema NEPOMENITORILOR, a ACRIVIEI si a ICONOMIEI: „Trebuie să îl învățăm pe credincos să facă acest efort, să meargă 300 de kilometri pana acolo unde nu se pomenește”

p-zisisMihai-Silviu Chirilă:

Părinte Theodor, aș vrea să vă întrebăm în legătură cu această disensiune care s-a iscat între noi, această diferență de opinie între dumneavoastră și părinții athoniți. Care este esența problemei ?

Părintele Theodoros Zisis:

Diferența esențială este faptul că părinții aghioriți doresc, vor să impună credincioșilor să meargă numai acolo unde sunt cei care au întrerupt pomenirea și le interzic, forțându-le conștiința, să nu meargă acolo unde sun pomeniți. Lucrul acesta nu este o greșeală. Aceasta este acrivia Bisericii. Dar în clipa aceasta, nu putem să le impunem credincioșilor acest lucru, în această clipă. Pentru că sunt foarte multe probleme de ordin pastoral care se pun. De aceea canoanele Bisericii ne dau dreptul să împlinim iconomia. De aceea, care este diferența ? Noi le spunem credincioșilor următorul lucru, noi le spunem că, credincioșii pot merge să se îmbisericească, să se împărtășească și să se spovedească la episcopi și la preoți care au gândire ortodoxă, chiar dacă pomenesc. Aceasta este iconomia. Și părintele Gavriil din Sfântul Munte (se filmează scrisoarea părintelui Gavriil, scrisă de mână). Iată, această scrisoare, pe care părintele Gavriil o trimite din Sfântul Munte, în care arată foarte clar că nu este de acord cu părintele Sava, deci la sfârșitul acestei scrisori se spune așa: „Vă rog să urmați Sfinților Părinți, în situația dată de astăzi și să urmați iconomia. Și la acest lucru am fost de acord împreună cu toți părinții aghioriți. Și deodată, părinții aceștia trei aghoriți, părintele Sava cu Heruvim, cei trei, au schimbat această înțelegere și spun să aplicăm acrivia, adică să nu mai mergem la nicio biserică, să nu mai avem comuniune nici măcar cu Biserica Bulgară, care a condamnat Creta și nu este de acord cu sinodul, cu georgienii ș.am.d.

Mihai-Silviu Chirilă:

Părinte, aș vrea să ne explicați ce înseamnă acriviile ortodoxe în această situație, referitor la episcopi și la preoții episcopilor respectivi. Care sunt limitele și care este înțelesul exact al expresiei „gîndire ortodoxă” ?

Părintele Theodoros Zisis:

Gândirea ortodoxă înseamnă ca cineva să urmeze tradiția Sfinților Părinți ai Bisericii și să condamne toate ereziile și cea mai mare erezie contemporană, numită erezia ecumenistă, la fel ca și minciuno-sinodul din Creta, care a oficializat ecumenismul, erezia ecumenistă. Deci să vedem criteriul pentru care un episcop este ortodox sau are gândire ortodoxă – dacă el începe să confirme ecumenismul, să spună că e bun ecumenismul și să facă rugăciuni în comun, vizite la papistași, la protestanți și la alți eretici și dacă începe să spună că ceea ce s-a întâmplat în Creta, este bun, nu s-a întâmplat nimic, nu s-a schimbat nimic, e totul minunat în Creta. Deci granița este clară: ortodoxie sau erezie. Există însă situația ca un episcop să fie fricos, să-i fie frică. Dar dacă ne ducem la acest episcop și avem o discuție frățească, prietenească, în iubire, și îl întrebăm: Dumneavoastră, Înalt Prea Sfinția voastră sau Prea Sfinția voastră, vrem să știm pentru sufletele noastre, sunteți pentru sinodul din Creta și pentru ecumenism sau nu ? – Și v-ar spune: „Nu, nu. Eu sunt împotriva ecumenismului.” – înseamnă că acest episcop are gândire ortodoxă, dar este fricos.

