Botezat în numele „ecumenicității”, Nicolae Steinhardt făgăduiește că va lupta pentru cauza ecumenismului

jurnalul-fericirii_1_fullsize,,Lecțiile de catehizare merg foarte repede; părintele Mina e îngăduitor și nepretențios, și e drept că și eu mă dovedesc a cunoaște destul de multe. Cei trei preoți se sfătuiesc între ei, apoi vin să mă întrebe, ce vreau să fiu, catolic sau ortodox? Le răspund fără șovăială că ortodox. Foarte bine. Mă va boteza călugărul. Dar cei doi greco-catolici vor asista la botez și ca un omagiu pentru credința lor și, ca o dovadă că înțelegem cu toții a da viață ecumenismului într-o vreme în care Ioan al XXIII-lea e pe tronul pontifical, voi rosti crezul în fața preoților catolici.Toți trei îmi cer să fiu botezat în numele ecumenicității și să făgăduiesc a lupta – dacă va fi dat să ies din închisoare – pentru cauza ecumenismului, mereu. Ceea ce făgăduiesc din toată inima.

Nu se poate ști când vom fi scoși din celula 18 (e de tranzit) și răspândiți pe unde s-o nimeri. Este așadar bine să nu mai amânăm. Botezul va avea loc în cinsprezece ale lunii. Nu vor fi trecut prin urmare nici zece zile între sosirea mea în celulă și efectuarea botezului.”

Nicolae Steinhardt, Jurnalul fericirii, Mănăstirea Rohia, Polirom, 2008, p. 165

Anunțuri

Autor: Preot Claudiu

pr_claudiubuza@yahoo.com

20 de gânduri despre „Botezat în numele „ecumenicității”, Nicolae Steinhardt făgăduiește că va lupta pentru cauza ecumenismului”

  1. Încă o dovadă că nu renumele national, internațional și mondial tine credința dreaptă ortodoxă ci smerenia sfinților care au apărat credința curată ortodoxă spre mântuirea lor și a semenilor.

    Astăzi constatăm că în mintea și inima omului tronează intelectualitatea științifică, culturala si religioasa a lumii acesteia în locul cugetării curate a sfinților ( în special datorită școlarizării care pervertește cugetul omului ) ….

    Apreciază

  2. Acest lucru este ceva la ordinea zilei, mai ales în diaspora, un exemplu în acest sens este mitropolia Germaniei si Europei de Nord unde este domnul Serafim joanta

    Apreciază

  3. Ma gandesc ca este cazul sa avem in vedere – indeosebi pt astfel de situatii – conditiile concrete, APARTE, in care s-a facut botezul, adica cel putin:
    – evolutia spirituala de ansamblu, anterioara si ulterioara, a Parintelui N. Steinhardt (de unde a plecat si cum si-a sfarsit viata pamanteasca); Cine stie sigur daca nu cumva Parintele nu a „reevaluat” ulterior acest aspect f important din viata sa?
    – locul si conditiile practice ale savarsirii;
    – adevarata fata a miscarii ecumeniste din acei ani, precum si masura in care crestinii acelor vremuri o cunosteau cu adevarat.

    Apreciază

    1. Da, cu buna stiinta! Perfida panerezie! Se strecoara in viata omului spunandu-i ca e mai „ortodoxa” decat Ortodoxia Sfintilor Parinti. Perverteste mintea si inima spunandu-i omului ca a descopetit „iubirea” desavarsita! Au fost unii parinti ortodocsi marturisitori, cu viata aleasa, care au ajuns chiar de s-au impartasit cu greco-catolici si papistasi, in inchisorile comuniste. De rugaciune in comun, nu mai vorbim! Pocainta?! Posibil! Dumnezeu stie!

      Apreciază

      1. Nu cred! Cred ca ne-a scapat celor ce am citit „Jurnalul fericirii” secventa ecumenista a botezului. In ultimul timp suntem mult mai atenti si mult mai critici cu ecumenismul.

