Ortodoxia „informațională” între haosul mediatic și pseudo-limbajul duhovnicesc

judecata.jpg

Hristos a înviat!

Adresăm acest text cititorilor blogului cu nădejdea că informațiile pe care le conține vor fi spre folos în interpretarea evenimentelor recente dar și a unor atitudini în esență dezbinatoare și manipulatoare prezente adesea în media online (dar nu numai). După cum se poate ușor deduce, este scris de niște persoane care au trăit și s-au format într-un mediu progresist, liberal în esență chiar dacă o bună parte din evenimentele relatate s-au încercat a fi bine camuflate sub masca tradiționalismului creștin. Într-o anumită măsură, am împărtășit din valorile acestui mediu profund nesănătos sau le-am tolerat ignorând sau lipsindu-ne voința de a cunoaşte în profunzime răul pe care îl aduc în plan social dar mai ales în plan duhovnicesc. Experiența ne-a așezat în fața unor evenimente despre care credem că este bine a vorbi în contextul prezent și încercăm a face aceasta în cele de mai jos.

Rătăciți în orizontala lumii

Pentru început, trebuie spus că pentru noi ceea ce vedem ca încercare de adevărat linșaj în media online din partea ortodoxinfo în fața Părinților delimitați canonic de erezia ecumenistă dar și de grupările schismatice formate în urma sinodului din Creta nu este deloc ceva nou, strategic vorbind, din contră. De la un capăt la altul (primul atac direct fiind lansat chiar în cea dintâi zi de Paști), în pozițiile public exprimate ale acestora am recunoscut o rețetă de manipulare pe care am văzut-o aplicată iară și iară, timp de mai mulți ani: în presa neo-comunistă, reacționară, în noul tip de jurnalism neaoș care promovează ideologia de extremă dreaptă și în mediul care a lansat și hrănit mișcarea de „rezistență” în România.

Mișcarea aceasta a avut miezul de acțiune chiar în mediul unde noi ne-am format ca studenți și am fost aproape de ce s-a întâmplat încă din primii ani la Roșia Montană din pur interes față de temele studiate acolo prin școli de vară și stagiu de practică. Ani mai târziu am putut observa  modul de funcționare al mișcării chiar din interior, participând la proteste și contribuind în organizarea lor. Mișcarea a produs extrem de multe nemulțumiri din partea participanților și constant a încălcat nevoia de transparență cerută (organizatoric dar și cu privire la liderii din umbră ai mișcării ținuți departe de lumina scenei), dând naștere la interminabile conflicte și ulterior s-a divizat pe orizontală în nenumărate grupulețe unite de diverse interese, mai mult sau mai puțin sincere. Unul dintre aceste grupuri a fost și struțo-cămila intitulată „unițisalvăm cu credință” menită (privind retrospectiv) să îndepărteze din interiorul mișcării și pe unii dintre ultimii oameni cu bune intenții. Aceștia au/am plecat unii după alții, dezamăgiți și de activitatea acestui grup. Cei care au coordonat acest grup s-au remarcat în anii ce au urmat din punct de vedere socio-politic „ajutând” nenumărate alte grupări (de pildă, Coaliția pentru familie), jurnalistic în media tradiționalistă de inspirație neoconservatoare americană (atât cât există la noi), în plan politic unii asociindu-se chiar cu partide de extremă dreaptă (USR) și devenind membri parlamentari alături de aceștia, în grupări ONG așa-zis creștine apărute în urma protestelor etc. toți aceștia pozând simultan drept adevărați creștini.

Foarte multe pot fi spuse despre cum s-a acționat asupra acestei mișcări din ceea ce e relevant și pentru mișcarea anti-ecumenistă ca tip de discurs manipulator, ca modalitate de a fabrica vinovați și de a distruge public imaginea celor bine intenționați, ca mod de a acționa în preajma acțiunilor cheie, de folos (cum se întâmplă în prezent față de soluțiile și documentele Sinaxei de la Botoșani 2019) dar nu numai. De menționat este și preocuparea constantă pentru producerea de haos informațional (probabil pentru că în haos mulțimea e mult mai ușor de controlat) și de conflicte care au lăsat cu greu să ajungă la suprafață vocile rațiunii și mesajele de bun simț. Sunt de părere că nimic din toate acestea nu poate fi considerat drept scăpare sau slăbiciune sau etichetat drept “bune intenții ratate”, acest mod de a acționa și de a discuta nu poate fi emblema unor oameni cu bune intenții, mai ales când se petrec în mod repetat, cu plăcerea de a distruge lucrul bun și cu încrâncenare. Această strategie de manipulare pe care am văzut-o pusă în practică poate constitui un subiect de studiu în sine dar mă opresc aici, dorind să subliniez două aspecte:

În primul rând, pe lângă bifarea tuturor celor de mai sus la nivel de discurs public, ortodoxinfo a luat de curând o poziție – manifest față de modul de organizare pe care îl vede (singurul) potrivit pentru mișcarea românească anti-ecumenistă: structura organizațională pe orizontală[1]. Dând în același timp de înțeles că se doresc a fi capii și influențatorii mișcării.

Sunt multe de comentat legat de articolul care conține aceste informații. Dar trebuie spus în primul rând că această structură organizațională a stat la baza tuturor revoltelor de stradă din perioada recentă (din Orientul Apropiat, Egipt, Turcia, Grecia, Spania, Ucraina etc), cel puțin. Este la vedere unde au dus aceste revolte pentru fiecare stat în parte. În Europa de Est a fost implementat de rețeaua ONG sorosistă. Sunt publice informații cu privire la apartenența organizatorilor protestelor de la noi la această rețea prin finanțări, sau cu privire la școlirea unora dintre aceștia în centrul de putere al ideologiei sorosiste (CEU, Budapesta) sau legat de experiența pe teren căpătată de aceștia în proteste diferite din țări străine (mai sus numite) dar nu numai. Structura organizațională pe orizontală este promovată deschis de fundația Soros / Open Society pentru țările vizate. Este baza puterii de manipulare și de dezbinare a acestora și s-a manifestat și la nivelul protestelor de stradă de la noi. Pentru conducătorii din umbră o astfel de rețea alcătuită din mici grupulețe este foarte ușor de controlat prin alăturarea lor în caz de nevoie sau contrar, prin asasinarea lor publică atunci când e necesar sau prin asmuțirea unora asupra altora dând naștere anarhiei.