Mihai-Silviu Chirilă:

Dar dacă el ne spune ce vrem să auzim? Dacă ne minte pur și simplu (că este împotriva sinodului din Creta)?

Părintele Theodoros Zisis:

Dacă are mai multe fețe, dacă este diplomat, are mai multe fețe – atunci considerăm că nu este ortodox, că este de partea ereziei.

Mihai-Silviu Chirilă:

Eu am văzut personal situație de episcop care a semnat în Creta și care mie personal mi-a zis: „A fost greșit tot!”. Și foarte mulți români au văzut această situație.

Părintele Theodoros Zisis:

Acest om este un om cu două fețe. Acesta, ca să fie cu adevărat crezut, trebuie să-și retragă semnătura de pe textele din Creta.

Mihai-Silviu Chirilă:

Dar pe ceilați, despre care se spune că au gândire ortodoxă, de ce i-am crede doar pentru cele pe care ni le spun nouă într-o discuție ?

Părintele Theodoros Zisis:

Deci trebuie să procedăm în felul următor: trebuie să verificăm dacă ceea ce ne spune în discuția personală, se verifică în viața lui practică. Deci trebuie să vedem o icoană generală a acelui episcop: dacă în practică se pune. Dacă nouă ne-a spus ceva, iar în practică face altceva, normal că nu avem încredere. Dar dacă, totuși vedem că stă liniștit în banca lui, atunci mergem pe cuvântul lui.

Mihai-Silviu Chirilă:

Eu vă dau un exemplu de episcop care a semnat în Creta, și în practică s-ar putea spune că el chiar se comportă cumva ca un episcop ortodox. Deci viața lui, în afară de problema Creta, e ca și cum ar fi a unui episcop ortodox. Ce facem în această situație?

Părintele Theodoros Zisis:

Este o situație foarte dificilă. Dar, cred că de fapt și acest episcop este un episcop cu două fețe. Pentru că, Creta și ecumenismul sunt acelaș lucru.

Mihai-Silviu Chirilă:

Vă spun despre ce situație este vorba. În Moldova, mitropolitul Moldovei a semnat în Creta după care a dat un comunicat în care a arătat poporului credincios moldovean, credincioșilor, că toată activitatea Înalt Prea Sfinției sale este de fapt ortodoxă.

Părintele Theodoros Zisis:

E un episcop mai bun decât ceilalți. Ceea ce îi lipsește este faptul că nu condamnă Creta.

Mihai-Silviu Chirilă:

Și e suficient pentru a i se întrerupe pomenirea?

Părintele Theodoros Zisis:

Eu cred că sinodul din Creta este criteriul pentru a întrerupe pomenirea.

Mihai-Silviu Chirilă:

Și atunci preoții moldoveni și credincioșii moldoveni au procedat corect că au întrerupt pomenirea Înalt Prea Sfinției sale?

Părintele Theodoros Zisis:

Au procedat corect, pentru că Creta este un criteriu pentru a întrerupe pomenirea.

Mihai-Silviu Chirilă:

Ce se întâmplă în situațiile în care credincioșii sunt din eparhii în care episcopii nu au nicio opinie despre Creta, nici n-au fost în Creta, nici nu vor să vorbească despre Creta, iar credincioșii din acele eparhii refuză să mai meargă unde sunt pomeniți episcopii. Pot fi considerați schismatici?

Părintele Theodoros Zisis:

Nu. Nu putem spune despre ei că sunt schismatici. Atâta timp cât există clerici care au întrerupt pomenirea, acești creștini trebuie să meargă la cei care au întrerupt pomenirea.

Mihai-Silviu Chirilă:

În România, după cum știți, nu există niciun episcop care să fi luat atitudine împotriva sinodului din Creta. Sinodul, s-a luat act sau a fost aprobat în conformitate cu articolul 13 din Regulamentul de organizare. A fost aprobat.

În octombrie, în luna decembrie, Sinodul Bisericii Ortodoxe Române a dat un comunicat în care s-a arătat adeptul ecumenismului lucid. Niciun singur episcop n-a făcut opinie separată

Și s-a mai pus problema și în luna februarie, pe problema aceasta a reacției poporului față de sinodul din Creta și nu există nicio opinie separată, publică din rândul arhieriei.

