Teologul Mihai-Silviu Chirilă: Răspuns la “minicatehismul ecumenist” editat de către Patriarhia Română

Cuvânt înainte

rc483spuns-la-e2809cminicatehismul-ecumeniste2809d-editat-de-cc483tre-patriarhia-romc3a2nc483.jpgDupă un an de zile în care a păstrat o tăcere desăvârșită față de pseudosinodul1. din Creta, Patriarhia Română a decis să dea publicității o broșură de popularizare a tematicii referitoare la acesta, pe care probabil o va distribui în toate parohiile din țară, pentru informarea credincioșilor.

Broșura este realizată sub formă de întrebări și răspunsuri, motiv pentru care o consider un minicatehism de ecumenism, pe care credincioșii ortodocși sunt invitați să îl parcurgă, pentru a-și însuși viziunea oficială despre ce s-a întâmplat în Creta.

Răspunsurile la întrebări reprezintă, în linii mari, o sinteză a argumentărilor teologilor ecumeniști din toată perioada scursă de la pseudosinod, în care au încercat să convingă de faptul că ecumenismul este o atitudine de dialog inofensivă, că nu este erezie, că participanții la Creta au întărit Ortodoxia și au mărturisit-o etc.

Ceea ce atrage atenția este caracterul manipulator al întrebărilor, selectarea lor atentă, pentru a putea plasa răspunsul favorabil taberei ecumeniste. Dintre metodele de manipulare, cea mai ingenioasă este exagerarea unor tematici, pentru ca răspunsul să dea impresia unei normalități. De exemplu: se pune întrebarea dacă s-au adoptat căsătoriile homosexuale la sinod, pentru ca răspunsul, pe de o parte, să îi plaseze pe ecumeniști în postura de apărători ai normalității sexuale, pe de altă parte, să îi plaseze pe contestatarii imaginari care se presupune că ar fi ridicat astfel de problemă în postura de mincinoși ridicoli.

În același stil, se insistă pe ceea ce autorilor li se par realizări ale acestui pseudosinod, evitându-se cu grijă întrebările dificile, sau abordându-se unele dintre acestea, dar cu răspunsuri evazive, liniștitoare.

Din cele 60 de pagini ale broșurii, 40 epuizează întreaga tematică a pseudosinodului și ecumenismului, iar 20 abordează problema inexistentă a schismei în Biserica Ortodoxă Română. Acest dezechilibru sugerează că scopul fundamental nu a fost informarea onestă a credincioșilor ortodocși despre pseudosinodul din Creta, ci fidelizarea acestora față de deciziile eretice ale acestuia, prin prezentarea riscului de a cădea în schismă față de… ecumenism (!?).

Dincolo de toate, broșura Patriarhiei Române consemnează încă o mărturisire publică a ecumenismului la cel mai înalt nivel în Biserica noastră, în numele tuturor ierarhilor ortodocși.

Răspunsul la această broșură are cinci capitole:

  1. Despre sinodul ecumenic și sinodul panortodox.

  2. Despre “sfântul și marele sinod’ din Creta.

  3. Despre erezia aprobată de pseudosinodul din Creta.

  4. Despre documentele “sfântului și marelui sinod” din Creta.

  5. Despre întreruperea pomenirii.

Sperăm că răspunsurile oferite vor ajuta cititorii să își facă o opinie cât mai corectă despre problematica ecumenismului, a pseudosinodului din Creta și a întreruperii poemenirii ierarhilor participanți la acesta, contribuind la luarea deciziei corecte în privința poziționării corecte a fiecărui credincios ortodox față de situația creată în Biserică.

Mihai-Silviu Chirilă,
8 septembrie 2017,
Praznicul Nașterii Maicii Domnului

1 Folosim în tot textul termenul de „pseudosinod”, achiesând la condamnarea pe care a făcut-o sinodului din Creta Sinaxa interortodoxă din Tesalonic din 4 aprilie 2017, care l-a respins ca pseudosinod, ceea ce, din perspectiva modului în care înțeleg grecii termenul “pseudo” înseamnă că l-a respins ca sinod eretic; http://ortodoxinfo.ro/2017/04/05/rezolutia-sinaxei-din-4-aprilie-prin-care-sunt-condamnate-ecumenismul-si-pseudo-sinodul-din-creta/.

În consonanță cu sinaxa greacă, urmând și sfatul Sfântului Teodor Studitul, sinaxa națională română l-a numit pseudosinod, dar și “adunare eretică”; http://ortodoxinfo.ro/2017/06/21/rezolutia-sinaxei-de-la-botosani-impotriva-ecumenismului-si-pseudo-sinodului-din-creta/.

