Iașul se pregătește să devină centru al papismului pentru o zi. Mai există mitropolie ortodoxă în Moldova?

Primăria Municipiului Iași ne informează că, cu prilejul vizitei papei Francisc la Iași, sunt așteptați nu mai puțin de 120.000 de pelerini din toată lumea, care vor veni să îl vadă pe conducătorul religiei lor din toată lumea. Informația de presă ne spune că „Iașul va deveni unul dintre cele mai mari centre de pelerinaj ale credincioșilor de rit catolic”

Primarul municipiului Iași a apărut public într-un interviu în care și-a manifestat încântarea pentru prezența papei în orașul pe care îl conduce. Domnia sa spune că „este un moment istoric”, că papa este „reprezentant al celei mai influente Biserici din toate timpurile”, care „are o comunitate frumoasă în toată Moldova”, că vizita papei va aduce mari beneficii de vizibilitate Iașului, pentru că va face ca „în toate colțurile lumii să se știe că papa este la Iași”.

Primarul ne mai  spune că „toată lumea va afla unde este Iașul, ce reprezintă Iașul pentru România și Europa”, datorită acestei vizite realizate la invitația autorităților române și a conducătorilor catolici.

Nu ne spune edilul și ce reprezintă Iașul pentru România și Europa. Până acum noi știam ce rol are orașul Iași în istoria noastră, dar din această nouă perspectivă se cuvine să ne întrebăm: ce anume reprezintă Iașul pentru România și Europa? Este cumva un centrul al catolicismului românesc sau este centrul Ortodoxiei din Moldova și un centru foarte important al Ortodoxiei românești?

Primarul urbei moldave afirmă că Iașul are ce arăta lumii, însă a trecut cu vederea faptul că aproape tot ce are Iașul de arătat lumii reprezintă valori religioase ortodoxe, acumulate în secole de trăire creștină ortodoxă pe acele meleaguri și că deja le-a arătat lumii de mult.

Filmul de promovare a prezenței papei la Iași ne spune că „vizita va avea importante valențe ecumenice”, desfășurându-se sub sloganul „Să mergem împreună!”. Să mergem împreună unde? La Ierusalim, unde ne-au invitat membrii Sinedriului, în scrisoarea pe care ne-au adresat-o tuturor de a „sluji Dumnezeului revelat în Sinai”, avându-i pe israeliți ca „preoți ai umanității”? Pentru că în Împărăția cerurilor nu putem să mergem împreună, dat fiind că papa Francisc și cultul pe care îl conduce au fost condamnați ca eretici de cel puțin trei sinoade ecumenice.

https://www.marturisireaortodoxa.ro/printul-bisericii-mitropolitul-teofan-incurajat-sa-participe-la-implinirea-idealului-religios-al-mozaismului/embed/#?secret=uUq2hH1LAU

Poate fi „Biserica Romano-Catolică” oricât de influentă în lume, așa cum a prezentat-o primarul Iașului, din punct de vedere teologic ea este o (mega)grupare eretică, condamnată de sinoadele ecumenice pentru învățături greșite, despărțită de Biserica Ortodoxă, singura Biserică autentică a lui Hristos, cea care asigură mântuirea și la Iași se numește Mitropolia Moldovei și Bucovinei, chiar dacă în aceste zile mitropolitul Moldovei și Bucovinei este semnatar al documentelor eretice ecumeniste din Creta, adică este eretic și unul dintre cei mai mari persecutori ai preoților mărturisitori antiecumeniști și nu își face datoria față de poporul credincios de a-i spune ce este cu adevărat papismul și care este diferența dintre acesta și Biserica lui Hristos, lăsându-i pe ortodocșii moldoveni să fie păcăliți de campanii de publicitate, care ni-l prezintă pe papa roman ca pe o binecuvântare pentru Iași, pe care se presupune că l-ar „scoate în lume”.

Singurul loc în care ne poate propune papa „să mergem împreună” este iadul, acolo unde merg toți ereticii condamnați de sfintele sinoade, care nu revin la Ortodoxie. Stă în puterea tuturor celor ce vor primi această invitație să spună „Nu”.

Este datoria mitropolitului Teofan și a mitropoliei pe care o conduce să spună lumii că Iașul s-a făcut cunoscut lumii cu mult înainte de venirea papei în România, că în secolul al XVII-lea aici s-a ținut un sinod panortodox, că conducătorul său din acea epocă era considerat un adevărat basileu bizantin, că mănăstirile și bisericile sale ortodoxe sunt de mult în patrimoniul internațional pentru valoarea lor inestimabilă, că mănăstirile din această mitropolie sunt foarte cunoscute în toată lumea, unele pentru valori artistice mondiale.