În luna februarie s-a hotărât ca orice credincios care tulbură, să fie deferit justiției laice pentru a fi condamnat penal în baza unui articol de lege care spune că tulburarea unui serviciu religios se pedepsește penal. Niciun episcop nu a luat atitudine împotriva acestei atitudini. Întrebarea mea este, mai putem deduce că există vreunul cu gândire ortodxă, în această situație ?

Părintele Theodoros Zisis:

Există în istoria Bisericii, când a fost la putere arianismul și era susținut și de stat și de împărat, au fost câțiva episcopi cripto-ortodocși. Nu erau arieni. Și când s-a făcut primul sinod ecumenic – acești cripto-ortodocși episcopi – Sinodul I Ecumenic a zis că aceștia au procedat bine. Și aceștia au spus: „Noi nu am vorbit împotriva ereziei ariene, pentru că dacă am fi vorbit atunci, în clipa aceea, când statul avea putere asupra noastră, ne-ar fi dat afară din episcopiile noastre și ar fi venit episcopi cu gândire eretică și de aceea, ca să nu vină episcopi cu gândire ariană, noi nu am vorbit în situația aceasta. Dar noi în mod secret, lumii le spuneam ortodoxia și că aceștia sunt eretici”. Și părinții sinodali au spus că au dreptate acești episcopi și nu i-au pedepsit, n-au fost condamnați.

Mihai-Silviu Chirilă:

Aici, în situația aceasta, statul nu poate să facă acest lucru.

Părintele Theodoros Zisis:

Desigur, nu este aceeași situație dar, vorbim numai la nivel eclesiastic, ca să nu fie schimbați.

Mihai-Silviu Chirilă:

Da. Doar că este foarte greu să îl schimbi acum.

Ce le transmiteți credincioșilor români. Noi reprezentăm în primul rând credincioșii. Ce să facă ?

Părintele Theodoros Zisis:

Câți români sunt acum aici ? La această adunare am auzit că ar fi foarte mulți, sute și sute de români.

Mihai-Silviu Chirilă:

Da. E posibil să fie sute de români. Și sunt aproape 15-16 preoți nepomenitori.

Părintele Theodoros Zisis:

Cred că prin discuția pe care noi am avut-o, a rezultat cum că toți luptăm împotriva ecumenismului și a sinodului din Creta. Dar aici este vorba de lucrarea pastorală pe care o punem în practică și pentru un anumit timp am spus să folosim iconomia. Și în această situație, în prezent, credincioșii să meargă la bisericile – cel puțin dacă nu au ajuns la nivelul să meargă doar la bisericile nepomenitorilor – să meargă măcar acolo unde preoții au credință ortodoxă exprimată public. Deci nu la orice preot, ci la preoții care își exprimă public poziția anti-ecumenistă și anti-Creta.  Și în niciun caz să nu meargă la preoții și episcopii care învață ecumenism sau care acceptă Creta. Și având în vedere că aveți preoți care au întrerupt pomenirea, toată lumea să meargă, dacă sunt în stare, să meargă numai la aceștia. Dar nu-i obligăm, nu-i trimitem cu forța și nu spunem că nu mai au har, că nu mai au taine.

Mihai-Silviu Chirilă:

Dar dacă avem un preot ortodox și este un preot al unui episcop care a semnat în Creta? Deci preotul care este ortodox, pentru că sunt foarte mulți preoți ortodocși, dar sunt în această situație (pomenesc).

Părintele Theodoros Zisis:

Să meargă la acești preoți, dar și aceasta în prisma unei iconomii. Dar acest lucru nu înseamnă că acești preoți stau bine, nu stau bine, pentru că încă îi mai pomenesc pe acești episcopi. Dar deocamdată, în situația aceasta, prin iconomie (să meargă). Această iconomie este făcută pentru azi, pentru ziua de zi. Și trebuie să încercăm – de exemplu credincioșii ce trebuie să facă ? Să meargă și să-i împingă pe acești preoți să întrerupă pomenirea, folosind Canonul 15. Deci să nu-i lăsăm. Să spunem – mergem la dumneavoastră, dar până la un timp, după care nu mai mergem, dacă nu întrerupeți pomenirea.