Răspuns-la-minicatehismul-ecumenist-editat-de-către-Patriarhia-Romană

Sursa: http://ortodoxinfo.ro/2017/09/08/raspuns-la-minicatehismul-ecumenist-editat-de-catre-patriarhia-romana/

Anunțuri

Autor: Preot Claudiu

pr_claudiubuza@yahoo.com

9 gânduri despre „Teologul Mihai-Silviu Chirilă: Răspuns la “minicatehismul ecumenist” editat de către Patriarhia Română”

  1. Recent sa încheiat la Bose/Italia o conferința ecumenica, din partea b.o.r a fost prezent Dl siluan span
    Tot o adunare similară se va desfășura și în Germania cu denumirea san egidio, și unde tot un reprezentant b.o.r va fi prezent este vorba despre Dl Serafim joanta

    Apreciază

  2. ,,Nu se cuvine ca cel ce întrerupe comuniunea bisericească cu preoții care
    pomenesc ierarhi eretici să adere la alte organizații religioase, să iasă în vreun fel din
    Biserică, să teologhisească fără o pregătire teologică, riscând să rostească tot felul de
    afirmații eretice sau schismatice, să îi condamne pe preoții pomenitori sau pe
    credincioșii care au rămas în comuniune cu aceștia, să îi insulte pe episcopii părtași la
    erezie, să creeze dezbinare în Biserică, să dea un exemplu negativ, prin căderea în
    impresia fariseică potrivit căreia ei sunt singurii ortodocși rămași pe lume, sau să urască
    și să insulte în vreun fel Biserica Ortodoxă Română și bisericile parohiale pe care nu le
    mai frecventează, de ca și când ar fi ceva străin, de care nu mai este nevoie. Scopul luptei contra ecumenismului prin întreruperea pomenirii este curățirea Bisericii de erezie și
    revenirea la viața bisericească, inclusiv la viața parohială sau de obște monahală de
    dinainte de pseudosinodul din Creta . „

    Apreciază

  3. „Ocrotitorule al credinciosilor, Parinte teofore, surpa inselarea ateismului, blasfemia ereziei si dezastrul schismelor din Biserica, dar si atacul scandalurilor.”(Paraclisul Sfantului Luca al Crimeii -cantarea a 7-a)
    Apreciez in mod deosebit cuvantul domnului teolog Mihai Silviu-Chirila si pe cel al Sfintiei Voastre,caruia ii facem ascultare in mod neabatut,ca avand cuget de patrundere inalta in tainele ortodoxiei,urmatori ai respectarii Canoanelor si invataturilor Sf.Parinti,asupra carora,ati insistat pe larg,punctual si la obiect in nenumarate ocazii.Am avut in fata intotdeauna,posibilitatea lesnicioasa de a cadea in ispita inselarii,dupa harul primit de la Dumnezeu cel Vechi de Zile, de a deosebi Cuvantul Adevarului de cel eretic-ecumenist,propovaduit de minciuno-episcopii semnatari ai documentelor pseudo-sinodului cretan.
    In aceasta perioada am vazut cu tristete,cum alunecarea pe panta inselarii,prin ascultarea de tine insuti,te conduce pe drumul desconsiderarii Bisericii Ortodoxe in ansamblu,considerand chiar edificiile ca „ziduri fara valoare”(!!!),iar pe cei care intra acolo ca „eretici”in totalitate,neprimind nici macar milostenia pe care aproapele tau ti-o intinde cu evlavie pentru pomenirea celor plecati la Domnul.Ii desconsideri si pe cei ,care pana ieri erau fratii tai,ii judeci ,ii jignesti,netinand cont ca este vorba de Parintele tau duhovnic sau aproapele tau! Ce bucurie pe vrajmasul neadormit!
    „Dumnezeu îi lasă şi pe cei care, înrobiţi de patimi, devin unelte ale diavolului şi-i smintesc pe ceilalţi. Dumnezeu nu se mânie să-i „secere” – de ce? Pentru că spune că există pericolul ca, secerând neghinele, să vatăme şi grâul. Dar mai există un motiv: acela că omul poate, chiar şi în ultima clipă a vieţii, să se pocăiască.”(Mitropolitul Athanasie al Limassolului).
    Fara indoiala ca in aceste vremuri tulburi,poti sa te smintesti usor,in functie de patimile ascunse de care esti inca robit si sub masca virtutilor,poti cadea,antrenand si pe altii in caderea ta.Neputintele omenesti sunt mari,important este sa te consideri tu,cel mai mic rob nevrednic,sa asculti,indiferent ce propovaduiesc altii, „gura lui Hristos”,PARINTELE TAU DUHOVNIC,pe care l-ai ales dupa ingradirea de ciuma ecumenista.Indoiala ,pe care sarpele ti-a strecurat-o in suflet iti va produce o rana ,care greu si tarziu se va vindeca.Cuvintul apostolului sa ne sageteze inima,ca sa nu cautam invatatori dupa poftele noastre netaiate din radacina:”Luati aminte sa nu va fure mintile cineva cu filozofia si cu desarta inselaciune din predania omeneasca, dupa intelesurile cele slabe ale lumii si nu dupa Hristos.”(Coloseni 2:8)