        Apreciază

  4. ECUMENISMUL …. PE INTELESUL TUTUROR
    UN GRUP MARE DE OAMENI, DE CREDINTE DIFERITE, SE INTALNESC,
    SE IMBRASTISEAZA, ISI ZAMBESC, PROPOVADUIESC PACEA SI VORBESC DE TOLERANTA.
    PAR A COMUNICA INTR-O DEPLINA ARMONIE…
    DEODATA, DE UNDE , DE NEUNDE.., , IN MIJLOCUL LOR APAR CATEVA ICOANE.
    UNUL DIN GRUP SE DESPRINDE, SE INCHINA IN FATA LOC CU EVLAVIE SI LE SARUTA,
    ALTUL, VINE SI, DUPA CREDINTA LUI,, STERGE CEVA DIN ICOANA.
    ALTUL VINE SI ADAUGA CEEA CE NU EXISTASE PANA ATUNCI,
    ALTUL VINE SI O INTOARCE INVERS
    ALTUL NICI NU VREA SA VINA SA O VADA…
    LA URMA DE TOT, UNUL VINE SI O DISTRUGE DE-A DREPTUL.
    DUPA CE SI-A MANIFESTAT FIECARE CREDINTA. SE REUNESC PLINI DE VOIE BUNA, PACE SI TOLERANTA, IMBRATISANDU-SE CU MULT DRAG UNII PE ALTII…, FOARTE BUCUROSI DE „ARMONIA” ..
    LA CARE AU AJUNS SI PE CARE VOR S-O IMPUNA ……., CU FORTA, TUTUROR…

    Apreciază

      1. EVIDENT !!! SI DACA ESTE IN AFARA LUI HRISTOS.. NUMAI ARMONIE NU MAI E, CI E DE-A DREPTUL IAD. OARE SA NU-SI FI DAT SEAMA PARINTELE STEINHARD DE CEEA CE IMPLICA ECUMENISMUL TOCMAI DIN CAUZA IADULUI PRIN CARE TRECEA IN INCHISOARE ?… MA GANDESC CA ASA CUM MULTI DIN NOI, CITIND CARTEA, NU AM REALIZAT PREA BINE LA CE SE REFEREA, TOT ASA I S-AR FI PUTUT INTAMPLA SI DANSULUI. NU E USOR SA FII BATUT ZILNIC SI SA FI PUS SA-TI CONSUMI NEVOILE SI CINE STIE CATE ALTE TORTURI SA INDURI … MARI ISPITE.. SA NE LUMINEZE BUNUL DUMNEZEU MINTEA TUTUROR, CACI VEDEM BINE CAT DE USOR SE POATE ..INCURCA SI CONFUNDA (MAI ALES IN ZILELE NOASTRE) CALEA DREPTEI CREDINTE.

