Sfânta Proscomidie – Noțiuni liturgice la Duminica Tuturor Sfinților

Proscomidia sau rânduiala proaducerii darurilor pentru Sfânta Jertfă a lui Hristos este nedespărțită de Sfânta Liturghie. Modul tainic în care se pregătesc Cinstitele Daruri, departe de ochii credincioșilor, amintește de momentul Nașterii Mântuitorului Iisus Hristos în ieslea din Betleemul Iudeii, într-un chip smerit, dar plin de semnificații teologice. Hristos S-a dăruit de la început în Euharistia Bisericii ca „Pâinea care S-a coborât din cer” care dă viață veșnică. De aceea, Biserica vede în Hristos care Se Naște, moment exprimat atât de bine în cultul dumnezeiesc al Proscomidiei, Mielul care Se va jertfi pentru a Se dărui poporului dreptcredincios în Sfintele Taine – Trupul și Sângele lui Hristos, prin lucrarea tainică și minunată a „Arhiereului care jertfește și Se jertfește”.

Prezentarea Proscomidiei (vezi video), după slujba Sfintei Liturghii, vine din nevoia credincioșilor de a înțelege profunzimea credinței noastre și a cultului dumnezeiesc, reduse adeseori, prin ignoranță, la forme și expresii lipsite de substanță teologică și duhovnicească, sau la o simbolistică străină de adevărul revelat. Catehezele liturgice sunt importante pentru înțelegerea realismului și a profunzimii ritualului la care participăm în viața Bisericii. Dacă în școală materialul didactic are o importanță covârșitoare în educație, în Biserică, cu atât mai mult, trebuie explicat cultul ortodox pentru zidirea și folosul credincioșilor, folosind metodele, mijloacele și formele potrivite și acceptate de liturgica bisericească. E de dorit ca dreptcredincioșii Bisericii să cunoască importanța aducerii darurilor de pâine (prescură) și vin  la Sfântul Altar, să înțeleagă cum acestea sunt pregătite pentru Sfânta Jertfă, să conștientizeze însemnătatea pomenirii la Sfânta Liturghie și, mai ales, a scopului acesteia: împărtășirea cu Sfintele Taine.

,,Dumnezeiasca Liturghie este o lucrare sfântă pentru pregătirea Preasfântului Trup si Sânge a lui Hristos, ca să fie dat spre împărtăşire tuturor credincioşilor. Acesta este întreg scopul şi rostul Liturghiei: împărtăşirea credincioşilor” (Sfântul Simeon al Tesalonicului).

Ascultați mai jos și predica părintelui Cosmin Tripon:

Părintele Cosmin Tripon: „Dacă sfinții nu au făcut nicio concesie ereticilor, de ce am face noi?”

Autor: Preot Claudiu

pr_claudiubuza@yahoo.com

8 gânduri despre „Sfânta Proscomidie – Noțiuni liturgice la Duminica Tuturor Sfinților”

  1. Multumim Sfintite-Parinte Claudiu , pentru explicatii si dragostea si daruirea aratate!
    Bunul Dumnezeu sa va rasplateasca dumnezeieste pentru tot binele facut!

    Apreciază

  2. O predica stralucita, prin tainele dezvaluite si inteleapta alcatuire, prin imbinarea cu elocinta desavarsita pentru mintile noastre imbacsite de griji si intinari desarte a , ati rostit Sfintia Voastra,Parinte Claudiu!
    A stralucit in noi toti Harul Mangaietorului prin vocea Preotului lui Hristos care drept invata cuvantul Adevarului.
    Bucuria Sfanta a inundat sufletele noastre si ne-a aratat frumusetea desavarsita a tainelor dumnezeesti, de care ne-am minunat cu totii.
    Sfintite Parinte, marturisesc ca prin tot cuvantul rostit prin mila lui Dumnezeu, ati insufletit mintea si cugetul nostru spre desavarsirea la care suntem chemati de insusi Domnul Hristos: „Fiţi, dar, voi desăvârşiţi, precum Tatăl vostru Cel ceresc desăvârşit este.”(Matei 5, 28)
    Pentru o clipa unica in splendoarea ei, uniti cu lumina dumnezeeasca ne-ati facut partasi, negraitului trialog in Duhul Sfant: Tu esti Fiul Meu ! rosteste Tatal, iar Fiul Ii raspunde Tatalui cu infinita si nemasurata Sa iubire in Duhul Sfant: „AVVA PARINTE!”(Romani8,15)
    Sfantul Grigorie de Nyssa (P.G.44, col.404 A-D) ne arata ca omul unit cu lumina dumnezeeasca, descentrat de sine, si centrat in lumina Treimii, este umplut continuu de o nesfarsita dorinta de a-L cunoaste pe Dumnezeu. Antropocentrismul este inlocuit de teocentrism:
    ” Putem sa-L vedem pe Dumnezeu , numai daca nu ne saturam sa-L dorim!”
    Frumos ne graieste si Sfantul Clement Alexandrinul (Pedagogul I,26,1): „Cand suntem botezati, suntem luminati; luminati suntem infiati, infiati suntem desavarsiti, desavarsiti suntem nemuritori”, pasind astfel in eternitatea lui Dumnezeu.

