„Oprirea pomenirii nu este un scop în sine, ci un mijloc de îngrădire de erezie. Scopul este de a se convoca Sinod care să condamne erezia şi pe eretici, nominal”.

RĂSPUNS LA TEXTUL PĂRINTELUI EFTIMIE TRICAMINAS numit „Către Mitropolitul Serafim de Pireu și teologii din jurul său: Canonul 15 al Sinodului I-II Constantinopol are caracter OBLIGATORIU”. referitor la un text pus pe seama Mitropolitului Serafim de Pireu

IPS-Serafim-de-Pireu-si-p-Matei-Vulcanescu-800x606.jpgEste cunoscut de toată lumea ortodoxă faptul că Mitropolitul Serafim al Pireului a anatematizat ecumenismul cu toate manifestările lui şi că nu îl pomeneşte pe Arhiepiscopul Ieronim al Atenei. Acest lucru este adus ca argument negativ în discursul logic al textului pr. Tricaminas, care spune că pe de altă parte IPS Serafim ar fi afirmat că nu poate fi oprită pomenirea decât a unui eretic condamnat sinodal. Această afirmaţie din scrisoare este mincinoasă şi constituie o contradicţie logică! Nu există niciun document sau înregistrare din care să rezulte că IPS Serafim ar fi făcut astfel de afirmaţie. Ar însemna că IPS Serafim ar fi nebun şi pregătit pentru spitalizare la grav schizofrenici cu o astfel de contrazicere. Dar să o luăm logic. Dacă ierarhul eretic e deja condamnat sinodal şi caterisit şi anatematizat, cum să-i mai întrerupi pomenirea? Pomenirea ierarhului se întrerupe până la condamnarea lui de către un Sinod, nu după.

Afirmaţiile puse pe seama IPS Serafim sunt de fapt preluate dintr-o broşurică publicată în 2014 ce aparţine pr. Pavlos Dimitrakopulos, care lucra pe vremea aceea (şi în prezent) la biroul antieretic al Mitropoliei Pireului. Afirmaţiile acelea sunt prin urmare concluzii ale acestui părinte Pavlos expuse într-o conferinţă organizată tot de acesta cu mult timp înainte de Sinodul din Creta, la care marii teologi Dimitrios Telenghidis, Gheorghe Metalinos şi Theodoros Zisis nu au vrut să participe, criticând aspru pe pr. Pavlos pentru concluziile sale eronate asupra Canonului 15. Deci adresarea e greşită, nu există nici o bibliografie care să indice că IPS Serafim a făcut acele afirmaţii şi că a susţinut că acest Canon 15 de la Sinodul I-II Constantinopol nu ar fi obligatoriu atunci când episcopul învaţa erezia în public. Greşeala IPS Serafim constă în faptul că nu a oprit publicarea acestei broşuri, căreia probabil nu i-a dat prea mare importanţă la vremea aceea.

Oprirea pomenirii nu este un scop în sine, ci un mijloc de îngrădire de erezie. Scopul este de a se convoca Sinod care să condamne erezia şi pe eretici, nominal. Întotdeauna aşa a procedat Biserica, a tăiat prin ANATEMA pe eretici în mod nominal, iar cine rămâne în comuniune cu cei anatematizați, sunt şi ei la rândul lor anatematizați. Până în prezent lupta noastră este de a se convoca un astfel de Sinod care să cheme la pocăinţă pe ereticii ecumenişti şi apoi, dacă nu se vor pocăi, să fie tăiaţi prin ANATEMA. Până atunci nu putem vorbi în termenii pe care îi foloseşte pr. Tricaminas, adică nu poate fi vorba de a ne rupe de toţi, deoarece nu sunt condamnaţi nominal. Dacă se sar etapele, atunci există pericol real de schismă, şi se repeta istoria vechilor calendariști, care afirmau că cine rămâne în comuniune cu nou-calendariștii este anatematizat automat, pe baza celor trei anateme date panortodox (dar nenominal) către cei care vor schimba calendarul, urmând calendarului papistaş. În cazul de faţă, deşi există anatema dată împotriva ecumenismului, totuşi nu există (iarăşi) nicio anatemă dată nominal celor care îl propovăduiesc, ceea ce este o problemă gravă şi ne duce pe aceeaşi pistă greşită.

Canonul 15 nu spune să ne rupem de toţi, ci că oprirea pomenirii se limitează la cea a episcopului eparhiot care învaţă erezia, nu la întreaga Biserică ce rămâne în comuniune cu acesta. De aceea, IPS Serafim e în îngrădire faţă de Arhiepiscopul său, Ieronim. Pe Patriarhul Bartolomeu nu are cum să-l pomenească (şi, prin urmare, să-i întrerupă pomenirea), pentru că acesta nu are jurisdicţie în sudul Greciei, nu e pomenit decât de Arhiepiscopul Ieronim în această parte a Greciei.

