Conferința extraordinară despre întreruperea pomenirii – Părintele Theodoros Zisis și Gheron Evstratie (duhovnicul lui Gheron Sava)

 

În această conferință se răspunde la următoarele întrebări, în conglasuire, de către cei doi mari părinți mărturisitori ai ortodoxiei astăzi, unul dintre cei mai cunoscuți bătrâni ai Sfântului Munte și anume Gheron Evstratie (alături de Gheronda Gavriil) și unul din cei mai vechi și mari luptători împotriva ereziei ecumeniste, părintele Theodoros Zisis:
1. Sunt creștini care nu acceptă canonul 15 de la I-II Constantinopol pentru că nu ar fi ecumenic. Este sau nu ecumenic canonul acesta?
2. Dacă nu au fost condamnați de un Sinod în chip nominal, episcopilor ecumeniști care accepta pseudo Sinodul din Creta  li se poate opri pomenirea de către preoții lor?
Răspuns: Preotul care constată că episcopul său învață erezia și oprește pomenirea bazându-se pe Sfintele Sinoade sau pe Sfinții Părinți este preot canonic și nu iese în afara Bisericii, ci păstrează unitatea Ei. Preotul izolează erezia episcopului. Nu pomenim alt episcop, nu facem schismă. Sfântul Paisie și Sfântul Munte au oprit pomenirea patriarhului Athenagoras. Ce sinod îl condamnase pe Athenagoras? Preoții să se sfătuiască între ei și să întrerupă pomenirea.
Părintele Evstratie spune că stiliștii sunt schismatici și este întărit de pr Theodoros Zisis în afirmația sa.
3. Există acest dicton patristic: „Cel ce se împărtășește cu cel afurisit (anatematizat), afurisit ( anatematizat) este”. Există frați care au întrerupt pomenirea, ce spun că patriarhul Ecumenic ( patriarhul Daniel, episcopii, etc), și  toți care au acceptat pseudo Sinodul din Creta sunt deja afurisiți (anatematizați). Se trage concluzia (de către acești frați) cum că toți cei care sunt în comuniune cu episcopii semnatari în Creta (Patriarhul Bartolomeu,  Patriarhul Daniel, Episcopii ecumeniști, etc), adică cei care deși sunt antiecumeniști și anti-Creta nu au întrerupt pomenirea episcopilor lor, sunt și ei eretici pe baza teoriei vaselor comunicante, care spune că dacă un episcop este anatematizat, toți preoții și episcopii și credincioșii care ar mai ramâne în comuniune cu el, sunt și ei la rândul lor, anatematizați. Este adevărat acest lucru? (min 18:26)
Răspunde Gheron Evstratie (duhovnicul lui Gheron Sava):
Răspunsul se găsește în ceeea ce spune Canonul (15 I-II Constantinopol) anume că, acei episcopi eretici (ecumeniști, Cretani)  trebuie să treacă prin judecată (a unui Sinod), să fie judecați și condamnați, să fie caterisiți (de un Sinod), doar atunci ei sunt afurisiți (anatematizați) – de către un Sinod, – nu de către mine sau de către tine.  Deci, dictonul patristic: „Cel ce se împărtășește cu cel afurisit (anatematizat), afurisit ( anatematizat) este”,  se referă numai la cel care este caterisit, condamnat de către un Sinod (ca eretic).
Părintele Theodoros întărește: cel afurisit (neîmpărtășit, anatematizat) este cel condamant de un Sinod, așa spun și Sfintele Canoane.
4. Atunci de ce să mai întrerupem pomenirea, dacă tot nu sunt condamnați de către un Sinod? Care mai este rostul întreruperii pomenirii?
Răspunde pr Theodoros: pentru că Sf Canon (Can 15) ne spune clar că înainte de judecată, de condamnarea Sinodului, să întrerupem pomenirea (nu după) .
Părintele Serafim Zisis: Să fim foarte atenți atunci când condamnăm pe cineva ca schismatic, s-ar putea să fim luptători împotriva Duhului Sfânt.
5. Unii spun că Tainele episcopilor ecumeniști sunt contaminate de erezie, este corect?
Pr Theodoros: Într-un fel au dreptate cei ce spun asta, deoarece nu ne lasă conștiința să mergem la ierarhii care învață erezia pe față, adică cum ar fi să mergem la Patriarhul Daniel, sau la Patriarhul Bartolomeu sau la alți ecumeniști să ne împartășim din mâna lor (a ierarhilor cretani)? Ar fi o schizofrenie. Însă Tainele lor nu sunt contaminate de erezie, pentru că nu au fost condamnați de un Sinod (n. tr. –  Scopul nostru este ca în viitor să se organizeze Sinod ca toți aceștia să fie chemați la pocăință și dacă nu se pocăiesc, să fie condamnați).
Și chiar înainte de pseudo Sinodul din Creta, împreună cu părintele Evstratie, vă spuneam că nu trebuie să mergem la bisericile unde sunt ecumeniști.
Criteriul este Mărturisirea Dreptei Credințe. Să nu obligăm pe nimeni să întrerupă pomenirea, fiecare preot să facă aceasta din conștiința lui. Dar fiecare preot va răspunde pentru acțiunea lui. Sunt unii părinți din Creta cărora li s-a forțat conștiința să oprească pomenirea și aceia după un timp au reluat pomenirea episcopilor lor, deși episcopii nu s-au lepadat de erezie.  Aceasta e foarte grav.
Explicitare și traducere parțială, preot Matei Vulcănescu, Sfânta Mitropolie a Pireului
Anunțuri

Autor: Preot Claudiu

pr_claudiubuza@yahoo.com

8 gânduri despre „Conferința extraordinară despre întreruperea pomenirii – Părintele Theodoros Zisis și Gheron Evstratie (duhovnicul lui Gheron Sava)”

  1. Ce bine ar fi să-și asume toți (chiar și cei care nu au întrerupt pomenirea) aceste idei! Așa cum era bine să nu fie frecventate slujbele săvârșite de clerici ecumenisti înainte de Sinodul din Creta, așa și acum. Cu atât mai mult definitv de către cei ce au întrerupt pomenirea pentru că s-au delimitat și canonic de direcția ecumenistă. Dar delimitarea este pe criteriul credinței ecumeniste, nu pe baza ne/pomenirii.
    Lupta pentru a ne păstra credința ortodoxă și neecumenistă de dinainte de Sinod se continuă și acum, la un nivel mult mai accentuat și agravat de deciziile luate sinodal în Creta.