    Apreciază

  4. Sa fie blagoslovit,Sfintia Voastra!
    Cel mai minunat lucru ,care cu osardie si dragoste nesfarsita,pana la desavarsire, pentru toti se pastreaza!
    In contextul actual,permiteti sa citez testul celor Trei site al inteleptului filozof antic grec ,Socrate(469-399 î.Hr.)
    Într-o zi, un cunoscut al marelui filosof a alergat spre el agitat şi i-a spus: „Socrate, ştii ce-am auzit despre unul dintre studenţii tăi?”
    „Stai o clipă”, a replicat Socrate. „Înainte să-mi spui aş vrea să treci printr-un mic test. Se numeşte Testul celor Trei”.
    „Testul celor Trei?”
    „Exact”, a continuat Socrate. „Înainte să-mi spui ceva despre studentul meu, hai să stăm puţin şi să testăm ce ai de gând să spui. Primul test este Adevărul. Eşti absolut sigur că ceea ce vrei să-mi spui este adevărat?”
    „Nu”, a răspunsul omul, „de fapt de-abia am auzit despre acest lucru”.
    „Bine”, a spus Socrate. „Deci nu ştii concret dacă este adevărat sau nu. Acum să încercăm al doilea test, testul Binelui. Este, ceea ce eşti pe cale să-mi spui despre studentul meu, ceva bun?”
    „Nu, dimpotrivă…”
    „Deci”, a continuat Socrate, „vrei să-mi spui ceva rău despre el, chiar dacă nu eşti absolut sigur că este adevărat?”
    Omul ridică din umeri, un pic jenat.
    Socrate a continuat. „Ai putea totuşi să-mi spui acel lucru pentru că există un al treilea test – filtrul Utilităţii. Îmi este de vreun folos ceea ce vrei să-mi spui despre studentul meu?”
    „Nu, nu chiar”.
    „Ei bine”, a concluzionat Socrate, „dacă ceea ce vrei să-mi spui nu este nici adevărat, nici bun şi nici măcar util, de ce să mi-l mai spui?” „Persoana ta este sufletul tău”, spunea Socrate.
    Ce este mai de pret in ochii tai,a te agata de o idee,un cuvant care naste discutii interminabile si in urma carora nu ai castigat adepti ,ba din contra,ai rupt unitatea si asa fragila a crestinilor care au inteles si s-au ingradit de erezia ecumenista,producand valuri tsunamice privite de cei din afara,eretici sau partasi la erezie ,cu suspiciune si neancredere sau a cauta a ajunge la un numitor comun cu fratii anti-ecumenisti prin dialog si buna-intelegere?
    Cel mai mare rau este ca in aceasta lupta cel care are de pierdut cel mai mult este cel care a initiat-o.Cel mai grav este ca nu mai are dragostea pentru oaia pierduta ,slaba si nevolnica,pentru care Pastorul Cel Bun a lasat celelalte 99 si a plecat in cautarea ei.
    Uneori nici nu ne dam seama cand o idee devine obsesie,ca urmare a situatiilor stresante anterioare ,a stresului individual supra-adaugat ,sau mai grav ea reprezinta o forma manifesta a fricii de pierdere a controlului pe care il detinem asupra unui grup mai mic sau mai mare de persoane.

    Apreciază

  5. Blagosloviti si iertati,Sfintia Voastra!
    Slava lui Dumnezeu pentru toate!
    “Într-una din predicile sale arhipăstorul grăia: „Voi întrebaţi: «Doamne, Doamne, oare uşor este să fii prigonit? Oare uşor este să mergi prin uşa cea strâmtă şi pe calea cea pietroasă? Voi întrebaţi cu nedumerire, poate că în inima voastră se strecoară îndoiala: «Oare chiar este uşor jugul lui Hristos?» Iar eu vă spun: «Da, da! Uşor, din cale-afară de uşor». Dar de ce uşor? De ce este uşor să mergi în urma Lui pe calea cea spinoasă? Fiindcă nu vei fi singur, istovit de puteri, ci te va însoţi însuşi Hristos; fiindcă harul Lui cel nemăsurat îţi va întări puterile când te vei chinui sub jugul Lui, sub sarcina Lui, fiindcă El Însuşi te va sprijini, te va ajuta să porţi această sarcină, această cruce…Deci, nu vă temeţi, mergeţi, mergeţi cu îndrăzneală. Nu vă temeţi de spaimele cu care vă ameninţă diavolul, care încearcă să vă împiedice mergerea pe această cale. Scuipaţi asupra diavolului, goniţi-l pe diavol cu Crucea lui Hristos, cu numele Lui. Înălţaţi-vă ochii către cer, şi-L veţi vedea pe însuşi Domnul Iisus Hristos, Care merge împreună cu voi, uşurând jugul vostru şi sarcina voastră. Amin”.( Sf. Luca al Crimeei, Am iubit patimirea, Ed. Sophia, Bucuresti, 2006)

    La zi de mare sarbatoare,am primit pe mail aceasta veste ,care va bucura pe toti romanii ortodocsi care marturisesc dragostea pentru Sfanta si Iubita Ortodoxie,pentru toti Martirii,Mucenicii,Marturisitorii din temnitele comuniste si inchisori,pentru neam si tara.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s