    Apreciază

  3. Sa fie blagoslovit cuvantul Sfintiei Voastre,Parinte Claudiu!
    Mila lui Dumnezeu sa va acopere mereu, pentru darul facut noua, Sfintia Voastra!
    Cuvintele mele, blagosloviti si iertati, sunt sarace si nu pot descifra toate trairile din timpul cuvantului de invatatura auzit si vazut, in timpul predicii Sfintiei Voastre,”Liturghisitorul Celui Prea Inalt”.

    Si iata o cuvantare plina de intelepciune rostita de Sf.Cuvios Paisie Aghioritul, care ne marturiseste:
    „Dumnezeiasca Liturghie incepe cu Proscomidia. Cateodata Dumnezeu iconomiseste sa intelegem si sa traim si noi Sfintele Taine! Atunci cand eram paraclisier, mi s-a intamplat urmatorul lucru. Odata, atunci cand preotul facea Proscomidia, in vreme ce spunea: “Ca o oaie la junghiere s-a adus”, am auzit gemete de miel pe Sfantul Disc. Iar cand a spus “Se junghie Mielul (si Fiul) lui Dumnezeu”, am auzit zbierat de la Sfanta Proscomidie. Infricosator! De aceea le spun preotilor sa nu pregateasca de mai inainte Sfanta Proscomidie si dupa aceea sa faca celelalte in mod formal. Adica nu trebuie sa taie prescura de mai inainte si in clipa aceea numai sa aseze Sfantul Trup pe Sfantul Disc si sa spuna: “Se junghie Mielul lui Dumnezeu” si “Ca o oaie la junghiere s-a adus”, dupa ce deja au scos Sfantul Trup. Numai atunci cand spun aceste cuvinte trebuie sa ia copia si sa insemne prescura. Adica sa-L “junghie” atunci cand spun: “Se junghie Mielul lui Dumnezeu”.

    Atunci cand preotul suna clopotelul in vremea Proscomidiei sa pomeniti si voi in taina numele, sa participe si inima voastra la durerea fiecarui suflet ce-l pomeniti, fie viu, fie adormit. Sa aduceti in mintea voastra, in general, toate cazurile oamenilor, si pe cei pe care ii aveti in mod deosebit in atentia voastra, si sa spuneti: “Maria, Nicolae… Tu stii, Dumnezeule, problemele lor. Ajuta-i! “. Daca vi se dau nume ca sa le pomeniti, pomeniti-le la cateva Sfinte Liturghii, unele la trei, altele la cinci, si dupa aceea sa se pomeneasca si celelalte. De ce sa ai pe unii pe care ii pomenesti mereu si pe altii care au nevoie sa nu-i pomenesti deloc? Aceasta n-o inteleg…..

    Liturghisitorul Celui Prea inalt trebuie sa aiba multa luare aminte, curatie si acrivie. Preotii sunt mai presus de ingeri. Sfintii ingeri isi acopera fetele lor in vremea Dumnezeiestii Euharistii, in timp ce preotul o savarseste”
    Aşa de frumos ne spune si Simion, Arhiepiscopul Tesalonicului: «Am înţeles cum prin această închipuire şi istorisire a Sfintei Proscomidii vedem pe însuşi Iisus şi întreagă Biserica a Lui.In mijloc (îl vedem) pe Iisus Hristos însuşi, Lumina cea adevărată şi Viaţa cea veşnică. El este în mijloc prin Agneţ, iar Maica Lui, de-a dreapta prin mirida, sfinţii şi îngerii de-a stânga, iar dedesupt întreaga adunare a credincioşilor Lui dreptmăritori. Aceasta este taina cea mare: Dumnezeu între oameni şi Dumnezeu în mijlocul dumnezeilor, care se îndumnezeiesc de la Cel ce după fire este Dumnezeu, Care S-a întrupat pentru dânşii. Aceasta Învăţătura de credinţă creştină ortodoxă este împărăţia ce va să vie şi petrecerea vieţii celei veşnice: Dumnezeu cu noi, văzut şi împărtăşit» .
    Sfanta Liturghie trebuie sa devina nemijlocit viata noastra in Hristos, caci Sfânta Liturghie nu este altceva decât Taina Sfintei Euharistii. In ea ascultam „tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu” (Deut. 8, 3; Matei 4, 4) si care este hrană adevărată spre viaţa veşnică.