Mihai-Silviu Chirilă:

În România s-a făcut o propagandă extrem de puternică din partea protopopiatelor. Preoții nu mai ascultă asemenea discurs, sub nicio formă. Preoții ortodocși nu mai ascultă. Deci, dacă te duci acum (la ei) spun: „Lasă-mă cu Creta! Pleacă de aici schismaticule!”. Deci s-a făcut o propagandă extrem de violentă. Noi am trecut de faza asta. Noi suntem de opt luni în lupta asta. Am trecut demult de faza asta.

La noi apele s-au cam desfăcut, lucrurile s-au cam cristalizat.

Părintele Theodoros Zisis:

Deci, ce vreți să spun? Spun acest lucru, acești preoți, trebuie să-și urmeze conștiința, nu frica față de protopopi și față de ierarhi, că vor fi caterisiți. Caterisirea lor n-are nico valoare. Deci, să lupte fără frică și să spună ceea ce au de spus, chiar dacă să zicem, momentan, nu au întrerupt încă pomenirea. Să nu uităm că sfinții în ortodoxie au fost martirizați, au fost mucenici. Hai să pățim și noi ceva pentru Hristos, avem această ocazie – o lăsăm moartă ocazia aceasta? Să pățim orice, să fim caterisiți, să fim bătuți pentru Hristos – nu e o bucurie asta?

Mihai-Silviu Chirilă:

Care este limita iconomiei? Până când?

Părintele Theodoros Zisis:

Care este rolul opririi pomenirii? Rolul acestei opriri a pomenirii și a întregii lupte pe care o ducem, de mărturisire – și astăzi cine nu mărturisește se duce în iad, deci asta este clar – este ca să facem, să declanșăm un sinod care să condamne personal aceste persoane eretice și de-abia atunci se oprește iconomia. Dar iconomia e până la acest sinod. Să știți că noi nu suntem singuri, fraților, noi suntem cu Dumnezeu, iar Dumnezeu este Cel care luptă, El este Săpânul și generalul nostru în luptă, El luptă primul. Noi nu putem să facem totul, nu putem. Suntem cu mâinile oarecum… Noi facem datoria noastră. Care e datoria noastră ? Să mărturisim, să oprim pomenirea, să luptăm, să scriem.

Mihai-Silviu Chirilă:

Ce se întâmplă dacă un credincios, vâzând acest mesaj va spune: De ce mă duc eu până la Rădeni când pot să stau la mine în parohie. De ce să fac pe drum 300 de kilometri? Până la sinodul care îl va condamna.

Părintele Theodoros Zisis:

Asta înseamnă că acel credincios nu are conștiință ortodoxă curată. Trebuie să îl învățăm, să îl catehizăm, ca să facă acest efort, să meargă 300 de kilometri acolo unde nu se pomenește. Atunci primește de la Dumnezeu har. Acesta este lucrul bun – să mergem la acrivie dacă putem.

 

Sursa: http://sinodultalharesc.tk/

Anunțuri

Autor: Preot Claudiu

pr_claudiubuza@yahoo.com

4 gânduri despre „Transcripturile celor două interviuri: ale părinților Sava Lavriotul și Theodoros Zisis, luate de teologul Mihai Silviu Chirilă, cu ocazia Sinaxei din Grecia”

  1. Este minunat gheorn Sava dar si Silviu Chirila care s-a dovedit a fi un mare aparator al dreptei credinte!L-am ascultat de f multe ori pe viu si este genial!Multumim tuturor care se lupta ptr pastrarea dreptei credinte!