În al doilea rând, acest mod de organizare (contrar a ceea ce afirmă ortodoxinfo în articol) nu poate fi sub nicio formă specific poporului român. Istoria neamului stă dovadă. Este o mare jignire adusă românilor, alături de articolul în care se face un fals portret românilor din toate timpurile arătându-i drept trădători și uzurpatori din fire[2] din partea unora care se bat în piept afirmând că apără mesajul marilor duhovnici ai neamului. Și din scrierile cărora extrag convenabil citate anulând contextul de care aparțin și duhul în care au fost scrise.

Mai ales, orizontala la care doresc să se raporteze aceștia nu a avut niciodată și nici nu va avea nimic de a face cu duhul ortodoxiei pe care pretind că o apără fiindcă tot poporul drept credincios s-a raportat mereu numai și numai la “verticală”, la Dumnezeu. Nu la interese lumești, de moment sau de grupuri. Doar verticala poate face diferența între bine și rău și acest mod de raportare a omului la evenimente îl doresc redactorii ortodoxinfo a fi distrus.

Nu este un mod de organizare unificator, este unul dezbinator.

În final celor care doresc să analizeze mai detaliat erorile grave expuse în aceste două articole le sugerăm să cerceteze preocupările, școlirea și convingerile autorilor citați în ambele texte pentru a se vedea pe ce surse își fundamentează redactorii blogului poziția revoluționară și cum le amestecă pe acestea după propriul interes cu citate (rupte din context) extrase din scrierile marilor duhovnici pentru a-și justifica atitudinea.

Asemenea au procedat și în “interpretarea” răspunsurilor pr. Vasile Ioviță, a pr. Matei Vulcănescu, a domnului Mihai-Silviu Chirilă, a doamnei Gabriela Naghi, scoțând din contextul larg (ignorat complet) fraze cărora le-au dat semnificații noi și convenabile, inserate printre citate înălțătoare drept cârlige prin care cititorul neexperimentat este atras în disputa haotică.

Un lucru pe care l-am remarcat cu multă tristețe prin evenimentele la care am luat parte, mai ales la cele petrecute în mediul “creștin” este că tot răul, pentru a se înmulți, speră la (și se bizuie) pe nepăsarea sau credulitatea creștinului de azi. Lucruri grave, vădit necreştine, pro ecumeniste s-au petrecut sub privirile pline de “dragoste creștină” greșit înțeleasă a multora în contextul la care am făcut referire. Naivitatea sau complexul de victimă care tace în fața abuzului, lașitatea sau lipsa de pricepere în a purta un dialog constructiv au fost mult mai nocive decât răul în sine. De acestea toate ne facem vinovați și noi, care am asistat la evenimente lipsiți de reacție de multe ori. O lecție foarte grea învățată de aici este că atunci când cineva arată, prin fapte, cine este de fapt… trebuie crezut. Experiența personală (în cadrul descris mai sus) a arătat că tăcerea face ca oamenii să se smintească și mai tare și să se îndreptățească în cele rele. În plus, dacă fratele care face răul este în înșelare sau greșește fără a-și da seama va avea o reacție specifică celor de bună credință căci sortiți suntem cu toții greșelii și cunoaștem calea directă a lămuririi lucrurilor. Scoaterea la lumină a adevărului (în mod creștinesc, cu dorința de a se folosi cu toții din aceasta) mai ales în fața unei lucrări folositoare spre mântuire care se vrea a fi distrusă nu poate fi dușmănie.

Căutările proprii și parte din piedicile întâlnite pe drum

Din punctul personal de vedere, unul dintre motivele pentru care mulți creștini care se găsesc în căutarea adevărului ezită să ia atitudine față de urmările sinodului din Creta sunt atitudinile schismatice și „mărturisirea” smintitoare care au însoțit și au sufocat discursul anti-ecumenist în ultimii ani. Este foarte greu ca doar prin online cineva să ajungă la adevăr și să găsească un loc ferit de tot acest zbucium. Am în gând exemple de preoți, de mireni pe care îi cunoaștem și care se retrag în fața atmosferei de conflict care li se descoperă, temându-se de schismă. Și noi îi înțelegem pentru că am simțit asemenea. Chiar și după ce ne-am convins de necesitatea delimitării față de erezia ecumenistă, am rătăcit și ne-au smintit pe drum multe atitudini întâlnite în mediul online. Astfel, am avut rezerve vizavi de ortodoxinfo și ca urmare a mesajului manipulator perceput, recunoaștem cu mâhnire că acestea ne-au ținut departe inițial de lucrarea Părinților de la „marturisireaoartodoxa”. Din exterior, foarte greu puteam înțelege asocierea cu blogul menționat și acceptarea întregului discurs al lor (așa cum părea inițial), la acea vreme neștiind despre separarea celor două grupuri și motivele care au stat la baza acestei decizii așa cum au fost descrise de către domnul Mihai-Silviu Chirilă. În ciuda acestor semne de întrebare (pentru noi mari), în timp ne-au atras și ne-au dat asigurări seriozitatea și buna-cuviință a materialelor publicate pe acest site sau pe blogurile preoților nepomenitori care urmează calea împărătească și canonică în lupta cu erezia ecumenistă. Acestea ne-au oferit lămuririle necesare și mai ales încredere.

Imaginile răului în mentalul colectiv

Privitor la blogul ortodoxinfo, în viața reală (diferit de secțiunea de comentarii a blogurilor), nu am întâlnit pe nimeni care să primească cu încredere ce se întâmplă per ansamblu pe bloguri precum saccsiv (acum redactor și pe ortodoxinfo) sau altele asemenea, chiar dacă nu poate fi negat faptul că fac publice și multe informații folositoare. Acestea îngrijorează prin abordare și prin faptul că pe astfel de bloguri în cele mai multe cazuri într-o fracțiune de secundă poți aluneca de la bine la rău (sau chiar demonic) navigând printre articole. Consider foarte potrivit titlul analizei domnului Mihai-Silviu Chirilă (“Toate s-au umplut de antihrist”: pe cine propovăduiește ortodoxinfo?) pentru că arată cu degetul exact ceea ce îi îngrijorează pe mai mulți și pe noi.

