GHERON HARITON DIN KAREYA- CUVÂNT DESPRE MÂNTUIRE ÎN VREMURILE ECUMENISMULUI – Canonul 15 de la Sinodul I-II Constantinopol este obligatoriu sau facultativ? Păstrăm comuniunea cu preoții și mirenii ce pomenesc pe episcopii ecumeniști? Cum sunt Tainele din bisericile pomenitorilor pentru cei ce se împărtășesc la acești preoți?

Pr_HaritonVă oferim transcriptul cuvântului Gheron Hariton din Kareya la Sinaxa din Grecia, Tesalonic, 4 aprilie 2017 cu privire la obligativitatea sau facultativitatea aplicării Canonului 15 de la Sinodul I-II Constantinopol și cu privire la Sfintele Taine săvârșite în bisericile în care mai sunt pomeniți episcopii ecumeniști și comuniunea cu aceștia.

  1. Vom da acum microfonul ieromonahului Hariton din Kareya pentru completarea acestui subiect, facultativitatea sau obligativitatea întreruperii pomenirii  cu, credem noi, foarte importante detalii!

Gheron Hariton: -După cum înțelegem, ceea ce vă interesează pe cei mai mulți de aici, este exact această întrebare: Canonul 15 de la Sinodul I-II Constantinopol este obligatoriu sau facultativ? Facultativ înseamnă – dacă vreau îl aplic, dacă nu vreau nu îl aplic! La aceasta ne răspund chiar Parinții Aghioriți într-o scrisoare din 1275, trimisă către însuși împaratul Constantinopolului, Mihail Paleologul. Așadar, după cum înțelegem, mijlocul  principal folosit în fiecare erezie și panerezie, așa cum este și ecumenismul, este întreruperea pomenirii. Atunci începe vindecarea bolii!

Pentru că Sfinții Părinți, exprimându-se prin pilde și simboluri, spun ca erezia este o boală, un cancer al Trupului Bisericii pe care trebuie să o îndepărtăm.

Cheia explicației întreruperii pomenirii este aceea că prin pomenirea numelui arhiereului, când acesta este eretic și propovaduiește erezia, deci prin pomenirea numelui lui, ne facem partași credinței lui. Adică, oricât am zice că nu suntem de acord cu arhiereul care este ecumenist, este eretic, atunci când noi îl pomenim, fie ca preot fie ca simplu creștin (pentru ca întreruperea pomenirii nu o fac doar preoții, așa cum zic ecumeniștii – tot Trupul Bisericii întrerupe pomenirea)… pentru că așa cum preotul nu poate să slujească dacă nu are măcar un credincios care să zică “Doamne miluieste!”, așa și întreruperea pomenirii se face de către tot Trupul Bisericii… așa că, la toți se referă întreruperea pomenirii!

Așadar, aplicăm întreruperea pomenirii, deoarece nu vrem să fim în comuniune de credință cu arhiereul!

Și spun Părinții Athoniți:  – Cum va spune un preot “ drept invatand cuvantul adevarului” cand stie ca episcopul este eretic? Jucam teatru? Suntem pe scena? Părinții aghioriți spun asta către împaratul ( Constantinopolului)! Adică, noi credem că atunci când liturghisim, că slujesc împreună cu noi ingerii! Însă, din cauza faptului că suntem orbi duhovnicește, nu îi vedem! Însă, dacă s-ar deschide ochii noștri, să presupunem, cei duhovnicești, și ne-ar întreba Îngerul care este lângă Sfânta Masă, “- Părinte, cel pe care l-ai pomenit acum, învață drept cuvântul adevărului?” Ce-i vom răspunde, de vreme ce știm că nu învață drept? Care va să zică spunem minciuni, jucăm teatru adică! Adică, asta este cheia care ne face să înțelegem motivul pentru care trebuie întreruptă pomenirea.