Nu putem să nu ne întrebăm, după ce am văzut cum mitropolitul Teofan a stat în sinagoga din Iași, alt moment de „mare vizibilitate” pentru urbea moldavă, și am aflat cum se pregătește primăria să fie pusă pe harta spirituală a pelerinajelor papiste dacă mai există la Iași o Mitropolie ortodoxă? Iar dacă mai există, ce anume se pregătește să facă pentru a reaminti tuturor din Iași că acest oraș este unul dintre cele mai importante centre ale Ortodoxiei românești, iar nu un centru al ecumenismului papist.

https://www.marturisireaortodoxa.ro/patriarhul-eretic-bartolomeu-sustinut-de-papa-francisc-a-creat-in-ucraina-premisele-desavarsirii-uniatiei-greco-catolice/embed/#?secret=pjbGeRUznB

Pe preoții și credincioșii din Moldova, care încă nu sunt convinși că trebuie să ia atitudine contra ecumenismului, îi întrebăm: Ce mai așteptați? Ca papa să se mute cu totul la Iași?

Mihai Silviu Chirilă

https://www.marturisireaortodoxa.ro/iasul-se-pregateste-sa-devina-centru-al-papismului-pentru-o-zi-mai-exista-mitropolie-ortodoxa-in-moldova/

Autor: Preot Claudiu

pr_claudiubuza@yahoo.com

18 gânduri despre „Iașul se pregătește să devină centru al papismului pentru o zi. Mai există mitropolie ortodoxă în Moldova?”

  1. Umil va rog sa facem intr-un fel sa aflam adevarul.Cumva papa vine la Iasi degeaba?Nu cumva sunt in joc hectarele de padure din nordul Moldovei?Nu cumva se vor inchina manastiri Vaticanului dupa modelul daniilor din vechime?Nu cumva se vor semna acorduri ecumeniste de vanzare a ortodoxiei pt impartasirea ecumenistilor din potirul catolic si invers?

    Apreciază

    1. Probabil că papa vrea să se roage și cu viitorul patriarh pentru ca să-i fie totală „cuceririrea”. Sau poate este o recompensă pentru dansul ritualic al „prințului Moldovei” alături de caldinalul Gherghel în sinagoga de la Iași. O fi văzut și papa filmul… și s-a „cutremurat”!

      Apreciază

      1. Parinte, cum vede sfintia voastra atitudinea preotilor din Iasi in cazul acesta? Chiar poate trece ca normal acest fenomen de prozelitism papal fara nici un act de marturisire? Nu cred sa fi pierit curajul si barbatia celor care Il tin in mainile lor la fiecare sfanta liturghie pe Insusi Hristos?
        Va rog, dati-ne un reper, pentru ca timpuri de apostazie din partea ierarhilor, ca in ziua de astazi, nu am pomenit.
        Va multumesc.

        Apreciază

      2. Cred că alături de teama mărturisirii este o amânare a unei atitudini care tot întârzie să apară. Situația este inedită, cei mai mulți și-au pus nădejdea în mitropolitul pe care l-au perceput ca pe un om duhovnicesc și înțelept, iar acum parcă sunt șocați și paralizați de evenimentele care se succed sub ochii lor, așteptând momentul potrivit pentru mărturisire. Însă cu cât se întârzie mărturisirea, cu atât va fi mai greu de ieșit din cercul unor compromisuri fără sfârșit. Reperul este Hristos! Slujind-L în Adevăr, rămânem păstori ai lui Hristos!

        Apreciază

      1. Ioana, să o rogi tu pe Cuvioasa Parascheva că pe tine mai bine te ascultă, io-s cam pacatos, n-am asa mare indrazneala la Sfanta ca tine 🙂
        sa citesti si Acatistul!