„Toate s-au umplut de antihrist”: pe cine propovăduiește Ortodoxinfo?

Personal, dacă ne dorim să citim despre conspirații cu iz ocult sau despre monstruozitățile ce se petrec în showbizul lumii occidentale considerăm mai “potrivite” (glumind) sursele americane ale articolelor traduse pe blogul ortodoxinfo, de exemplu. Măcar acestea nu pretind că sunt creștine în vreun fel sau că fac mărturisire. Din contră, se arată pe față a fi new-age. Este însă foarte îngrijorătoare avalanșa de simboluri și referințe oculte (în scris sau vizual) și de transpuneri ale unui imaginar demonic, sub o formă sau alta în aceste medii chiar și sub pretextul aşa-zisei demascări a răului (pe care putem sau nu să o luăm drept bună intenție). Desigur că insinuarea obsesivă a acestora poate conduce la slăbirea acțiunii conștiente de analiză a lor, la nivel mental.

Imaginea are o putere asupra minții umane care este mult subestimată. Este subestimată, într-un timp al apogeului culturii vizuale și în mod paradoxal, chiar de către foarte mulți dintre cei care se declară luptători împotriva sistemului și ai înrobirii tehnologice a omului. Pentru a-și ilustra crezul chiar mulți dintre aceștia folosesc referințe vizuale foarte agresive în mod repetat. Imaginea și vizualul în ansamblu au fost intens teoretizate în secolul trecut iar teoreticienii imaginii, de la cel dintâi până la ultimul, scot în evidență puterea acesteia de a pătrunde în mentalul uman și de a-l influența direct. Opus cuvântului scris care, după măsura fiecăruia, cere acceptul rațiunii pentru a fi interiorizat.

Este îngrijorător că mulți dintre cei care își asumă public o luptă împotriva dictaturii biometrice cad ei înșiși în robia vizualului și a culturii new-age a mediului online sau a rețelelor social media. Toate acestea nu sunt altceva decât forme ale unui ritual de magie menit să atace direct sufletul omului, conștiința și voința sa. Despre tehnologizarea actului magic și spectrul acțiunii acestuia, puterea manipulării atitudinilor și inducerii stărilor sufletești prin imagine vizuală și mentală (fantasme) s-a scris mult și a scris la noi foarte elocvent pe tema aceasta Virgiliu Gheorghe (Revrăjirea lumii, cap. Magia televizionării sau despre tehnologizarea magiei). Cultura vizuală occidentală a prezentului este magia renăscută iar magicienii timpurilor noastre sunt cei care controlează circulația informației în diferitele medii de propagare. Cu sau fără știință, și informațiile deținute de blogurile online pot deveni instrumente în mâinile unor “vrăjitori” ai timpurilor de acum, în lipsa discernământului în modul de prezentare și a raportării echilibrate la verticala lucrurilor. În cartea “Eros și magie în Renaștere”, Ioan Petru Culianu concluzionează că precursoarea culturii vizuale de azi și a publicității este știința magicienilor Renașterii dar și mai mult decât atât: cultura vizuală a prezentului este rezultatul unor serii de transformări de inspirație alchimică realizat de-a lungul secolelor asupra imaginarului uman. Întreaga carte este o demonstrație în acest sens, pornind de la imaginarul Evului Mediu până în prezent.

Cunoscând acestea, pentru noi a fost și este îngrijorător abuzul de imagini mentale și vizuale oculte, smintitoare, de mesaje trunchiate (manipulatoare) aplicate în mod repetat în conținutul textelor de pe ortodoxinfo. Sunt adevărate fantasme (în sensul descris de renascentişti în tratatele de magie analizate și de Virgiliu Gheorghe) care atacă simțul critic, rațiunea, lucrează pe baza emoțiilor puternice (panică, anxietate) și influențează în mod ascuns comportamente.

Texte din seria tratatelor de magie și de alchimie menționate mai sus sunt introduse în programa unor școli superioare de studii liberale. Mai multe persoane decât s-ar crede la prima vedere au acces și direct, și indirect (prin ucenicie) la acestea. Sunt subiecte de discuție și analiză în anumite medii universitare unde profesorii sunt, cum este de așteptat, cei dintâi inițiați în astfel de subiecte. Subiectul merită a fi studiat de către cei care vor să înțeleagă puterea reală a mediilor de comunicare modernă și să conștientizeze mesajul real repetitiv livrat sub forme atrăgătoare prin acestea.

Nu găsim foloase duhovnicești în popularea mentalului colectiv cu imaginile ororii, ale spaimei, ale abuzurilor și ale perversiunii, ale antihristului. În aducerea pe blogurile creștine a acelorași stratageme din întreg audio-vizualul (și mai recent a tuturor platformelor de social media) menite să-l împiedice pe om să își ridice privirea un pic mai sus pentru ca sufletul său să se odihnească pentru câteva clipe nu ne putem regăsi. De ce se încearcă forțarea publicului către privirea și delectarea îndelungată cu astfel de lucruri, totodată fiind ținut departe de locurile unde se încearcă menținerea unei atitudini de echilibru? Pregătirea este duhovnicească pentru timpul Celei de a Doua Veniri a Domnului și nu de luptă în popularizarea urcării pe tronul lumesc al vicleniei.

Epilog:

Ortodoxinfo: ,,Spre luare aminte celor ce tăgăduiesc lucrarea noastră de trezire a conștiințelor față de vremurile cele din urmă, prorocite de sfinți ca fiind cele mai cumplite, când toți dracii s-au năpustit pe pământ. Cei ce îndeamnă la adormire sau caută soluții lumești tăgăduiesc învățătura sfinților și se fac lucrători ai vrăjmașului vrând-nevrând” (în articolul „Sfântul Paisie Aghioritul despre nepăsare și neliniștea cea bună”).

Însă, tot la Sfântul Paisie Aghioritul găsim:

,,Au venit la stareţul Paisie Aghioritul nişte pelerini şi au început să-l întrebe când va veni antihrist. Iar el i-a întrebat:

„Dar ce, voi îl aşteptaţi aşa de tare?”