        Apreciat de 1 persoană

  5. Multumim Sfintiei Voastre ,pentru acest articol,care a fost o premiera si o surpriza pentru toti crestinii ortodocsi, mai mult sau mai putin cunoscatori ai operei eruditului Monah Nicolae.
    O analiza a ecumenismului strecurat in viata si opera Monahului de la Rohia,inteles in contextul detentiei:
    „Ecumenismul face parte din viaţa lui, în timpul închisorii. Practicarea lui semnifică înţelegerea deplină a sensului pe care îl are ecumenismul: „În celula 88(dacă nu mă înşel) de la Gherla, mare şi ticsită, sunt mulţi preoţi de toate confesiunile. Ecumenismul e pus în practică. În fiecare dimineaţă, din iniţiativa unui preot dârz şi a unor mireni inimoşi, se organizează o slujbă interconfesională.
    Stau laolaltă preoţi romano-catolici, uniţi, ortodocşi, pastori luterani şi calvinişti. Unul din luterani e partizan al mişcării liturgice(Berneuchner Bewegung) din cadrul protestantismului.
    Câţiva predicatori sectanţi se ţin la început deoparte. Apoi unii dintre ei (şi tolerantul Traian Crăcea, băiat excelent) ni se asociază.”4
    Bucuria şi frumuseţea acestor slujbe ne este descrisă mai departe: „Nimic nu poate reda splendoarea acestei slujbe lipsită de altar, odăjdii, icoane, tămâie, orgă şi obiecte de cult.
    Siluete slabe îmbrăcate în zeghe, capete tunse, feţe palide, cuvintele şi cântecele murmurate(să nu audă caralii) făuresc o atmosferă care rivalizează prin intensitate şi energie creatoare de entuziasm cu cele mai fastuoase ceremonii din cele mai măreţe catedrale ale lumii”5..
    „Ne simţim ca în catacombe,dacă ar veni peste noi primejdiile şi năprasnele sunt sigur că toţi le-am fi înfruntat. Cuvintele Domnului: unde sunt doi adunaţi în numele Meu voi fi şi Eu îşi află aplicarea. Nu, nimic nu poate reda, explica, transmite incomparabila frumuseţe a slujbelor acestora de înfrăţire ecumenică”7
    4,5,7 Nicolae, Steinhardt, Jurnalul fericirii, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1991,pg.315
    „Din punct de vedere al dogmaticii, Nicolae Steinhardt face referire la Pavel Evdokimov: „nu cumva, zice el, unitatea treimică a dumnezeirii poate fi realizată şi în eclesiologie? Nu cumva ortodoxia, catolicismul şi protestantismul reprezintă cele trei ipostaze ale unei aceleiaşi credinţe? Nu cumva e bine să dăinuie ca atare, exprimând fiecare şi
    accentuând fiecare o anumită trăsătură a credinţei unice?
    În concepţia aceasta, catolicismul ar reprezenta mai degrabă organizarea şi orânduirea,rânduiala; protestantismul, harul şi credinţa personală; ortodoxia, duhovnicia şi cumpănita soluţie a mântuirii prin har, credinţă şi fapte bune”10
    10 Nicolae, Steinhardt, Ioan Pintea, Primejdia mărturisirii, Editura Humanitas, Bucureşti, 2006, pag. 118.
    Extrase din ECUMENISMUL ÎN OPERA LUI NICOLAE STEINHARDT
    Claudia CREŢU (VAŞLOBAN) Ph.D. Candidate,“Petru Maior” University of Tîrgu Mureş
    Sa ne gandim totusi la clipele de deznadejde,indoiala,spaima,descumpanire prin care putem trece cu totii,aceasta ajutandu-ne sa devenim mai smeriti,si se cuvine sa ne amintim cuvintele pline de har si adevar ale lui Dostoievski: „Spre a judeca forta morala a unui norod (n. n.: a unui om, a unor oameni) si ceea ce este el in stare a face cu ea in viitor, nu se cuvine a lua in consideratie gradul de josnicie la care se poate sa fi cazut la un moment dat; se cuvine a lua in consideratie numai gradul de spiritualitate pe care-l poate atinge cand va veni momentul“
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/parintele-n-steinhardt-increderea/

    Apreciază

    1. Mulțumim doamnă doctor, soră întru Hristos Gabriela, pentru aceste detalii lămuritoare, surprinzătoare și, de ce nu, supărătoare, pentru presupusa „normalitate a vieții în Hristos”. Este bine, atunci când avem prilejul, să deconspirăm capcanele ecumeniste din zona „elitistă” a teologiei contemporane (și nu numai), pentru a nu vătăma conștiința omului însetat de „spiritualitate” servită la pachet cu elementul otrăvitor, aparent „bun de mâncat, plăcut la vedere și vrednic de dorit” (Fac. 3,6).

      Apreciază

  6. http://prieteniisfantuluiefrem.ro/2017/05/30/biserica-luptatoare-alcatuieste-prima-cantare-liturgica-ortodoxa-in-cinstea-luptei-marturisitoare-contra-pseudo-sinodului-eretic-din-creta/

    Tropar, glasul 1
    (dedicat luptei împotriva adunării ecumeniste din Creta)
    alcătuit de teologul Andrei Kiriakos

    ,,Să ignorăm cu toții poruncile date de răul sinod, cel acceptat de eretici. Să urmăm fără încetare cetele Sfinților Părinți, care s-au unit cu corurile dumnezeiești ale îngerilor, cu bucurie strigând: Slavă Celui Care v-a sfințit pe voi! Slavă Celui Care v-a întărit! Slavă Celui Care a întărit prin voi credința ortodoxă”.