Deasemenea, întreruperea pomenirii se identifică cu întreruperea comuniunii bisericești. Adică, atunci când întrerupem pomenirea arhiereului, înseamnă că întrerupem comuniunea bisericească cu cei ce-l pomenesc pe arhiereul eretic și cu cei ce-i urmează pe preoții care-i pomenesc pe episcopii ecumeniști. Acesta este firul logic al lucrurilor! Nu este ceva… neobișnuit! Așadar, episcopul încetează de a mai fi episcop, nu întrucât își pierde Harul sfințitor, ci întrucât s-a transformat în minciuno-episcop și minciuno-învățător!

2. Acum ceea ce, deasemenea ne preocupă pe foarte mulți – despre Sfintele Taine! Noi nu intervenim (în) problema Tainelor, nu ne aparține această temă, a Tainelor! E simplu: Sfintele Taine lucrează pentru popor, pentru mântuirea poporului lui Dumnezeu. Cineva care nu-i caterisit, și de ar fi eretic, are Harul sfințitor. Nu el este cel ce săvârșește Tainele, arhiereul sau preotul, ci sfințenia Bisericii este cea care desăvârșește Tainele și sfinteste Tainele, nici arhiereul și nici preotul. Ei sunt simple organe transmițătoare ale Harului. Așa că, și eretic de ar fi arhiereul sau preotul, de vreme ce nu a fost încă caterisit oficial poate să slujească! Tainele nu se spurcă de erezia lor, ci se săvârșesc. Însă noi nu avem comuniune cu preotul sau arhiereul care are gândire eretică pentru a nu ne spurca cu credința lor. Din această cauză nu ne adunăm în lăcașurile unde se pomenesc episcopii ecumeniști. Nu din cauza nevalabilității Tainelor. Tainele sunt valide și ne împărtășesc Trupul și Sângele Domnului Hristos!

Din sala: – Și putem merge să….

Gheron Hariton – Și putem să mergem, însă nu Taina este cea care ne mântuiește! Ne mântuiește în primul rând Dreapta Credință. Un exemplu: Iuda nu s-a împărtășit cu Sfintele Taine înainte de trădare? Înainte de trădare s-a împărtășit!! Și aude: ”Ce vrei să faci, fă mai degrabă!” (Ioan 13, 27). La ce i-a folosit împărtășirea lui Iuda care s-a dus, și  după aceasta, L-a trădat pe Hristos? Important este nu să ne împărtășim, ci cum ne împărtășim, în (mod) vrednic sau nevrednic? Pentru că Sfânta Împărtășanie, atunci când ne împărtășim în mod nevrednic, este foc ce ne arde, ne pregătește iadul! Când ne împărtășim în mod vrednic, este lumină și ne luminează! Așa este și cu erezia! Când eu mă împărtășesc cu eresul, și tot ce mă interesează este să mă împărtășesc, doar pentru a avea conștiința că am făcut Învierea sau Nașterea Domnului… Nu asta este rezolvarea, nici modul de a scăpa de erezie! Adică, nu în acest mod se tratează erezia, ci se perpetuează și încontinuu va exista! Însă, dacă noi vom goli lăcașurile (ecumeniștilor), abia asta este vindecarea, să golim bisericile (lăcașurile) pentru că nu vrem să rămânem în comuniune cu erezia!  Cu acest scop ducem noi această luptă!

Și să sprijinim, deasemenea… ”Tot întrebați, unde să mergem să ne împărtășim, să ne botezăm, să ne cununăm!” Aceasta este problema dumneavoastră, nu vă putem spune noi unde să mergeți!

Să vă luptați să câștigați preoți care să întrerupă pomenirea! Pentru început cu preoții pensionari, care, economic sunt independenți! Sprijiniți-i să poată întrerupe pomenirea! Însă cei ce întrerup pomenirea, să nu întrerupă și slujirea! Înțelegeți? Să continue liturghisirea! Pentru că întreruperea pomenirii este nefolositoare când încetează a mai liturghisi! Cum vei mai arăta faptic că tu nu mai pomenești episcopul eretic, când tu încetezi să mai slujești? Și care-i folosul? Și acest popor pe care-l aveai împreună cu tine, unde va merge să se îmbisericească? La asta nu te gandești?