        Apreciază

  2. Nu e deloc intamplator ,ca in aceasta zi de sarbatorire a Marelui Parinte al Bisericii, Sfantul Maxim Marturisitorul, ni se ofera prilejul sa oferim in dar Domnului, marturisirea noastra dupa putere a Adevarului Hristos.
    Ne amintim ca in 2010, cu ocazia sarbatoririi Sfintei Cuvioase Parascheva, la Iasi au fost aduse spre cinstire si inchinare, moaştele Sfântului Maxim Mărturisitorul(o parte din mana dreapta) , de la Mănăstirea „Sfântul Pavel Xiropotamiteanul” din Muntele Athos, de catre delegaţia athonită condusă de Părintele Partenie – stareţul mănăstirii .
    Oare cum e posibil ca Mitropolitul Teofan sa marturiseasca fariseic dreapta credinta?
    A intrat in locasul satanei,sinagoga, dansand cu evreii dansuri ritualice, in vazul intregii lumi, a participat , el si slujbasii din subordine, la diferite slujbe cu ereticii condamnati de sfintele sinoade ecumenice , iar acum dupa semnarea ereticelor documente de la talharescul sinod din Creta, va cinsti in vazul intregii crestinatati, pe capul papistasilor,Papa.
    Nu cred ca a uitat cuvantul de foc al Sfantului Maxim Marturisitorul , podoaba Sfintei Ortodoxii:
    “Eu nu doresc ca ereticii sã patimeascã, nici nu mã bucur de rãul lor – fereascã Dumnezeu! – ci mai degrabã mã bucur si împreunã mã veselesc de întoarcerea lor; cãci ce e mai plãcut celor credinciosi, decât sã vadã adunati împreunã pe copiii cei risipiti ai lui Dumnezeu? Nu scriu nici îndemnându-vã sã puneti asprimea înaintea iubirii de oameni – nu as putea sã fiu atât de sãlbatic – ci rugându-vã sã faceti si sã lucrati cele bune pentru toti oamenii cu luare aminte si cu cercare multã si fãcându-vã tuturor toate, dupã cum are nevoie fiecare din voi. Numai un lucru îl voiesc de la voi: vã rog sã fiti aspri si neîndurati fatã de orice ar putea sã ajute la dãinuirea credintei lor nebunesti, cãci socotesc urã fatã de oameni si despãrtire de Dumnezeiasca dragoste ajutorul dat rãtãcirii eretice spre mai mare pierzanie a celor ce se tin de aceastã rãtãcire“.
    (Sfantul Maxim Marturisitorul (epistola 12: PG91, 465C) )
    Mântuirea în ansamblul ei depinde nu doar de credinţa inimii, ci şi de mărturisirea acestei credinţe.
    In anuntul venirii papei in Romania, un blog cunoscut, anunta ca”Nepotrivita este si ideea de a se organiza rugaciuni in timpul vizitei Papei la Catedrala. Pe langa faptul ca ar fi un gest necanonic, ar fi unul care ar scandaliza multi credinciosi ortodocsi si care ar putea revitaliza miscarile schismatice ale nepomenitorilor, care ar gasi inca un motiv in plus sa-si clameze dreptatea. ”
    Prin urmare asa suntem vazuti de media aservita mai marilor Bisericii si de ei insisi, drept schismatici nepomenitori.
    Manipularea este evidenta si se mentine la acelasi nivel ridicat ca in 2016.
    Sa ne ajute Sfantul Maxim Marturisitorul, sa marturisim cu trezvie duhovniceasca si curaj, indiferent de amenintari, prigoane ,urgisiri, Adevarul Hristos, in orice clipa si in vecii nesfariti,Amin

    Apreciat de 1 persoană

  3. Nemuritoarea intelepciune a Cuviosului Parinte Seraphim Rose, Prooroc al vremurilor din urma pe care am ajuns sa le traim, cand Intaistatatorul si sinodul Bisericii Ortodoxe Romane, il primeste pe ereticul papa, ca pe un bun prieten si se mandreste cu o atare nelegiuire:

    „Într-o epocă de întuneric si înselăciune aproape universale, când pentru cei mai multi „crestini” Hristos a devenit tocmai ceea ce învătătura ortodoxă denumeste Antihrist, Biserica Ortodoxă a lui Hristos este singura care păstrează si comunică harul lui Dumnezeu. Aceasta este comoara fără de pret a cărei existentă chiar lumea asa-zisă crestină nici măcar nu o bănuieste. Căci lumea „crestină” dă mâna cu fortele întunericului pentru a-i însela pe credinciosii Bisericii lui Hristos, care sunt destul de orbi încât să creadă că „numele lui Iisus” îi va salva chiar din mijlocul apostaziei si blasfemiilor în care trăiesc si pe care le acceptă, nepăsători la înfricosatul avertisment al Domnului: Multi Îmi vor zice în ziua aceea: Doamne, Doamne, au nu în numele Tău am proorocit si nu în numele Tău am scos demoni si nu în numele Tău minuni multe am făcut? Si atunci voi mărturisi lor: Niciodată nu v-am cunoscut pe voi. Depărtati-vă de la Mine cei ce lucrati fărădelegea (Matei 7,22-23).

