Întreruperea pomenirii pentru erezie preîntâmpină schisma și dezbinarea în Biserică

al-saptelea-sinod-ecumenic-5-11.jpg

Evenimentele din Ucraina, în legătură cu acordarea Autocefaliei de către Patriarhul Bartolomeu facțiunii schismatice a lui Filaret, a cutremurat toată lumea ortodoxă. Cutremurul și replicile acestuia s-au resimțit și se resimt cu intensitate și pe plan mioritic. Astfel, înfricoșați de puterea de distrugere a unor eventuale decizii iresponsabile, ne face să ne întrebăm ce soluții sunt pentru pliroma BOR în cazul în care, prin recunoașterea Tomosului de Autocefalie de către Patriarhul Daniel și Sinodul BOR, va exista riscul ducerii în schismă a tuturor reprezentanților ei? Apoi, se poate aplica principiul îngrădirii conform Canonului 15 al Sinodului I II Constantinopol (861) pentru a se evita „îmbolnăvirea” de schismă sau acest Canon se aplică doar în caz de erezie, atunci când episcopul devine propovăduitor cu capul descoperit al unei erezii?

În partea a doua a Canonului 15, cea care ne interesează pentru înțelegerea problemei noastre, găsim precizarea: „cei ce se despart pe sine de comuniunea cea cu întâiul stătător al lor pentru oarecare erezie osândită de Sfintele Sinoade, sau de Părinţi, fireşte de comuniunea cu acela, care propovăduieşte erezia în public, şi cu capul descoperit o învaţă în Biserică, unii ca aceştia nu numai că nu se vor supune certării canoniceşti, desfăcându-se pe sineşi de comuniunea cu cel ce se numeşte episcop chiar înainte de cercetarea sinodicească, ci se vor învrednici de cinstea cuvenită celor ortodocşi. Căci ei nu au osândit pe episcopi, ci pe pseudo-episcopi şi pe pseudo-învăţători, şi nu au rupt cu schismă unitatea Bisericii, ci s-au silit să izbăvească Biserica de schismă şi dezbinări’’ (Arhid. Prof. Ioan Floca – Canoanele Bisericii Ortodoxe).

Textul părții a doua a Canonului ne spune că „despărțirea de comuniunea cu întâiul stătător” se face pentru „oarecare erezie” propovaduită în public nu pentru schismă. Schisma, ca și dezbinarea, sunt consecințe ale ereziei. Dacă mergem la hotărârile pseudo-sinodului de la Creta, din iunie 2016, putem vorbi de legiferarea sinodală a unei panerezii propusă spre receptare tuturor Bisericilor Ortodoxe Locale. Patriarhia Română a luat „act cu apreciere” în legătură cu aceste hotărâri pe 29 octombrie 2016, apoi, în decembrie, a afirmat că BOR practică un „ecumenism lucid”, ca în cele din urmă să editeze și să distribuie („cu capul descoperit”) prin toate mănăstirile și parohiile din țară „Broșura Patriarhiei” despre „Sfântul și Marele Sinod” din Creta. Așadar, pentru a „izbăvi Biserica de schismă”, „dreptul și datoria” (Arhid. Ioan Floca) clericului este de a întrerupe pomenirea. Lipsa acestei atitudini duce la „schismă și dezbinări”.

Revenind la problema noastră, înțelegem că pentru a evita schisma în BOR este nevoie de aplicarea corectă a Canonului 15 pentru ca ierarhii, deveniți propovăduitori ai ereziei, să nu fie antrenați de puterea de dezbinare care amenință hotarele Patriarhiei. Dacă s-ar fi întrerupt pomenirea la timp, s-ar fi condamnat hotărârile eretice, s-ar fi militat pentru ieșirea BOR din CMB și s-ar fi evitat schisma care ne amenință prin refuzul categoric a Tomosului și a uneltirilor patriarhului Bartolomeu.

Prin urmare, singura soluție pentru evitarea schismei la nivelul Bisericii Ortodoxe Române este aplicarea Canonului 15 I II Constantinopol și îngrădirea de erezia care a slăbit puterea de reacție a ierarhiei și a întregii plirome.