E. B. / 16 mai 2019

[1] https://ortodoxinfo.ro/2019/05/08/miscarea-traditionalista-nu-trebuie-sa-aiba-o-forma-organizata-cu-un-sef-in-frunte/

[2] https://ortodoxinfo.ro/2019/05/07/tradarea-si-delatiunea-forma-manifestare-sau-rezultat-al-egoismului-si-mai-ales-al-invidiei/

Ortodoxia „informațională” între haosul mediatic și pseudo-limbajul duhovnicesc

Autor: Preot Claudiu

pr_claudiubuza@yahoo.com

25 de gânduri despre „Ortodoxia „informațională” între haosul mediatic și pseudo-limbajul duhovnicesc”

  1. Adevărat A Înviat!

    Din ce mi-am dat seama problema a început din faptul că Fratele Vasile nu a mai fost implicat în organizarea Sinaxei de la Botoșani, deși este parte din grupul care luptă împotriva ecumenismului, de aici supărarea din articole.

    Sper că lucrurile se vor calma.

    Doamne Ajută!

    Apreciază

    1. Posibil și acest aspect, însă lucrurile sunt ceva mai complicate și tensiunile ceva mai vechi. Ar fi bine ca lucrurile să se calmeze și să ajungem la înțelegerea că în Ortodoxie există mai multe căi de mărturisire și forme diferite de manifestare. A cere unii altora o uniformizare a dialogului anulând caracteristicile personale este un prejudiciu adus libertății cu care Dumnezeu ne-a înzestrat. Depinde de noi, de fiecare, în ce duh intrăm și ce abordare avem pentru zidirea Bisericii. Comentariile malițioase de pe Ortodoxinfo la adresa fratelui Mihai Silviu Chirilă ne face, pe bună dreptate, să ne întrebăm dacă aceștia sunt rămășița care așteptă pe antihrist și dacă aceasta este atitudinea potrivită de a-l înfrunta, lovind în chipul lui Dumnezeu cu atâta înverșunare și blamând tot ce nu se potrivește tiparului lor de înțelegere și percepere a unei realități mult mai complexe decât am putea noi defini la modul personal.

      Apreciază

  2. D Florin Dragnea,
    Stati linistit. Supararea mea vine de la mizeriile aruncate asupra noastra in Sfanta zi de Pasti. Apoi supararea mi-e amplificata de faptul ca n-am putut participa, din motive de sanatate. Asta nu inseamna ca Sinaxa n-a fost bine organizata. Gandesc ca ati fost printre participanti si ati vazut asta, v-ati bucurat de reusita. Cat despre Ortodoxinfo, e suficient sa stam sa privim raul pe care si-l fac singuri. M-as bucura sa-mi sesizati eventualele neadevaruri pe care le voi fi strecurat in articolele ultime. Iertati, daca nu sunt eu fratele Vasile cel vizat.

    Apreciază

  3. SFATURI PRACTICE PENTRU O ALTERNATIVĂ LA ACTELE PERSONALE ELECTRONICE
    – Ce este de făcut, să le lepădăm (actele electronice)? Cum supraviețuim? 😔 Știu că zice Hristos, să nu ne îngrijim de ziua de mâine, sau ce mâncam… tare mă tem când va veni Hristos pe pământ, oare va mai găsi credința? Și din cei aleși vor fi înșelați 😔 Doamne Iisuse Hristoase întărește-ne in credință, zile grele vor veni peste noi! 😥
    (Elena și Sorin)

    – Acum există alternativă la actele personale electronice. Nu suntem încă siliți de a ne retrage din societate. Că unii dintre noi au ales să înceapă lupta renunțând la toate actele, retrăgându-se „departe de lumea dezlănțuită”, e un lucru lăudabil. Să fie făcut însă cu înțelepciune și în conformitate cu puterile sufletești și trupești ale fiecăruia. Altfel, se poate ajunge la exagerări sau la definirea, categorică, ca fiind singurul mod de existență posibil acestor vremuri. Însă, încă se mai poate trăi în societate dând „cezarului se sunt al cezarului”. Să se facă fără compromis. Adică fără ca să ajungem să fim despărțiți de Hristos prin lucrarea mincinoasă și antihristică a „cezarului”.

    Concret, cu alte cuvinte:
    1. Dacă vrem să călătorim sau să lucrăm într-o țară străină să alegem pașaportul simplu, temporal;
    2. Dacă suntem „branșați” la sistemul de sănătate să alegem măcar adeverința refuzând cardul de sănătate;
    3. Folosim ratb-ul? Alegem cardul simplu, nepersonalizat, fără a fi trecut numele nostru;
    4. Luăm salariile și pensiile de la caseriile băncilor refuzând cardurile cu cip;
    5. Refuzăm cardurile supermarket-urilor, farmaciilor etc;
    6. Ne simplificăm viața cât putem de mult!
    7. Și, bineînțeles, nu în ultimul rând, ne întărim duhovnicește prin post, rugăciune, studiu (scripturistic, patristic și filocalic), participare la viața Bisericii și trăirea lui Hristos în Adevăr, fără compromis și minciună.
    Este un exercițiu bun și o alternativă la dictatura biometrică care se configurează din ce în ce mai bine în societatea noastră.

    Apreciază

    1. Pe lângă cele evidențiate în legătură cu refuzul actelor personale electronice nu trebuie să limităm viziunea noastră doar la expresia tehnologică, ignorând unele avertismente ca cele descoperite de Fericitul Daniil Sâsoev. Acesta atenționa asupra lucrării antihristice în vederea pecetluirii și sub alt aspect care nu implică tehnologia. Părintele Cleopa vorbește de pecetluirea puterilor sufletești (rațiune, poftă, irascibilitate). Eu cred că acesta este tabloul complet al luptei împotriva pecetluirii. Nu pentru a ne adormi conștiințele și a lua actele personale electronice, ci pentru a cuprinde și alte aspecte ale luptei împotriva pecetluirii care poate acum ne scapă, concentrați fiind doar pe tehnologia cipului și marcarea cu laser sau cu izotopi radioactivi. Este nevoie să cuprindem întreaga viziune a Bisericii, să avem o vedere Sobornicească pentru a nu ajunge la discreditarea unor Sfinți și Duhovnici și Bisericii care vorbesc în altă cheie de înțelegere a acestei realități. Nu cred că avem nimic de pierdut, dimpotrivă ne ajută să fim atenți și la alte pericole pe care vicleanul diavol le pregătește pentru aceste vremuri.