    *Cuviosul Paisie Aghioritul, “Cu durere si cu dragoste pentu omul contemporan“, Editura Evanghelismos, Bucuresti, 2003

    Apreciază

  4. Remarcam de pe sit-ul de stiri Basilica, din articolul -Reşedinţa Patriarhală: De ce îl are Paraclisul de vară ocrotitor pe Sf. Ioan Botezătorul-, urmatorul enunt ” Cu prilejul hramului secundar, liturghia a fost prezidată de Patriarhul României.”
    Deci nu este vorba de o sedinta a sinodului BOR, sau din cadrul CMB, prezidata de patriarhul BOR, etc…ci de Sfanta si dumnezeeasca Liturghie..
    S-a strecurat o erezie flagranta, domnilor, chiar daca nu va pasa.
    A prezida =A conduce, în calitate de președinte, o adunare, o dezbatere, o ședință, etc.
    In semn de slugarnicie nemaiintalnita, i-ati dat patriarhului, cinstea cuvenita Imparatului Hristos, singurului și adevăratului Slujitor nevăzut al liturghiei.
    Patriarhul slujeste, caci slujitorii asta fac, în numele Mântuitorului și nu în locul Lui. Nu prezideaza Sfanta Liturghie!

    Expresia „a prezida liturghia” are un conținut cultural vechi și specific papistasilor, papa considerand ca este „vicarius filii dei”. Termenul a prezida (venit din limba latină, unde însemna și a veghea, a fi în frunte, a purta de grijă) concorda cu ceea ce fac, episcopii papistasi sau papa. Când spun că cineva „prezidează Liturghia”, înseamnă că numesc figura cea mai mare, cea mai importantă. Când spun că „slujește Liturghia”, înseamnă că numesc un „slujitor”.
    Da, este adevărat, acest slujitor este imaginea lui Hristos, dar numai pentru că Hristos este ACOLO, nevăzut, dar de față.
    Tot din articol aflam ca”În incinta curţii interioare( a resedintei patriarhale-n.m.) se află o statuie a Sfântului Ioan Botezătorul copil, cu crucea în mână, o copie a statuii realizată de sculptorul francez Paul Dubois în 1861.”
    Frumoasa, nimic de zis (originalul statuii se află la Muzeul d’Orsay din Paris), dar nu este potrivita pentru gradina resedintei unui patriarh ortodox.

    https://basilica.ro/resedinta-patriarhala-de-ce-il-are-paraclisul-de-vara-ocrotitor-pe-sf-ioan-botezatorul/

    Apreciază

    1. Bună și binevenită precizarea cu „prezidarea”. Ori este o greșeală a autorului textului, ori asistăm la denaturarea terminologiei liturgice pentru formarea unor conștiințe sincretiste, ecumeniste. Cât despre statueta amintită, ne bucurăm că nu este prezent panteonul grecesc idolatru. Poate va fi de găsit acolo și altarul Dumnezeului necunoscut (lor), pe care, un alt Pavel să-l facă arătat și cunoscut.

      Apreciază

  5. 1. De aceea şi noi, având împrejurul nostru atâta nor de mărturii, să lepădăm orice povară şi păcatul ce grabnic ne împresoară şi să alergăm cu stăruinţă în lupta care ne stă înainte.
    2. Cu ochii aţintiţi asupra lui Iisus, începătorul şi plinitorul credinţei, Care, pentru bucuria pusă înainte-I, a suferit crucea, n-a ţinut seama de ocara ei şi a şezut de-a dreapta tronului lui Dumnezeu. [Ep.catre evrei a Sf.Apostol Pavel 12;1-2]

    Pe sfantul disc, Sfintia Sa Parintele Claudiu ne-a aratat cat de aproape stau langa noi, „norul ” de Marturisitori, Mucenici si Martiri, Sfintii preaiubiti ai Mantuitorului Hristos, cunoscuti si necunoscuti(si cei iubiti si cinstiti de poporul dreptcredincios ,dar necanonizati), exemplu de daruire, de dragoste si credinciosie statornica, pana la moarte.
    Un sfant parinte din vremurile stravechi spunea că „povara” este un păcat al bucuriei cărnii, o formă în care se naște „păcatul ce grabnic ne impresoara”. Ne înconjoară cu plăcere in fiecare clipa și ne supune voinței noastre. In fiecare clipa suntem nevoiti sa alegem intre pofta trupeasca, care produce placere, sau viata in Hristos, duhovniceasca, cu stramtorari ce par dificile, dar care este insotita de mangaierea lui Dumnezeu.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s