Este adevărat faptul că IPS Serafim a conslujit cu Arhiepiscopul Ieronim ca membru al Sinodului permanent în ziua de Boboteaza în 2017, lucru pe care îl consider greşit şi pentru care l-am tras la răspundere şi i-am cerut explicaţii. IPS Serafim mi-a răspuns că nu se rupe deocamdată de Sinodul Bisericii Greciei pentru că dacă s-ar rupe ar însemna să se autoexcludă din Sinod, să nu mai aibă nicio putere de a stăvili ecumenismul în Grecia şi să se autoizoleze, ceea ce este cu totul contraproductiv în acest moment.

În această direcţie, este o realitate că Sinodul din Creta nu are caracter panortodox (prin neparticiparea Bulgariei, Georgiei, Rusiei şi Antiohiei) tocmai datorită luptei asidue a IPS Serafim.

Anatematizarea ereticilor ecumenişti se face de către un Sinod. Dacă nu ne-am raporta la un Sinod, am deveni ca protestanţii sau ca stiliştii, care sunt împărţiţi în zeci de denominaţiuni care nu au comuniune unele cu altele şi se anatematizează unele pe altele pentru că, de exemplu, la unele femeile poartă batic, iar la celelalte nu.

Cine nu pomeneşte să nu acuze pe cei care pomenesc şi cei care pomenesc să nu acuze pe cei care nu pomenesc. Aşa se îndeamnă şi în comunicatul Pr. Iulian de la Prodromu. Din păcate, aşa a început şi schisma stilistă – cei care nu pomeneau au început să-i judece ca eretici pe cei care pomeneau, fără să fi fost condamnaţi nici până astăzi de un sinod. E foarte interesant că niciun sinod stilist nu a condamnat până în ziua de astăzi pe Meletie Metaxakis (care a schimbat calendarul) şi nici pe cei care au rămas în comuniune cu el. Dar deşi nu i-au condamnat nominal, au început să le pună eticheta de eretici, ca şi cum ar exista o auto-condamnare, o auto-tăiere din Trupul Bisericii (fapt pentru prima dată întâlnit în Ortodoxie). Dacă era aşa ce folos au mai avut Anatemele nominale ale Sinoadelor Ecumenice?

Din păcate, unii nepomenitori se îndreaptă spre schismă prin faptul că se erijează în Sinoade Ecumenice anatematizând nominal pe cei care au semnat în Creta şi considerând că cei care sunt în comuniune cu aceia sunt ei la rândul lor eretici. Deşi convocarea unui Sinod ar părea imposibil de realizat în situaţia actuală, în care Biserica este aproape înghiţită de erezia ecumenistă, totuşi pronia lui Dumnezeu lucrează, chiar dacă va fi peste 10 ani sau chiar 100 de ani. Datoria noastră este să ne îngrădim şi să mărturisim, nu să condamnăm pe cei care sunt în comuniune cu cei care au semnat în Creta.

Spre exemplu, Gheron Evstratie, duhovnicul lui Gheron Savva Lavriotul, mi-a spus personal:

„Eu nu pot să îi consider eretici pe fraţii mei de la Marea Lavră, care m-au izgonit pentru că am întrerupt pomenirea Patriarhului Bartolomeu. Ei doar pomenesc pe un ierarh eretic – anume pe Bartolomeu- şi pentru aceasta vor răspunde ei personal.”

Iată discernământul duhovnicesc al unui nepomenitor! Această afirmaţie a lui Gheron Efstratie va fi valabilă însă numai până la condamnarea Patriarhului Bartolomeu de către un Sinod – prin pronia lui Dumnezeu. Astfel că părinţii Lavrioti care l-ar pomeni în continuare pe Patriarhul Bartolomeu (după anatematizarea sa de către Sinod), vor fi şi ei condamnaţi ca eretici. Atunci abia va fi valabil dictonul patristic „Cel ce se împărtăşeşte cu cel afurisit, afurisit este”.

Să stăm bine, să stăm cu frică, să avem grijă să nu se repete istoria stiliştilor, ci să învăţăm din greşelile lor!

Părintele Matei Vulcănescu
Protoprezbiter al Mitropoliei Pireului

Sursa: http://ortodoxinfo.ro/2017/10/16/drept-la-replica-pentru-mitropolia-pireului-oferita-de-parintele-protoprezbiter-matei-vulcanescu/

Autor: Preot Claudiu

pr_claudiubuza@yahoo.com

39 de gânduri despre „„Oprirea pomenirii nu este un scop în sine, ci un mijloc de îngrădire de erezie. Scopul este de a se convoca Sinod care să condamne erezia şi pe eretici, nominal”.”