    Apreciază

  2. MĂRTURISIRE

    Toate lucrurile bune cu adevărat sunt cele pe care le facem cu dragoste. Tot ceea ce facem, să facem cu dragoste.
    Să nu facem niciun lucru rău nimănui.
    Nu vreau să judec pe nimeni, pentru că nu cunosc pe nimeni cum este în clipa aceasta, chiar dacă cineva a făcut rele în trecut nu știu dacă le mai are acum, deoarece în clipa aceasta
    poate deja s-a hotărât să nu le mai facă, dar trebuie să-mi fac datoria și să arăt cu dragoste tuturor (să mustru) relele pe care trebuie să nu le mai facă nimeni în viitor, începând cu clipa de față. De aceea mă adresez tuturor, așa la general:

    Drepți, în fața Adevărului!

    Așa cum a zis Dumnezeu așa este bine să facem și permanent și fără întârziere. Mărturisirea Adevărului este un lucru bun și este bine să mărturisim Adevărul și permanent și fără întârziere. Dumnezeu ne-a spus să facem numai bine, ne-a spus că ne oferă permanent ajutorul Lui și ne ajută permanent ca să putem face numai bine permanent, ne-a spus și că putem face numai bine permanent numai cu ajutorul Lui, numai dacă vrem și noi permanent să facem voia Lui, numai dacă vrem și noi permanent să primim ajutorul Lui, numai dacă vrem să avem și noi permanent dragoste față de Dumnezeu și de aproapele nostru, numai dacă și arătăm permanent că vrem să facem voia Lui, primind și făcând permanent toate câte ne-a spus.

    Așa cum Dumnezeu face numai bine și ne îndeamnă permanent și pe noi să facem numai bine ca să fim fericiți și aici pe pământ și veșnic, tot așa și noi trebuie să facem, să facem numai bine, să îndemnăm numai la bine (lucru bun este și mărturisirea Adevărului permanent și fără întârziere, fără nicio clipă de întârziere, dar și îndemnul la mărturisirea Adevărului permanent și fără întârziere, fără nicio clipă de întârziere).

    Dumnezeu ne-a spus că ne-a dăruit voința liberă ca să facem voia Lui din dragoste și nu forțați, ne-a spus să facem numai bine, ne-a spus nu facem rele, iar noi trebuie să facem tot așa și să spunem tuturor și că au voința liberă și că pot să facă numai bine și că trebuie să îndemne numai la bine. Să nu spunem nimănui că este bine să facă și rele sau că ar fi liber dacă face și rele, să nu spunem cuiva că nu forțează nimeni conștiința nimănui dacă îndeamnă la rele și că forțează conștiința altora dacă-i îndeamnă să facă tot ce este lucru bun.
    Un lucru bun (un lucru cu adevărat bun) este și mărturisirea Adevărului și oprirea pomenirii tuturor episcopilor care acceptă sinodul din Creta ca ortodox, sinod care este fals, mincinos, pseudo-sinod.

    MĂRTURISIRE:

    1.Condamnăm și respingem ecumenismul, sincretismul … ca panerezie.
    1.
    2.Condamnăm și respingem Consiliul Mondial al Bisericilor ca fiind Consiliu Mondial al Ereziilor și proclamăm că Hristos este unicul Mântuitor și Salvator, că nu există nicăieri altundeva mântuire și că Biserica pe care a întemeiat-o El, Biserica cea Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolică se identifică cu Biserica Ortodoxă. În afara acesteia, toate celelalte sunt rătăciri de la satana, erezii și schisme.
    1.
    3.Nu acceptăm sinodul care a avut loc în insula Creta și îl respingem ca pseudo-sinod. Sinodul care a avut loc în insula Creta este un fals sinod pentru că acolo s-au aprobat erezii, s-au aprobat idei rele care contrazic ideile ortodoxe pe care ni le-a lăsat Dumnezeu, s-au aprobat idei eretice care sunt împotriva Adevărului, împotriva Duhului Sfânt, împotriva Lui Dumnezeu.
    1.
    Un lucru cu adevărat bun este și să mergem la cei care au întrerupt pomenirea tuturor episcopilor care acceptă sinodul din Creta ca ortodox și să îndemnăm pe toți să meargă la aceștia. Pe toți care nu înțeleg și nu pricep că este bine să meargă la cei care au întrerupt pomenirea tuturor episcopilor care acceptă sinodul din Creta ca ortodox, îi va îndemna duhovnicul să meargă tot la cei care nu pomenesc, dar pentru că nu înțeleg și nu pricep, îi va aștepta numai până la un punct ca să înțeleagă și ca să priceapă și aceștia că este bine să se hotărască fără a întârzia nicio clipă să se lase de acest lucru rău, de mergerea la cei care pomenesc; îi va aștepta dar numai până la un punct ca să înțeleagă și ca să priceapă și aceștia, punct care nu va fi fixat dinainte de duhovnic deoarece duhovnicul îi va îndemna permanent să se hotărască și aceștia cât mai repede și să nu întârzie nicio clipă, punct în care vor trebui să se hotărască și aceștia să meargă la cei care nu pomenesc. Deci, nici pe cei care nu înțeleg și nu pricep că este un lucru rău să meargă la cei care pomenesc, nici pe aceștia nu este bine să-i îndemnăm sau să le spunem că este bine să meargă la cei care pomenesc pe cei care acceptă sinodul din Creta ca ortodox, nici noi, nici preoții, nici nimeni, pentru că am face un rău, un păcat.

    Deci, este un lucru cu adevărat bun întreruperea pomenirii tuturor episcopilor care acceptă sinodul din Creta ca ortodox? Da, întreruperea pomenirii tuturor episcopilor care acceptă sinodul din Creta ca ortodox este un lucru cu adevărat bun pentru că se face din credință, cu dragoste, tot așa cum este făcută și mustrarea adevărată.

    Când îndemnăm pe toți să mărturisească Adevărul fără întârziere, fără nicio clipă de întârziere, facem un lucru bun și tot un lucru bun facem și atunci când îndemnăm la întreruperea pomenirii fără nicio clipă de întârziere sau atunci când îndemnăm oamenii să meargă la nepomenitori fără nicio clipă de întârziere. În acest caz, nu facem niciun lucru rău, deci nu facem nicio forțare a conștiinței oamenilor deoarece le vorbim exact pe conștiința lor. Forțare a conștiinței oamenilor ar fi dacă le-am spune să nu mărturisească Adevărul sau să nu mărturisească Adevărul permanent și fără nicio clipă de întârziere sau să nu întrerupă pomenirea sau să meargă la cei care pomenesc.

    Deci, facem o forțare a conștiinței noastre doar atunci când facem noi un lucru rău sau îndemnăm noi pe alții să facă un lucru rău sau acceptăm noi un lucru rău la îndemnul altora.
    Deci, facem o forțare a conștiinței tuturor oamenilor doar atunci când noi îi îndemnăm la rele și ei acceptă acest lucru rău. Dacă ei nu acceptă acest lucru rău, atunci nu-și forțează conștiința, dar noi cei care am îndemnat la rele ne forțăm conștiința noastră.

    Cine vrea să nu-și forțeze conștiința face și trebuie să facă numai bine (lucru bun este și mărturisirea Adevărului fără întârziere, fără nicio clipă de întârziere), îndeamnă numai la bine, primește numai gânduri bune și este fericit – are nădejde foarte mare de mântuire, este și liber și are libertate adevărată (are conștiința liberă), și are tot cei trebuie și din punct de vedere material deoarece este mulțumit cu ceea ce are.