    Dar cum a ajuns umanitatea – si fireste crestinătatea – la o asemenea stare disperată? Desigur, nu din cauza închinării pe fată la satana, care este întotdeauna limitată la un număr destul de mic de oameni. Este vorba mai curând de ceva cu mult mai subtil, dar cu atât mai înspăimântător pentru crestinul ortodox constient: s-a pierdut din parte harul lui Dumnezeu, ca o consecintă imediată a slăbirii credintei si a pierderii gustului crestinismului autentic. În Occident este un fapt incontestabil că harul lui Dumnezeu s-a pierdut cu multe secole în urmă. Romano-catolicii si protestantii de astăzi nu cunosc puterea harului dumnezeiesc. De aceea nu ne mirăm că ei nu sunt capabili să-l deosebească de înselătoriile drăcesti. Dar vai! Succesul falsului spiritual, chiar printre crestinii ortodocsi de astăzi, dă la iveală cât de mult, chiar si acestia, au pierdut mireasma adevăratului crestinism., Deci nici ei nu mai sunt capabili să distingă între adevăratul crestinism si pseudo-crestinism. De prea multă vreme crestinii ortodocsi iau de-a gata comoara nepretuită a credintei lor si neglijează să pună în practică o învătătură alcătuită din aurul cel mai curat.

    Este adevărat, nu toti ortodocsii care iau – parte la întrunirile interconfesionale ecumenice cred întru totul asa (desi lucrul este cu sigurantă adevărat despre protestanti si romano-catolici), dar prin simpla lor participare la astfel de întruniri, care, desigur, prevăd rugăciuni comune cu cei care cred gresit în Hristos si Biserica Sa, adresează implicit ereticilor cu care se află împreună aceleasi cuvinte ca si ucenicul din pildă: „Poate că ceea ce spuneti voi este adevărat”. Nici nu este nevoie de mai mult pentru ca un crestin ortodox să piardă harul lui Dumnezeu. Si câtă nevointă îi trebuie pentru a-L câstiga înapoi!

    Fragmente din „Ortodoxia și religia viitorului” de Pr. Seraphim Rose

    Apreciat de 1 persoană

  4. totusi sa speram ca vor fi ieseni si in special moldoveni care vor lua atitudine vizavii de venirea acestui eretic, in judetul vecin Neamt, la Durau se afla un centru ecumenist Sf Daniil Sihastrul unde eretici de tot soiul au facut poteca, acolo pe vremea aceea era staret actualul staret de la Petru Voda Hariton Negrea

    Apreciază

  5. Prozelitismul catolic pe pamantul ortodox al Romaniei,de cate Papa, nu trebuie acceptat sub nici o forma.
    Dupa aceasta incercare pusa in fata noastra de Domnul Cel Vechi de Zile, fiecare crestin ortodox va fi intrebat de propria sa constiinta cum a marturisit Adevarul.
    Nu astept nimic bun din partea Patriarhului sau a sinodalilor sai, supusi lui si nu Mantuitorului Hristos.Ei au demonstrat ca ecumenismul,pan-erezia tuturor timpurilor este telul lor in aceasta viata.
    Daca aceasta vizita are rezultatul favorabil scontat, unirea mai intai cu greco- catolicii are cele mai mari sanse, si apoi cu romano-catolicii.