    Apreciază

  7. Iata inca cateva pasaje din acelasi Jurnal al fericirii:

    „…. Reînnoiesc făgăduinţa de a nu uita că am fost botezat sub pecetea ecumenismului. Gata. Botezul, în asemenea împrejurări, e perfect valabil şi fără de cufundare şi fără de mirungere. (Dacă voi ajunge să scap din închisoare cu bine, urmează, pentru taina mirungerii, să mă prezint la un preot al cărui nume îmi este dat de părintele Mina; numele acesta aveam să-1 uit şi apoi să mi-l reamintesc.)
    ….
    1967 – Admirabilul Athenagora, patriarhul întîlnirii de la Ierusalim şi al sărutului de la Istambul – al ecumenismului faţă de care m-am legat să-i fiu fidel – îi spune lui Olivier Clement că merge spre Hristos pentru că îl iubeşte şi „nu e silit de nimic”, pentru că Hristos – care a refuzat să coboare de pe cruce şi să prefacă pîinile în pietre – e tot una cu libertatea. Hristos ne dă libertatea (Ioan 8, 32: „iar adevărul vă va face liberi”) şi fericirea sub forma de reţetă practică de uz cotidian.
    ……
    „În celula 88 (dacă nu mă înşel) de la Gherla, mare şi ticsită, sunt mulţi preoţi de toate confesiunile. Ecumenismul e pus în practică. În fiecare dimineaţă, din iniţiativa unui preot dârz şi a unor mireni inimoşi, se organizează o slujbă interconfesională. Stau laolaltă preoţi romano-catolici, uniţi, ortodocşi, pastori luterani şi calvinişti. Unul din luterani e partizan al mişcării liturgice (Berneuchner Bewegung) din cadrul protestantismului. Câţiva predicatori sectanţi se ţin la început deoparte. Apoi unii dintre ei (şi tolerantul Traian Crăcea, băiat excelent) ni se asociază”
    ……….
    Gherla, martie 1964 – în legătură cu problemele ecumenismului aflu că una din cele mai înseninate în ruptura dintre catolicism şi ortodoxie – a lui filioque – nu constituie pentru marele teolog ortodox Sergius Bulgakov un temei dogmatic. Nu există vreo dogmă asupra relaţiei dintre Duhul Sfînt şi Fiu şi prin urmare opiniile asupra acestui punct nu constituie erezii, ci sînt doar ipoteze teologice transformate în erezii de mentalitatea panbănuitoare de schisme încuibată în biserici.”

    Si inca unele din „Imn pentru crucea purtata”, de Virgil Maxim:

    „La transformarea Aiudului în închisoare pentru politici, acestei structuri organizatorice i s-a adăugat un punct cerut de legionari: preoţii închişi să aibă dreptul de a săvârşi Sfintele slujbe. S-a aprobat cu greu să devină duhovnici, alături de preoţii oficiali ai penitenciarului. Capela ortodoxă şi cea greco-catolică erau arhipline; mulţi rămâneau în curte. Preotul greco-catolic oficial, Părintele Brânzei cu Preotul ortodox oficial, Părintele Marina, erau ca şi fraţi; slujeau împreună şi cu preoţii legionari sau se suplineau când unul din ei lipsea pentru pricini binecuvântate.”,

    „Sfintele Paşti 1945. Profitând de atitudinea indecisă a directorului, am obţinut permisiunea să sărbătorim Sfintele Paşti cu slujba religioasă în curtea închisorii, la Troiţa Nicadorilor, la care să ia parte toţi deţinuţii, şi cei de drept comun. Doar criminalilor de război nu li s-a permis să iasă în curte. Totuşi, cu ajutorul gardienilor prieteni, cei de pe latura opusă T-ului care nu puteau vedea slujba Sfintei Învieri au fost băgaţi în celule cu vedere spre Troiţă. Toţi preoţii noştri împreună cu cei oficiali, ortodox şi greco-catolic, care încă funcţionau, au pregătit slujba Învierii.”

    Apreciază

      1. Din pacate asa au stat lucrurile in inchisorile comuniste si nu numai,caci eu ,familia mea pina nu demult nu vedeam clar problema cu ecumenismul,ci eram fost indoctrinati de preoti de parohie, ca biserica catolica e sora a bisericii noastre ,ducind pomelnice pe la sf Anton de Padova intr-o veselie.Dar asta a fost in copilarie-tinerete,din fericire,ca dupa aceea au aparut carti despre ecumenism si am inceput sa vedem limpede cum e treaba cu ecumenismul.Chiar si parintele Calciu a avut unele devieri la un moment dat, vis-a-vis de catolici,dar s-a redresat pe ultima suta de metri a vietii,ajutat fiind de par.Iustin Pirvu,par.Arsenie Papacioc.E perfid tare ecumenismul asta si te poate insela usor,daca n-ai un pic de discernamint si rivna pt Adevarul de Credinta.Doamne ai mila de noi si ne mintuieste!