    Silvestru
    Sterie
    Telefon: 0733975725 steriesilvestru@gmail.com

    Apreciază

  3. In interviul acordat de Parintele Theodor Zisis teologului Mihai-Silviu Chirila, acesta afirma ca „sinodul din Creta este criteriul pentru a intrerupe pomenirea” arhiereilor care aprob acest sinod, ca „ atata timp cat exista clerici care au interupt pomenirea …crestinii trebuie sa mearga la cei care au interupt pomenirea”, ceea ce este in acord cu Sfintii Parinti. Insa pe de alta parte, „datorita unor probleme de ordin pastoral”, admite si o anumita iconomie prin care „credinciosii pot merge sa se imbisericeasca, sa se impartaseasca si sa se spovedeasca la episcopi si la preoti care au gandire ortodoxa, chiar daca pomenesc” pe mai marii lor care aproba sinodul din Creta ce a ratificat erezia ecumenista.
    Parintele Theodor Zisis n-a participat la sinaxa antiecumenista din 4 aprilie, unde ar fi putut sa asculte omilia teologului Mihai-Silviu Chirila, omilie in care acesta aminteste de „indemnurile Sfantului Teodor Studitul – pe care cu siguranta Parintele Theodor Zisis le cunoaste – care recomanda ca pe preotul care pomeneste de frica ierarhul eretic sa il chemi la binecuvantarea mesei, dar sa nu iei Sfintele Taine din mana sa ”. „Iconomia” despre care vorbeste Parintele Theodor Zisis nu este in acord cu cele sustinute de Sfantul Teodor Studitul.
    Dupa cum poate ati aflat din mediul virtual, un monah din Romania a incercat sa manipuleze, probabil la randul sau fiind manipulat, atagandu-i atentia teologului Mihai-Silviu Chirila ca ar fi interpretat in mod abuziv acel text patristic, de la Sfantul Teodor Studitul, prin „scoaterea citatelor din contextul istoric”, ca sintagma „ierarh eretic” este aplicata in acest caz arhiereilor iconomahi a caror erezie fusese candamnata deja de Sinodul VII ecumenic, ceea ce e fals.
    Sfantul Teodor Studitul se refera in acel text indeosebi la ierarhii sustinatori ai „sinodului adulterin”.
    Criza adulterului a fost provocata in 796 de imparatul Constantin al VI-lea Porfirogenetul care si-a obligat sotia sa intre in monahism, in locul ei luindu-si o alta femeie pe nume Teodota. Patriarhul Tarasie n-a fost de acord cu aceasta cununie, cununia fiind savarsita de un oarecare preot pe nume Iosif. Dupa aceasta multi dintre demnitarii imperiului l-au imitat pe imparat inlocuindu-si sotiile. Criza adulterului a culminat cu „sinodul adulterin” care a condamnat pe toti cei care respingeau „iconomia” folosita de preotul Iosif. Criza adulterului s-a sfarsit in timpul imparatului Mihail I (811-813).
    Legat de aceasta ratacire Sfantul Teodor Studitul i-a scris egumenului Teofil urmatoarele: „Cumplita cacodoxie a fost dogmatizata in Biserica noastra — insasi erezia adulterina — care, impreuna cu schimbarea Evangheliei, a dezlegat şi dumnezeiestile canoane prin— dezvinovatirea celui ce a unit prin adulter [si] care a fost caterisit de ele…. stiind ca este erezie, sa fugi de erezie, adica de eretici, incat nici sa te impartasesti cu ei, nici sa-i pomeneşti la dumnezeiasca liturghie, in preasfanta ta manastire. Fiindca cele mai mari amenintari spuse de sfinti zac asupra celor ce se invoiesc, chiar numai sa-I primeasca la masa. Si daca ar zice cuviosia ta cum de nu am spus aceasta mai inainte de robie, ba ca si noi i-am pomenit pe cei din Bizant, aceea sa stie ca [atunci] nu fusese sinod, nici era pronuntata anatema si dogma cea rea. Si mai inainte de acestea nu era sigur daca trebuia sa ne departam cu totul de cei faradelege sau numai sa fugim de impartasirea pe fata cu ei, dar sa-i pomenim [totusi], printr-o iconomie cuvenita, pana la o vreme. Dar cand necredinta eretica