      Apreciază

    2. Un alt aspect important care se cere lămurit este următorul:
      Am văzut că există o neliniște și o tulburare în rândul multora dintre luptătorii anticip, mulți dintre ei neîmbisericiți și lipsiți de o preocupare duhovnicească. Diferența dintre lucrarea acestora și cea a Sfântului Paisie Aghioritul sau a Părintelui Mărturisitor Iustin Pârvu (pe care îi pomenesc ostentativ fără a fi în duhul lor), în legătură cu actele electronice, este uriașă. Tocmai din lipsa dimensiunii duhovnicești la mulți dintre noi există acest pericol care nu trebuie deloc neglijat. Cum putem convinge pe aproapele nostru de necesitatea refuzului actelor personale electronice, dacă ne lipsesc rugăciunea, despătimirea, spovedania și împărtășirea cu Sfintele Taine?! Noi nu trebuie să transmitem doar informații, ci să exprimăm o realitate purtați de Duhul Sfânt. Și totul cu smerenie și cu dragoste. Altfel, forțăm conștiințele înfricoșate și se pot întâmplă adevărate tragedii pe care nu le putem controla.

      Apreciază

      1. Doamne ajută! ma iertati,
        aveti dreptate…dar nici cum zice pr. Matei V. pe blogul sau , la ultimul art. , la sfarsit acolo cu ” p.s”, ca cică toate ideile ca cipul si actele astea ar fii pecete sau pre-pecete …toate cica is idei neoprotestante…
        apoi nici asa nu-i bine…
        si avem aici si o declaratiea pr. Arsenie… ca tot zicea si sfintia sa ca e prea devreme nu stiu ce…
        aici zice altceva..:

        Apreciază

      2. Bineînțeles că nu putem fi de acord cu un asemenea punct de vedere, acceptând aceste acte personale în viața noastră! Sfatul părintelui Arsenie este înțelept!

        Apreciază

  4. Dat fiind faptul ca Fericitul (Sfantul) Augustin de Hippona este tot mai blasfemiat in cercurile asa-zis „ortodoxe” care indraznesc a-l numi eretic datorita greselilor sale teologice (oameni cu care Parintele Serafim Rose s-a luptat foarte mult in timpul vietii sale) si pentru ca in mai putin de o luna acesta va fi praznuit de pravoslavnica Biserica rasariteana, m-am gandit sa va aduc la cunostinta urmatoarele intamplari:

    „Urmatoarele intamplari sunt povestite de catre staretul Manastirii Sfantul Augustin de Hippona si Sfantul Serafim de Sarov, parintele Nektarios Moulatsiotis, din satul Trikorfo, din Grecia centrala. Una dintre mandriile manastirii este ca are cele mai multe turnuri cu clopote din lume (400 de clopote). Este o fratie misionara, foarte cunoscuta in Grecia si in strainatate.

    Multi tineri se intorc la/pe caile Domnului si ne trimit scrisori in care ne povestesc minunile intamplate in viata lor datorita mijlocirii Sfantului Augustin. Mai jos sunt cateva exemple:

    1. Un tanar baiat de 23 de ani, un dependent de droguri, obisnuia sa tot aiba vise cu un sfant care il tot intreba daca vrea sa fie salvat. Tanarul raspundea mereu ca vrea sa fie eliberat de patima drogurilor care l-au adus in ruina. Sfantul i-a spus atunci: <> . Tanarul baiat a venit la noi si ne-a spus tot ce i s-a intamplat, iar noi l-am adus la biserica Manastirii. Cand a vazut icoana Sfantului Augustin a strigat: <> si a cazut in genunchi ca sa il cinsteasca. Miracolul s-a infaptuit. Pana in ziua de azi, tanarul baiat, precum ne-a povestit, a scapat de uzul oricarui drog si chiar si de tentatia de a se droga. (Nu i-am inclus numele datorita asocierii sale cu drogurile.)

    2. Doamna Vissaria Dagla din Lefkada a trecut printr-o incercare grea cu fiul sau, Panagioti, care locuia in America. In ziua Craciunului din 1994 fiul sau care era casatorit si avea 3 copii, si-a abandonat familia si casa fara niciun motiv sau cauza. Mama sa, odata ce a auzit aceasta si neputand face nimic, a cazut in genunchi si i-a invocat pe Sfantul Augustin si pe Sfanta Monica, mama Sfantului Augustin, sa mijloceasca pentru fiul ei. S-a facut ca in 2 luni minunea s-a petrecut, rugaciunile ei au fost ascultate, si Panagiotis s-a intors acasa si s-a cait pentru greseala/pacatul facuta/facut. Sfantul Augustin a mijlocit pentru el la fel cum face pentru alti mii de tineri.

    3. Domnisoara Aspasia Volga, din Trapezaki – Distrato Arta, ne-a scris urmatoarele:
    <>

    4. Doamna Kelaidi-Kastrinaki Aggeliki, directorul personalului din Megaron Maximou din timpu guvernului lui Mitsotakis, ne viziteaza foarte des Manastirea deoarece are o mare cinstire la/fata de Sfantul Serafim de Sarov. Fara sa isi dea seama insa, ea se inchina mereu in fata icoanei Sfantului Serafim de Sarov, insa uita mereu de cea a Sfantului Augustin.
    Cu toate acestea, dumneaei ne-a scris spunandu-ne urmatorul lucru pe care l-a vazut intr-un vis noaptea:
    <>
    Acum, de fiecare data cand ne viziteaza Manastirea, doamna Keliadi ii cinsteste pe ambii sfinti imediat ce intra.”

    Pentru rugaciunile Sfantului tau rob, Augustin, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi, pacatosii!

    Sursa acestor intamplari este urmatorul articol din limba engleza: https://www.johnsanidopoulos.com/2010/06/orthodox-miracles-of-blessed-augustine.html

    Apreciază

  5. Cer scuze domnului Florin Dragnea pentru cofuzia pe care am facut-o. Erau ceva elemente care mi se potriveau, plus numele de Botez. Pana acum n-am stiut de existenta unui Vasile de la Ortodoxinfo iar pe saccsiv n-am intrat niciodata.
    Inca o data, iertati.

    Apreciază

  6. Nume complet: RO-ARMY CATERING, specializata in servicii de cantina in mai multe unitati militare din tara.Cum poate sa tina oameni la munca la negru pana la facerea actelor de angajare?Nu le e frica de ceea ce procedeaza?