Iar unii, folosesc această justificare: ”E în regulă să îi lăsăm, prin iconomie, să meargă oriunde, chiar și acolo unde îi pomenesc pe eretici!”, Nu, Părintele meu, după ce ai oprit pomenirea, să continui să slujești ca să poți aduna oile tale, să nu umble încolo și încoace printre lupi!

Nota noastră:  A nu avea comuniune bisericească cu preoții  care pomenesc pe episcopii ecumeniști și cu mirenii care îi urmează,  înseamnă să nu apelăm la acești clerici ( să nu mergem la slujbele lor ) și să nu avem părtășie în Sfintele Taine și în rugăciune cu ei și cu mirenii care îi urmează.

Sursa: https://stranaortodoxa.wordpress.com/2017/05/17/gheron-hariton-din-kareya-cuvant-despre-mantuire-in-vremurile-ecumenismului-canonul-15-de-la-sinodul-i-ii-constantinopol-este-obligatoriu-sau-facultativ-pastram-comuniunea-cu-preotii-si-mirenii-ce-p/

Anunțuri

Autor: Preot Claudiu

pr_claudiubuza@yahoo.com

8 gânduri despre „GHERON HARITON DIN KAREYA- CUVÂNT DESPRE MÂNTUIRE ÎN VREMURILE ECUMENISMULUI – Canonul 15 de la Sinodul I-II Constantinopol este obligatoriu sau facultativ? Păstrăm comuniunea cu preoții și mirenii ce pomenesc pe episcopii ecumeniști? Cum sunt Tainele din bisericile pomenitorilor pentru cei ce se împărtășesc la acești preoți?”

  1. ,,Lasă-te prigonit și nu prigoni. Lasă-te răstignit și nu răstigni. Lasă-te nedreptățit și nu nedreptăți. Lasă-te bârfit și nu bârfi. Fii blând și nu zelos în rău.
    Îndreptățirea de sine nu ține de viețuirea creștinilor și nu e pomenită în învățătura lui Hristos. Veselește-te cu cei ce se veselesc și plângi cu cei ce plâng. Căci acesta este semnul curăției. Fii bolnav cu cei bolnavi. Plângi cu cei păcătoși. Bucură-te cu cei ce se pocăiesc. Fii prieten cu toți oamenii. […] Fii părtaș la pătimirea tuturor […]. Nu mustra pe cineva și nu osândi nici chiar pe cei foarte răi în viețuirea lor. Întinde haina ta peste cel ce a greșit și acoperă-l. Și dacă nu poți lua asupra ta greșelile lui și nu poți primi și certarea și rușinea în locul lui, rabdă-l măcar și nu-l rușina. Cunoaște, frate, că pentru aceasta trebuie să rămânem în chilia noastră, ca să nu cunoaștem faptele cele rele ale oamenilor, și atunci vom vedea pe toți ca sfinți și buni în curăția cugetării noastre. Iar de mustrăm și certăm, judecăm și cercetăm, căutăm să răzbunăm și să defăimăm, prin ce se deosebește traiul nostru sihăstresc de viața din orașe?”
    Sfântul Isaac Sirul, Cuvinte despre nevoință

    Apreciază

    1. Posibil ca această experiență dureroasă pentru familiile cărora le sunt furați copiii, într-o manieră ,,legală”, să fie un exercițiu și o atenționare totodată pentru viitorul familiilor ce vor refuza vaccinarea și îndosarierea electronică. Avem nevoie și de ,,protest” duhovnicesc prin pocăință și împlinirea voii lui Dumnezeu.

      Apreciază

      1. Da. Probabil de la unele pacate se ajunge la pierderea copiilor. Dar asta nu inseamna ca trebuie sa ne lasam umiliti ca neam. Daca nu suntem in stare sa reactionam…

        Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s