a iesit limpede pe fata si a fost data la aratare prin sinod, trebuie de acum sa-ti arati pe fata evlavia ta, impreuna cu toti ortodocsii, prin faptul de a nu te impartasi cu cei rau credinciosi, nici sa pomenesti pe vreunul din cei aflati in sinodul cel adulter sau care cugeta la fel cu el [cu sinodul adulter].” Iar in scrisoarea catre Naucratie: „ (dacă episcopul nu s-a aflat in sinodul adulter si il numeşte adunatura mincinoasa, dar il pomeneste pe mitropolitul sau care s-a aflat in acel sinod, daca deci trebuie sa ne impartasim de la un preot al [acelui] episcop ortodox) am raspun si in alte [dati], in scrisorile catre Evod, ca: Pentru iconomie, trebuie [sa ne impartasim], numai el sa nu liturghiseasca impreuna cu ereticii. Caci nu e nimic, de vreme ce il pomeneste pe episcopul ortodox, chiar daca acela, de frica, il pomeneste pe mitropolitul sau eretic… Dar daca [preotul] pomeneste vreun episcop eretic, chiar daca [preotul] are vietuire fericita, chiar daca e ortodox, trebuie sa ne departam de dumnezeiasca impartasanie; dar cand e vorba de masa de obste — de vreme ce doar acolo [la liturghie], din frica, il pomeneste [pe episcopul eretic] —, ar putea fi acceptat [acel preot] sa binecuvinteze si sa cante cu noi, dar numai daca nu a slujit, nici nu a avut constient partasie nici cu eretic, nici cu episcopul sau, nici cu vreun altul [de acest fel]. Daca cineva mananca in chip nepasator cu cel ce a binecuvantat adulterul, sau cu alt eretic, sa ne pazim sa nu mancam impreuna cu unii ca acestia, chiar daca ei fataresc ortodoxia.”
    Astfel Sfantul Teodor Studitul din momentul in care„ necredinta eretica a iesit limpede pe fata si a fost data la aratare prin sinod”, a rupt comuniunea cu sustinatorii acestei rataciri, inainte de condamnarea data de un sinod orthodox .
    Asa facuse si Sfantul Vasile cel Mare fata de pnevmatomahi, din clipa cand erezia a devenit clara, si dupa mustrarea acelora, a rupt comuniunea cu ei, iar tainele acestora le-a considerat forme fara fond, inainte de pronutarea unui sinod orthodox in legatura cu ei. La fel a procedat si Santul Sava cel Sfintit cu ereticii dovediti, l-a pus pe ereticul Sever al Antiohiei si pe adeptii acestuia in afara comuniunii cu Biserica mai inainte de condamnarea lor de catre un sinod orthodox.
    Tot Sfantul Teodor Studitul arata de ce nu trebuie sa ne impartasim de la un preot care are comuniune cu un arhiereu eretic: „ mi-ai spus ca te-ai temut sa-i spui preotului tau sa nu-I pomeneasca pe ereziarh la liturghie . Ce sa-ti spun acum despre acest lucru nu vad, decat ca intinare are impartasania din singurul fapt ca il pomeneste [pe ereziarh], chiar daca ortodox ar fi cel ce face Sfanta Liturghie”.

    In conferinta in care Părintelui Theodoros Zisis, explica motivul pentru care nu a participat la sinaxa ortodoxă din Oreokastro de pe 4 aprilie spune ca : „Părinții aghioriți au argumentele lor în legătură cu acrivia, invocă pe Sf.
    Theodor Studitul (care și el a făcut iconomie). Și noi am aplicat iconomia. În timpul Sf. Theodor Studitul (care a fost zelot) au fost și alți sfinți, precum Sf. Tarasios și Sf. Nikiforos (care au fost iconomi).”
    Aceasta afirmatie este inexacta, se stie ca patriarhul Tarasie a aplicat iconomia in cazul ratacirii adulterine,o anumita iconomie a facut si Sf. Theodor Studitul pana la „sinodul adulterin ” din 809 dupa care a incetat aceasta iconomie, ori patriarhul Tarasie a decedat in 806; de unde stie Părintelui Theodoros Zisis ca Sf. Tarasie daca ar fi apucat acel sinod n-ar fi luat aceeasi decizie ca si Sf. Theodor Studitul, renuntand la iconomie?!

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s