    Apreciază

  7. Hristos a inviat!
    Parinte ,referitor la articolul par. Vulcanescu am simtit indemnul sa fac o marturisire.
    Credeti ca este bine sa-l pun pe site ul parintelui? Va rog cititi-l.

    Multumesc Domnului ca fac parte din Oastea Domnului. Daca nu aflam scrierile si invataturile par. Iosif Trifa cine stie pe ce cai eram astazi ! Spun aceasta nu ca scrierile sf. parinti nu ar fi bune (Doamne fereste) ci ca foarte greu se gaseau si noi mirenii chiar nu aveam acces la ele.
    M-am nascut duhovniceste in Oastea Domnului,dupa ani de pacate si gresale, mi-am vazut starea grea si mizera.Nu ca Biserica nu ar fi putut sa faca aceasta ci ptr ca aceasta lucrare a fost data celor mai pacatosi si cu un pamant al inimii mai intelenit.
    Par. Iosif a fost insuflat de Duhul Sfant cu darul de a patrunde in inimile care nu aveam posibilitatea de a cunoaste invataturile sf. parinti.El L-a adus pe Hristos pana la starea noastra a fiecaruia, pana la neputintele noastre,pana la nestiintele noastre si ne-a deschis inimile cu cuvantul sau simplu dar plin de dragoste si adevarat. Si asa cum bine a spus si par. Claudiu ca ” exista mai multe cai de marturisire si forme diferite de manifestare” eu marturisesc ca prin aceasta lucrare L-am aflat si cunoscut pe Hristos Mantuitorul meu.
    Aceasta lucrare este in Biserica si numai prin Biserica suntem mantuiti.
    Iar cu privire la cantarile noastre aflam in Sfanta Scriptura:
    Cantati Domnului tot pamantul! Ps. 95 vers 1
    Cantati Domnului cantare noua! Ps. 95 vers 1
    Cantati Dumnezeului nostru cantati! Ps. 46 vers 6
    Toata suflarea sa laude pe Domnul! Ps. 150 vers 6
    Sf. apostol Pavel: Nu beti vin, intru care este desfranare, ci va umpleti de Duh Sfant vorbind intre voi in psalmi, laudari si cantari duhovnicesti (Efes. 5, 18-19).
    La Cina cea de Taina Domnul Iisus impreuna cu ucenicii” si dupa ce au cantat laude” (Marcu 14, 26 si Matei 26, 30).
    Oare toate acestea sunt numai ptr. cler? Noi mirenii avem interzicere sa laudam si slavim pe Dumnezeu? Sau sa ne plangem pacatele cu lacrimi fierbinti? Cum ar fi pocainta si indreptarea noastra?
    Daca pasarile cerului Il slavesc in fiecare dimineata (utrenia) si seara (vecernia) pe Facatorul lor , noi oamenii, lucrarea Mainilor Sale, sa avem buzele pecetluite?
    Oastea Domnului mi-a pus cantarea de lauda , de multumire, de pocainta pe buze si in inima si cu lacrimi slavesc si multumesc Domnului si Rascumparatorului meu.
    Oastea Domnului m-a adus in Biserica si m-a ajutat sa inteleg toate tainele ei, sa le respect, sa le implinesc si sa iubesc viata si invataturile sfintilor.
    Nu ma laud si nu ma mandresc cu aceasta si nu ma cred(fereasca Dumnezeu) o fiinta aleasa ca fac parte din Oastea Domnului. Asa cum toti sfintii si asa cum toti duhovnicii au ucenici si urmasi tot asa si noi pe par. Iosif il avem ca par. duhovnicesc , care ne-a adus prin invataturile bisericii l-a picioarele Crucii Mantuitorului si vrem si dorim sa fim fii ai Domnului Iisus Hristos.
    Ca si imbracaminte , noi femeile stim ca trebuie sa semanam cu Maica Domnului intru toate. nu numai in imbracaminte ci si in smerenie, ascultare si supunere fata de Cuvantul Domnului.
    Nuntile noastre, da sunt fara lautari, dar nu lipsite de cantarile care aduc lauda si marire Celui de Sus.
    Nicaieri in Biblie nu se arata ca sunt pe placul Dumnezeului Celui Viu lautarii , dansurile si chefurile in orice moment sau ocazie ar fi folosite.
    Ii respectam pe ierarhii Bisericii in orice functie ar fi ei si ne supunem oranduirii pamantesti caci ea este data cu Voia si ingaduinta Domnului.In Oastea Domnului nu avem functii sau grade si nu indeplinim tainele sfinte din Biserica. Acestea sunt ale Bisericii si le facem la momentul respectiv cu respect si smerenie. Oastea Domnului lucreaza numai la schimbarea vietii omului, a inimii lui,a dorintelor lui.
    Ca si o dovada ca fac parte din Biserica lui Hristos, ca ma framanta si ma doare tot ce tine de aceasta este faptul ca m-am ingradit de aceasta mare si ucigatoare erezie : ecumenismul. Prin Domnul Iisus Hristos suntem ceeace suntem si fara de El am fi nimic, pleava si fum.
    Impreuna cu cei 8 copii , nora si nepotii doresc sa nu ma despart niciodata de Biserica, de Maica Domnului, de sfinti si de par. duhovnicesc Iosif Trifa. Asa sa imi ajute Dumnezeu.
    Ii dorim par. nostru duhovnic toate binecuvantarile ceresti si sa-l rasplateasca Domnul , impreuna cu familia, cu viata vesnica.

    Apreciază

    1. Adevărat a înviat!
      Slavă lui Dumnezeu pentru ceea ce sunteți și pentru ceea ce mărturisiți în Biserica lui Hristos! Bineînțeles ca puteți să-i scrieți părintelui Matei! Este o mărturie sinceră, izvorâtă din adâncul sufletului, a unei experiențe în Hristos, ce trebuie făcută cunoscută lumii ortodoxe! Să binecuvânteze Dumnezeu!