    „Papa Francisc va beatifica, în timpul vizitei în România, şapte episcopi greco-catolici ”care au preferat moartea în locul trădării credinţei” în faţa prigoanei comuniste, au declarat, pentru Europa Liberă, surse din interiorul clerului.
    Este vorba de Iuliu Hosuu,Tit Liviu Chinezu,si altii.
    Odată cu interzicerea cultului greco-catolic de către comunişti, în 1948, refuzul episcopilor greco-catolici de a trece la Biserica Ortodoxă s-a soldat cu persecuţii şi, în cazul unora dintre ei, moartea în temniţele comuniste….
    Papa Francisc vine la Bucureşti pe 31 mai, la Iaşi, urmând ca la Blaj, capitala de facto a greco-catolicilor din România, să oficieze ceremonia de beatificare în 2 iunie. Vizita Papei Francisc în România se petrece după 20 de ani de la prima vizită a unui Suveran Pontif într-o ţară ortodoxă – Papa Ioan Paul al II lea, Bucureşti, mai 1999.”se stipuleaza in ziarul Adevarul.
    Se asteapta la mari demonstratii de simpatie din partea din partea catolicilor ,greco-catolicilor din tara si strainatate.
    Nu astept nimic nici din parte Manastirilor , care fiind conduse de oamenii de taina recomandati de Inaltii Ierarhi , au tacut jalnic si pustiitor pana in acest moment.
    Intocmai ca pe vremurile de trista amintire ale comunismului satanic si distrugator,toti oamenii supusi regimului de teroare si-au indeplinit cu brio sarcinile, fiind mentinuti si avansati in functii,drept recompensa pentru modul in care s-au achitat de ele.
    Aceea era o dictatura de stat, in timp ce aici vorbim de Biserica, al carei Cap este Mantuitorul Hristos.
    Nu astept nici o reactie similara cu cea a georgienilor, ci astept din partea pleromei ortodoxe romanesti sa se ridice intr-un gand,o singura simtire ,intr-un cuget insufletit de nobilele idealuri de dragoste pentru Ortodoxie,neam si tara ,pentru care si-au dat viata pe campurile de lupta,in temnite ,lagare si inchisori,sute de mii de romani.
    Dintre acestia Patriarhia nu a gasit nici macar un Martir pentru a fi canonizat?
    Cata rusine,cat dispret, fata de nemul acesta umilit si batjocorit ,fata de istoria si traditiile de veacuri ale celor care locuiesc inca in teritoriul canonic al Romaniei.

    „Asta-i tot Iisuse dulce – pus pe cruce pentru lume?
    Asta-i tot – frunte de rege cu cununa cea de spin?
    Eri ai fost steaua de aur a“mpăraților creștini
    Azi în gura lor profană nu mai ești decât un nume.

    O! sdrobită e coroana care secoli o măriră
    Trebue“n purpură și aur, tu Christoase să te-mbraci
    Dacă vrei mulțimei grele – s-o domnești sau ca să-i placi
    Azi numa“n“tra artei lucruri – nu te-adoră – ci te-admiră“.
    Două strofe memorabile din poezia Dumnezeu și om ,ale Marelui Eminescu,gasite intr-un manuscris din 1872,care ,ar trebui raportate la finalul versiunii, dar care au fost părăsite de poet.

    Apreciat de 1 persoană

    1. De ce oare lipsește reacția preoților, monahismului, pliromei Bisericii?! E o “paralizie“ inexplicabilă! Atât de perfid să fie ecumenismul încât să oprească puterea de reacție sau compromisurile făcute din frică și prin tăcere să fie motiv de neîmpotrivire față de erezie și schismă?! Curios și înfricoșător lucru! Domnul să Se miliostivească!

      Apreciază

      1. Multumesc pentru raspuns, Parinte Claudiu.
        Totusi o stare de alerta trebuie sa inceapa de undeva. Aici nu e vorba de politicianul care ti-a vandut pamantul cu toate ale sale, aici e vorba de confiscarea dreptului la viata vesnica. E vorba de vesnicia noastra ! Concret, ce-i de facut, parinte?

        Apreciază

      2. Să „protestăm lecuitor”, după Lege! Să întrerupem pomenirea, să mărturisim public Adevărul fără patimă, cu dragoste și cu smerenie, să ne întărim în rugăciune, să ne despătimim și să fim gata și viața să ne-o punem pentru Mântuitorul Hristos! Să facem cunoscută apostazia ierarhiei și să nu ne însoțim cu cei fărădelege. Doar puterea lui Dumnezeu mai poate ridica poporul din „captivitatea apuseană” dacă mai găsește pocăință!