Preot Claudiu Buză

https://www.marturisireaortodoxa.ro/intreruperea-pomenirii-pentru-erezie-preintampina-schisma-si-dezbinarea-in-biserica/

Reclame

Autor: Preot Claudiu

pr_claudiubuza@yahoo.com

7 gânduri despre „Întreruperea pomenirii pentru erezie preîntâmpină schisma și dezbinarea în Biserică”

  1. Sfintia Voastra gresiti, este taman pe dos, ce spuneti dvs.! Intreruperea pomenirii duce la schisma si rupere de BOR. Asta vrea si dusmanul cu cornite. Uniti vom birui, Uniti in ortodoxie si sa ne rugam Pentru cei care au gresit la Creta. Dumnezeu este foarte suparat pe noi romanii! Sa ne rugam sa ne lumineze! Doamne ajuta!

    Apreciază

    1. Bineînțeles că pentru unii este „taman pe dos”. Cunosc acest punct de vedere ecumenist și anticanonic. Unde ați citit în Canonul 15 că cel care întrerupe pomenirea face schismă în Biserică?! Pentru asta a lăsat Sfântul Fotie cel Mare această învățătură ca să se facă schismă prin întreruperea pomenirii la vreme de erezie?! Înseamnă că și Sfinții au făcut schismă dacă mergem pe linia raționamentului dvs! Citiți cu atenție ce spune Canonul 15 și vedeți că întreruperea pomenirii, atunci când erezia este propovaduită public, ferește Biserica de schismă și dezbinare. E cât se poate de clar!
      ,,Cine a aprins focul, acela să-l stingă!”, a spus ava Iulian Prodromitul. Încercați să nu mai mutați vina în altă parte și să-i disculpați pe ierarhii deveniți propovăduitori ai ereziei. Nu îi ajutați nici pe ei, nici Biserica.

      Apreciază

    2. Vasile Adam hai ca sa nu confundam lucrurile, ascultarea se face pina la erezie, una este păcatele personale care ei vor da socoteală căci nu suntem noi in măsură să judecăm și alta este când este propovăduită erezia pe față și fără ocolișuri, avem și exemple de Părinți care au încetat pomenirea, precum Paisie Aghioritul și Vrednicul de pomenire Vladica Augustin de Florina care au încetat pomenirea lui Atenagoras, cine era Atenagoras?, același nărav ca și Bartolomeu Arhondonis
      Evident că dumnealor au categorisit Canonul 15 I-II de la Constantinopol ca schisma, că deh este obstacol în calea planurilor dumnealor, nu întâmplător și Sf Apostol Pavel spunea, de omul eretic după prima și a doua mustrare îndepărtează te de acesta ci nu intinandute cu el la masă
      Revenind la ierarhia apostată din B.O.R, dacă pe la alți au mai fost câțiva ierarhi care au luat atitudine vizavii de acel sinod tîlhăresc și sau abținut in a semna acele trădări care știm bine în ce constau, ei bine ai noștri ierarhi, în unanimitate au semnat precum primarul tot ce era de semnat în Creta de la un capăt la altul, iar la sinodul local din toamna aceluiași an, tot în unanimitate fara excepție sa ratificat acel sinod tîlhăresc, ce a urmat după? vedem cu ochii noștri căci totul este la vedere

      Apreciază

  2. Canonul 15 e falcutativ …condamnarea oficiala are cea mai mare valoare si atunci nu mai tb.sa mergem la cei care nu intrereup pomenirea….personal m-am bucurat de INTRERUPEREA POEMNIRII da s-a facut multa vrajba si multa confuzie….rad si eretici de noi! iertati!

    Apreciază

    1. Dacă vrei să le ierți lor păcatul, iartă-l. Dacă nu, șterge-mă și pe mine din cartea Ta. Și fiecare dintre sfinți, având aceeași compătimire, se ruga pentru ceilalți. Așadar, și noi, dacă dorim să umblăm pe urmele lor, să nu avem în vedere numai cele ale mântuirii noastre, ci să ne rugăm și pentru lume, miluind și îndurându-ne de cei ce trăiesc în viață stricată, de cei întăriți în erezii, de cei împotmoliți în înșelare, de cei întunecați din neamuri, simplu, de toți oamenii.
      Sfântul Teodor Studitul, Catehezele mici. Cateheza 52

      Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s