      Apreciază

      1. La Iași mobilizare pt primirea ereticului, primarul Mihai Chirică sa adresat tuturor instituțiilor de învățământ din zonă pt a participa cu un număr de 50 elevi fiecare pt primirea ereticului

        Apreciază

    2. Cu toată dragostea vă întreb de ce este necesar să existe Oastea Domnului? Care este rațiunea de a se fi înființat această organizație? Nu este suficientă Biserica Ortodoxă? Nu este suficient jurământul pe care-l facem prin nașii noștri la Sf. Botez? Alte jurăminte dacă aduce un ortodox în Biserică nu sunt de la Dumnezeu, fiind un mare păcat. Oastea Domnului s-a înființat cu mult înainte de Sinodul din Creta, deci nu are nici o legătură cu acesta, dar este bine că v-ați îngrădit de ecumenism.
      Avem atâția Sfinți Părinți în Biserică la care toată lumea are acces liber, mai ales după 1990 când s-au publicat foarte multe cărți scrise de aceștia, mai multe decât în toate timpurile. De ce vă raportați concret și repetitiv doar la pr. Iosif Trifa pe care l-ați menționat de patru ori în comentariu, nefăcând referire la niciun alt Sf. Părinte din istoria Bisericii?
      Spuneți: ” există mai multe căi de mărturisire și forme diferite de manifestare”. Eu cred că există o singură cale de mărturisire și o singură formă de manifestare a dreptei credințe, cea ortodoxă, fără să fie nevoie de alte manifestații sau organizații.
      Există un singur fel de cântare normal și firesc în biserică, muzica psaltică. Toate celelalte cântări sentimentaliste nu sunt adecvate slujbelor bisericești, chiar dacă ne „odihnesc” pe noi. Puteți verifica acest lucru pretutindeni în lumea ortodoxă, la greci, la ruși. La toate popoarele ortodoxe este valabil același lucru.
      Spuneți: ” Ii respectam pe ierarhii Bisericii în orice funcție ar fi ei și ne supunem orânduirii pamântești caci ea este data cu Voia și îngăduința Domnului.” Ierarhii pe care-i respectați nu reprezintă doar o orânduire pământească, ci sunt orânduiți de Dumnezeu a fi păstorii Bisericii din momentul în care a fost întemeiată Biserica de către Dumnezeu la Pogorârea Sfântului Duh asupra Sf. Apostoli.
      Spuneți: ” În Oastea Domnului nu avem funcții sau grade și nu îndeplinim tainele sfinte din Biserica. Acestea sunt ale Bisericii și le facem la momentul respectiv cu respect si smerenie.” Nu știu ce vreți să spuneți. Normal că nu aveți funcții sau grade, că doar nu sunteți o organizație separată de biserică, sau para-bisericească, nu-i așa? Această afirmație prin urmare nu-și are rostul. Și mai spuneți că nu îndepliniți Tainele Bisericii. Ce vreți să spuneți cu asta? Să înțeleg că nu aveți o ierarhie paralelă cu cea a Bisericii, deci că nu sunteți schismatici, sau ce altceva s-ar putea înțelege, că de recunoscut Sf. Taine le recunoașteți, nu-i așa? Și această afirmație ridică semne de întrebare? Normal că Sf. Taine le faceți la momentul respectiv și cu smerenie. De ce trebuie subliniat în mod special acest lucru care este firesc în viața Bisericii?
      Noi ca și creștini ortodocși ce ne numim trebuie să-i urmăm pe TOȚI Sfinții Părinți deopotrivă, și nu numai pe unul anume cum face Oastea Domnului cu pr. Iosif Trifa, sau cum mai face de exemplu o grupare care-l urmează pe pr. Visarion Iugulescu, și pe care lumea îi cunoaște ca și visarioniști. Niciodată în istoria de două mii de ani a Bisericii niciun Sf. Părinte n-a avut pretenția și nici n-a căutat să lase în urma sa adepți care să se numească după numele lui cum ar fi de exemplu: paisiști, antoniști, nectariști, iustiniști, etc. Această exagerare de a avea cu predilecție un singur îndrumător spiritual după care se ghidează cu obstinație este mai degrabă o caracteristică sectară și o mândrie foarte foarte smerită, pentru că ne place să credem că unii suntem mai altfel decât alții, nu-i așa?

      Apreciază

      1. RT,
        1. A fost nevoie să existe Oastea Domnului și încă mai este nevoie de lucrarea ei pentru decăderea morală și spirituală a poporului român. Învățăturile și cântările în duh ortodox, pliate pe sufletul românesc au reușit să revigoreze viața spirituală a Bisericii. Negarea acestui fapt este ignoranță și necunoaștere. Sufletul românesc este simplu și are nevoie de o lucrare potrivită pentru zidirea tuturor mădularele Bisericii. Oastea Domnului a lucrat și lucrează pe aceste coordonate, fără a fi străină de învățăturile Sfinților Părinți sau în afara Bisericii cum greșit spun unii răuvoitori.
        2. Jurămintele despre care amintiți sunt de fapt FĂGĂDUINȚE, după cuvântul psalmistul: „faceți făgăduințe Domnului și le împliniți”…. și credeți-mă că împlinesc aceste făgăduințe cu toată dragostea și responsabilitatea creștinească.
        3. Faptul că după 1990 au apărut scrieri ale Sfinților Părinți nu înseamnă că este necesară o renunțare la moștenirea duhovnicească pe care au primit-o prin lucrarea jertfelnică a părintelui Iosif Trifa, ci o îmbogățire a orizontului spiritual prin aceste scrieri patristice care nu devin competitive scrierilor Oastei Domnului. Să nu uităm că mulți dintre creștinii buni ai Bisericii noastre citesc mai mult literatură duhovnicească contemporană decât PSB. Asta nu înseamnă că pun mai presus decât Sfinții Părinți pe duhovnici ca Ilie Cleopa, Iustin Pârvu, Arsenie Papacioc etc ale căror scrieri le citesc și recitesc. Oare nu ați întâlnit creștini care fac mai des referire la părintele Cleopa (spre ex.) decât la un Sfânt Părinte? Eu am întâlnit destul de mulți. De ce în cazul unora să fie valabilă această atitudine, iar în cazul altora să nu fie!
        4. Singura cale de mărturisire a adevărului este cea Ortodoxă! De acord! Însă sunt mai multe expresii și manifestări ale credinței. Dovadă sunt opiniile diferite ale duhovnicilor și chiar ale Sfinților sub umbrela aceluiași Adevăr! Ex: deasă sau rară împărtășire! (unii sunt ucenici ai părintelui Ioan de la Recea, alții ucenici ai părintelui Cleopa!).
        5. Eu nu am întâlnit printre creștinii din Oastea Domnului sau lucrarea părintelui Visarion pe vreunul care să nesocotească învățăturile Bisericii sau ale Sfinților Părinți pentru a susține învățăturile părinților duhovnicești care i-au povățuit pe calea cunoașterii învățăturilor ortodoxe. Și, pe de altă parte, nu am găsit contradicții între scrierile patristice și cele ale părinților Iosif Trifa și Visarion Iogulescu! Ceea ce înseamnă că acești Părinți nu au învățat ceva potrivnic Bisericii!
        6. Cât despre muzica psaltică vă fericesc că aveți posibilitatea de a participa la slujbe unde sunt psalți de valoare care ridică muzica bisericească pe cele mai înalte culmi. Însă, astfel de locuri sunt puține în bisericile din România, majoritatea creștinilor fiind „condamnați să asculte cântări sentimentalisme, pricesne etc”. Și unde mai pui că aceste cântări sunt îndrăgite și apreciate la nivelul întregii Biserici Ortodoxe Române, cu excepția unor elitiști consumatori doar de literatură patristică și muzică bizantină care adeseori etichetează cu ușurință pe frații lor care nu au ajuns la asemenea „performanțe” duhovnicești!
        7. Iertați-ne pe noi, cei atât de mici și neînsemnați!