        Apreciază

  6. ” Ei nu vor rugăciune împreună, ei vor să fim una. Rugăciunea împreună pentru ei înseamnă că ne-am unit.
    Dar de ce tot ţii să te rogi cu mine împreună şi din punct de vedere al practicii tu nu eşti ? Cum te-nchini? Ce liturghie ai? Nu mai ai proscomidie, n-ai nimic. Va să zică toate cele pe care le-au făcut aceşti titani: Vasile cel Mare, Apostolul Iacov şi Ioan Gură de Aur; poţi să treci peste ei? N-au proscomidie; cum să intrăm în Liturghie ca într-un fel de piesă de teatru, nu?”
    (Cuviosul Marturisitor Parintele Arsenie Papacioc)
    Intr-o inregistrare din 2010,se poate urmari ecumenismul la cel mai inalt nivel al reprezentantilor de frunte ai Patriarhiei BOR ingenunchiate , unde se propovaduieste ”Panerezia secolului”,dupa denumirea data acestei maladii aducatoare de moarte duhovniceasca,de catre Sfantul Iustin Popovici.
    „*In istoria neamului omenesc exista trei caderi principale: a lui Adam, a lui Iuda si a papei. Esenta caderii in pacat e intotdeauna aceeasi: vointa de a deveni bun prin sine, vointa de a deveni desavirsit prin sine, vointa de a deveni Dumnezeu prin sine. Dar in felul acesta omul se asimileaza, fara sa-si dea seama, diavolului, fiindca si acesta a vrut sa devina Dumnezeu prin sine insusi, sa inlocuiasca pe Dumnezeu cu sine insusi, si in aceasta ingimfare a lui a devenit dintr-o data diavol, cu desavirsire despartit de Dumnezeu si cu totul potrivnic lui Dumnezeu. ..
    Ce este caderea papei decit numai vointa de a-L inlocui pe Dumnezeul-om cu omul?..
    Dogma infailibilitatii papale demonstreaza ca numai are” nevoie de Dumnezeul-om si ca pe pamint nu exista loc pentru Dumnezeul-om caci „Vicarius Christi” il inlocuieste in chip desavirsit. in fapt, din dogma aceasta traieste, pe aceasta o urmeaza si o marturiseste cu incapatinare oricare umanism european.
    ….prin dogma despre infailibilitatea papei a fost proclamat infailibil omul in general. De aici si nenumaratii papi din toata Europa si de la Vatican, si din protestantism, intre ei nefiind vreo deosebire esentiala, fiindca papismul e cel dintii protestantism, precum a spus vizionarul Homiakov…
    ..Ecumenismul e numele de obste pentru toate pseudo-crestinismele, pentru pseudo-bisericile Europei Apusene. In el se afla cu inima lor toate umanismele europene cu papismul in frunte, iar toate aceste pseudo-crestinisme, toate aceste pseudo-biserici nu sunt nimic altceva decit erezie peste erezie. Numele lor evanghelic de obste este acela de „pan-erezie” (erezie universala). De ce? Fiindca in cursul istoriei feluritele erezii tagaduiau sau denaturau anumite insusiri ale Dumnezeului-om Domnului Hristos, in timp ce ereziile acestea europene indeparteaza pe Dumnezeul-om in intregime si pun in locul Lui pe omul european. in aceasta privinta nu e nici o deosebire esentiala intre papism, protestantism, ecumenism si celelalte secte, al caror nume este „legiune..„Intercommunio” – comuniunea cu ereticii in sfintele taine si indeosebi in Sfinta Euharistie – este cea mai rusinoasa tradare a Domnului Hristos, tradare de Iuda. Si mai mult, tradare a intregii Biserici a lui Hristos, a Bisericii divino-umane, a Bisericii Apostolilor, a Bisericii Sfintilor Parinti, a Bisericii Sfintei Traditii, a Bisericii celei Una. ”

    *fragmente din cartea Biserica si Ecumenismul, Sfantul Iustin Popovici

    Apreciat de 1 persoană

  7. Cred că Sfântul Voievod Stefan Cel Mare si Cel Sfant se răsuceşte în mormântul de la Putna,iar
    Sfântul Daniil Sihastru se răsuceşte în mormântul sau de la Voroneţ.
    Oare cati au auzit cuvintele învăţatului Dimitrie Cantemir care, în „Descrierea Moldovei” vorbeşte astfel despre moldoveni : ”Moldovenilor nu le este nicio lege mai urâtã ca a Romei, căci ei zic că toate celelalte erezii sunt cunoscute prin sine însele şi prea uşor se pot înţelege în ce se despart de la adevărata Biserică creştină; dar papistaşii sunt ca lupul în piele de oaie, acum numesc frate pe cei din Biserica răsăriteană, acum le zic că sunt schismatici sau achefali, adică fără cap, fiindcă nu recunosc pe papa de cap văzut al Bisericii…”
    Iar, mai jos, dupã o demonstratie mai lungã, Cantemir trage concluzia: ”… se vede limpede cã Apusul si nu Rãsãritul s’a depãrtat mai târziu dela credinta crestineascã cea adevãratã.”

    (Descrierea Moldovei, ed. A. Papiu-Ilarian, Bucuresti, 1875, pg. 152).

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s