    Apreciază

    1. Parinte Lavrentie,

      Spuneti asa: „Așa cum era bine să nu fie frecventate slujbele săvârșite de clerici ecumenisti înainte de Sinodul din Creta, …”. Si eu sunt de aceeasi parere. Dar atunci cum va explicati faptul ca dupa mai 1999, Teoctist Arapasu si ceilalti inalti ierarhi au fost in continuare „frecventati” ( a se citi in comuniune cu) de toti marii duhovnici fara nicio problema?

      Apreciază

  2. Canonu 15 al Sinodului I -II de la Constantinopol are valoare ecumenica, adica valoare egala cu cea a Canoanelor Sinoadelor Ecumenice deoarece:
    -a fost receptat in intreaga Biserica, nefiind niciodata exprimate indoieli sau rezerve asupra sa
    -se pastreaza in colectia Sfintelor Canoane ale Bisericii Ortodoxe
    -a fost aplicat de mai multe ori in decursul istoriei, de pilda in cazul ereticului Atenagora
    -se aplica acum cu deplina indreptatire pentru osandirea ereticilor participanti la adunarea din Creta. Iertati

    Apreciază

  3. Este necesara o exprimare mai elaborata si mai exacta. Sfintele Taine n-au cum sa fie contaminate de erezie. Ele sunt valide sau lipsite de validitate. Intrebare: daca un preot sau episcop savarseste ,,liturghia” si nu crede in prefacerea darurilor, primim din potirul lui paine si vin sau Trupul si Sangele Mantuitorului? Alta intrebare: daca un preot sau episcop foloseste la ,,liturghia” sa un lichid preparat chimic, in loc de vin curat din vita de vie, se preface acel lichid in Sangele Mantuitorului? Situatiile enuntate nu sunt, din pacate, ipotetice. Iertati.

    Apreciază

  4. Sfant Nicolae…

    Sfant Nicolae, cu barba de nea,
    Bine-ai venit in casa mea!
    Stim, fapta buna o ascunzi,
    Dar te-asteptam cu ochii uzi.

    Pe cand erai un copilas mic
    Din pieptul stand nu te-ai hranit,
    Nici miercurea, nici vinerea
    Si maica ta se minuna.

    Si prin gradina cea plina de flori
    Pluteai mult pe deasupra lor,
    Iar maica ta se minuna
    Si iti spunea: ,,Sfintia ta”.

    Pe trei fecioare le-ai salvat
    De la rusine si pacat;
    Tu curatia o iubesti,
    Fecioarele le ocrotesti.

    Aduci dreptate la napastuiti,
    Le aduci zorii fericiti;
    O, spune-ne ce minunat
    In temnit-ai fost cercetat.

    Nascut la viata de Cel Nenascut,
    Nascut intre-altii din Duh Sfant,
    Arhiereu preaminunat,
    Reversi harul imbelsugat.

    Chiar si in vise te-ai aratat ,
    Ai indreptat si-ai mangaiat;
    Pe cei lipsit i-ai miluit
    Si pentru ceruri ai trait.

    Apreciază

  5. Sfintiei Voastre,turmei bine-credincioase ,pe care cu dragoste o pastoriti,si tuturor celor care colinda cu iubire sau fara,acest blog ortodox.

    Colind-Vasile Voiculescu – (Poetul coborat din icoana,”Doctorul fara de arginti”,Martirul din inchisorile comuniste)
    În coliba întunecoasă
    Din carne şi os lucrată
    A intrat Hristos deodată
    Nu făclie ce se stinge,
    Nu icoană ce se frânge,
    Ci El Însuşi, trup şi sânge
    Preschimbat pentru făptură
    Într-o scumpă picătură,
    Dulcea Cuminecătură.
    Coliba cum L-a primit
    S-a făcut cer strălucit
    Cu boltă de mărgărit
    Şi pe ea soare şi stele
    Cu luceferi printre ele.
    În mijloc tron luminos
    Şi pe el Domnul Hristos
    Care mult se bucură
    Duhul Sfânt Se alătură
    Şi acolo rămânea
    Şi acum şi pururea.

    Şi noi Doamne ne-am sculat
    Colibele am curăţat
    Uşi, ferestre, toate-s noi.
    Doamne, intră şi la noi!
    Trup tu dormi, Domnul te paşte!
    Suflete, scoli şi cunoaşte
    Luminos Prunc că Se naşte
    În peştera inimii, în palatul Treimii.
    Dară Pruncul cine mi-I?
    Mi-e Hristosul Dumnezeu
    Coborât în pieptul meu.
    Maică Sfânta-n braţe-L ţine,
    Duhul Sfânt cu drag L-alină,
    Îngeri cu raze se-nchină.
    Nu dorm, trupul meu îmi spune
    Ci-nclestat de grea minune
    Stau în mută rugăciune
    Să mai mişc nu se cuvine,
    Căci cu harul care vine,
    Raiul tot se află-n mine.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s