        Apreciază

      2. Parinte Claudiu, sunteți membru sau simpatizant al Oastei Domnului sau al visarionistilor, slujiți acestora? Așa reiese din comentariul sfinției voastre. Dacă da, ce poziție aveți fata de devierile care au existat și încă mai exista în cadrul Oastei?

        Apreciază

      3. Sunt alături și slujesc cu bucurie și responsabilitate pastorală celor care au cugetare ortodoxă și sunt în Biserica lui Hristos! Nu am cunoscut abateri sau devieri de la cei pe care îi numiți. În Oastea Domnului sunt trei direcții: una este curat Ortodoxă! Pe aceea o cunosc și le sunt alături celor ce merg pe această cale a mărturisirii. Pe cei din lucrarea Părintelui Visarion îi cunosc și nu am găsit nimic care să-i discrediteze. Dimpotrivă, am văzut oameni chemați să părăsească păcatul și să vieze în Hristos, în Adevăr, în Biserica Lui cea Sfânta! Dacă frăția voastră ați avut alte experiențe, îmi pare rău, dar nu putem defini aceste lucrări prin derapajele unora care nu au legătură cu Ortodoxia! Pe de altă parte, nu am calitatea să emit judecăți și să pun etichete. M-am îngrădit de erezie și am întâlnit, pe lângă fiii duhovnicești care au urmat calea îngrădirii, oameni minunați, cu credință curată, sinceri și smeriți cu inima. Împreună suntem o familie, din marea familie a Bisericii! Împreună Îl slăvim pe Dumnezeu!

        Apreciază

  8. Daca Insusi Domnul Hristos ne da lege ca pe parintii trupesti sa ii respectam si sa ii iubim , iar legea omeneasca obliga, automat, sa le si purtam numele de familie – , oare pe un PARINTE DUHOVNICESC, – care se lupta si se jertfeste ca, prin ajutorul si Harul Domnului, sa te nasca duhovniceste – cu cat mai mult trebuie sa il respectam si sa il iubim, ramanandu-i recunoscatori ?? ce o fi atat de anormal sa-ti iubesti si respecti Duhovnicul ,care-ti deschide si-ti indreapta ochii, inima, sufletul catre Creator ??? Ce este sectar in acest aspect ? Fiecare familie isi creste copiii moral in felul ei – asa si duhovnicii, vor creste ucenicii in functie de darurile primite. Va supara pricesnele ?? Sunt convinsa ca Pe Maica Domnului NU ! asa cum nu a suparat-o nici coceanul de porumb pe care o batranica, l-a lasat umila la icoana , nevand alta bogatie mai mare in toata ograda ei pe care s-o aduca la biserica si s-o jertfeasca – precum aflam din Paterice …. De ce nu vedem rezultatele evidenta ale acestor oameni ai lui Dumnezeu pe care ii pomeniti ?? Care dintre muritori poare realiza de la el putere asa lucrare MARE, daca nu ar exista Harul Duhului Sfant ?? Cate zeci de sute … de suflete au fost scoase din valurile pacatelor si aduse, curate, in fata Domnului , acest lucru de ce nu il vedeti ? Credeti ca , mantuindu-se, va mai avea importanta daca au ascultat cu mai multa placere pricesne sau muzica psaltica ?? Poti canta muzica psaltica cu cel mai autentic duh lumesc, si invers… Sa stam bine, sa stam CU FRICA, sa luam aminte si sa tinem cont ca sfinti si oameni ai Domnului vor exista, pana la sfarsit, in toate generatiile.

    Apreciază

  9. Ce as mai putea adauga fata de cele spuse de parintele Claudiu si sora Gabi. Asa lucreaza Dumnezeu.
    Rasplata Lui sa fie peste dansii.
    Nu doresc sa ma justific caci nu am ptr ce, dar marturisirea pe care am facut-o a fost strict referitoare la
    cele spuse de par. Matei Vulcanescu. Acum ptr dumneata RT spun raspicat si clar ca ii cinstesc dintoata inima si cu toata evlavia pe sfinti.Cum ar putea fi altfel cand le-am simtit de atatea ori ajutorul ?
    Iar despre respectarea ierarhilor si a oranduirii pamantesti , nu stiu daca a-ti observat dar este vorba de doua lucruri. Este raspunsul la invinuirile aduse.
    Ma opresc aici caci dupa a mea minte nu mai trebuie spus nimic langa cuvintele par. Claudiu.II multumesc.
    Va doresc domnule RT sa va dea Domnul viata vesnica.

    Apreciază

  10. Iulian,
    Eu cred că v-am răspuns sincer și corect la problemele pe care le-ați ridicat. Faptul că insistați asupra aceleași teme pentru a sublinia incompatibilitatea dintre îngrădirea de erezie și lucrarea Oastei Domnului din Biserică nu vă face cinste. Dacă aveți alte opinii sunteți liber să mergeți pe calea denigrării. Nu însă și pe acest blog. Pace și bucurie!

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s