        Apreciază

  8. Daca nu ma insel, atat parintele Staniloaie cat si Theodoros Zisis au fost activi la inceput in ConsiliulMondial alBisericilor pana s-au dumirit ca nu-i a buna cu acest CMB. Ma gandesc ca poate si Steinhardt a avut perioada lui de ecumenism pana si-a revenit. Totusi nu cred ca s-a manifestat activ ca un militant ecumenist.
    Dar daca nu si-a revenit din ecumenism, atunci, Dumnezeu sa-l ierte!

    Apreciază

  9. In articolul Calatorie Apostolica 7-9 mai 1999 ,papa Ioan Paul al II-lea semnaleaza:
    „Dintre numerosi martori ai lui Hristos infloriti pe pamantul Romaniei,doresc sa-l amintesc pe monahul de la Rohia,Nicolae Steinhardt,excepțională figură si om de cultura,care a perceput in chip special bogația imensă a comorii comune a Bisericilor crestine.În special, Îi mulțumesc Domnului pentru credința și speranța, mărturisite în țara românească de membrii Bisericii Ortodoxe și Biserice Catolice în timpul secolului nostru dificil.Datorită lor, persecuția și suferința au devenit oportunități prețioase pentru sfințire și evanghelizare în această zonă. Biserica Ortodoxă Română și cea Catolică înalță un cântec de laudă în numele Domnului! Se formează o simfonie de voci, care exprimă frăția prietenească a relațiilor reciproce și imploră comuniunea deplină a tuturor credincioșilor. Biserica Ortodoxă Română și cea Catolică, bazată pe succesiunea apostolică, au același Cuvânt al lui Dumnezeu, păstrat în Sfintele Scripturi și aceleași taine. În special, se păstrează aceeași Preoție sărbătorind sacrificiul unic al lui Hristos, prin care El construiește și își extinde Biserica sa.Cred , în dialogul internațional dintre Biserica Catolică și Biserica Ortodoxă în ansamblul ei, și între Biserica Greco-Catolică și Biserica Ortodoxă Română. .. Îmi exprim speranța că al treilea mileniu creștin ne va găsi, dacă nu complet uniți, cel puțin mai aproape de comuniunea completă… Doresc să-mi exprim recunoștința profundă și sinceră în primul rând Preafericitului Părinte Patriarh Teoctist, Sfântului Sinod, clerului și credincioșilor Bisericii Ortodoxe din România, care mi- au deschis brațele și inimile lor! Fie ca Domnul să binecuvânteze această Biserică veche și ilustră în îndeplinirea misiunii sale pastorale și să conducă pe toți credincioșii să ofere lumii o mărturie reînnoită și plină de bucurie, de comuniune deplină unul cu altul și de credință curajoasă față de Evanghelie!
    [n.m.In traducere am respectat ortografia din articol]
    https://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/it/travels/1999/documents/hf_jp-ii_reg_19990509_bucarest.html

    Apreciază

  10. Model de cerere de interventie accesorie, impotriva construirii mega moscheei,primit pe mail:
    CERERE DE INTERVENŢIE ACCESORIE

    Către Curtea de Apel București
    Departament: Secţia a VIII-a
    Contencios Administrativ şi Fiscal
    Dosar nr. 2315/2/2016 din 04.04.2016
    Obiect:
    anulare act administrativ hot. nr. 372/2015 + suspendarea executării
    Subsemnatul/a __________________________________________________,
    domiciliat/ă în _________________________________________, Loc./ Judeţ ________________________
    CNP _________________________________, telefon ____________________________ formulez prezenta
    CERERE DE INTERVENŢIE ACCESORIE,
    în acţiunea ce formează obiectul dosarului nr. 2315/2/2016 al acestei instanţe, pentru că nu sunt de acord cu
    construirea în București a unei mega-moschee. Susţin anularea actului administrativ în obiect şi poziţia
    procesuală a reclamantului BERENGHI Cătălin-Ioan pe motivul ___________________________________
    _______________________________________________________________________________________
    _______________________________________________________________________________________
    _______________________________________________________________________________________
    _______________________________________________________________________________________
    _______________________________________________________________________________________
    Menţionez că doresc ca domnul BERENGHI Cătălin-Ioan să mă reprezinte.
    Data ____________________ Semnat,

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s