  1. Cred cu tarie ca unii preoti pomenitori s-au ingradit de erezia tuturor ereziilor prin propovaduirea ortodoxiei si neparticiparea la „sfintele”rugaciuni ale dracilor ecumenisti..prin urmare acesti preoti au CRUCEA MUCENICIEI.Dumnezeu sa ne intareasca!

    Apreciază

  2. „Scopul este de a se convoca Sinod care să condamne erezia şi pe eretici, nominal. Întotdeauna aşa a procedat Biserica, a tăiat prin ANATEMA pe eretici în mod nominal, …”

    Intrebare pentru pr. Matei Vulcanescu si cei de-un gand cu el in sensul citatului de mai sus: Ce iconoclast a fost dat anatemei NOMINAL la Sinodul VII Ecumenic?

    Apreciat de 1 persoană

    1. Iconoclasmul neagă existența firii omenești a Mântuitorului Hristos prin refuzul de a fi reprezentat iconic.
      Sf Sinodul IV Ecumenic a anatematizat pe ereticul Eutihie și pe partizanii acestuia. Iar celelalte Sfinte Sinoade Ecumenice au recunoscut hotărârile luate la Calcedon. Bineînțeles, și Sinodul VII!

      Apreciază

  3. „Supărările dau năvală… de la prieteni necredincioșii; ale Bisericii umblă fără păstor. Cele bune pier, cele rele se dau pe față. Plutim în noapte, făclie nicăieri. Hristos cade spre somn; ce avem a pătimi?…”
    (Sfîntul Grigorie Teologul, din Epistola 80)
    Articolul Parintelui Matei Vulcanescu,m-a impresionat in mod deosebit, fiind bine documentat,explicit pentru cei ce s-au ingradit de propovaduitorii ereziei,de episcopul eparhiot care invata erezia, pe care ii intereseaza si doresc din tot sufletul, cu dor arzator, MANTUIREA LOR, A PARINTELUI LOR DUHOVNIC,A MEMBRILOR FAMILIEI SI A FRATILOR ORTODOCSI,aflati in aceeasi comuniune de gandire,iubire, aceleasi simtiri, aceeasi cugetare. “(Filipeni 2: 1-2.).Nu trebuie sa ne preocupe fratele nostru,preot sau mirean, care ramane in comuniune cu ereziarhul,este problema lui,a fost suficient timp de gandire…lasam totul in seama Atotmilostivului Dumnezeu,caci numai El cunoaste gandul omului.Nu etichetam,nu condamnam ,si nu aplicam stampila”CTC”,pe fruntea parintilor,cinului monahal cu obstile lor de ortodocsi nepomenitori,controlandu-i si imprimandu-le predicile precum agentii bolsevici ai fostei sigurante comuniste, supervizand replicile,comportamentul si vorbele,pe care le spun ei sau altii din prejma lor.Unii” nevrând să lase frenetica obraznicie, se întăresc aici în a ademeni mădularele lui Hristos în schismă, și a sfâșia trupul Bisericii sobornicești”[Sf.Ciprian al Cartaginei]
    Am vazut preocuparea multora,care s-au dedat la critici si acuze,ca si cum faceau parte din completul de judecata „al dusmanilor poporului”,ai tradatorilor sigurantei tarii din regimurile dictatoriale de trista amintire.Spunea cineva ca numai diavolul se poate hrani cu asemenea suvoi de duşmănie stropită de ironie mucedă, calomnii şi batjocură.
    Noua ni se adreseaza ,mustrand ticalosia,Sf.Apostol Pavel:
    1.O, galateni fără de minte, cine v-a ademenit pe voi, să nu vă încredeţi adevărului, – pe voi, în ochii cărora a fost zugrăvit Iisus Hristos răstignit?
    2.Numai aceasta voiesc să aflu de la voi: Din faptele Legii primit-aţi voi Duhul, sau din ascultarea credinţei?
    3.Atât de fără de minte sunteţi? După ce aţi început în Duh, sfârşiţi acum în trup?[Epistola către Galateni a Sfântului Apostol Pavel 3;1-3]
    „Căci în har sunteţi mântuiţi, prin credinţă şi aceasta nu este de la voi, este darul lui Dumnezeu.”[Ep.catre Efeseni a Sf.Apostol Pavel]
    Ar trebui sa ne cutremuram pana in adancul fiintei noastre de cuvintele mustratoare ale Sf.Grigorie Teologul:
    „Unde sunt preoţii noştri cei citiţi şi curaţi cu inima? Ca muştele fug şi se îmbrâncesc în sfântul altar. Unul pentru slava, altul pentru bani, al treilea ca să-şi ascundă pornirile. Unde au învăţat să păstorească? Când au trăit în nevoinţă? S-au facut toţi neguţători de Hristos şi şarlatani…De vrăjmaşul din afară nu mă tem. Am înaintea lui o armă înfricoşătoare: hotărârea de a muri pentru credinţa mea. Il voi război pe Iulian cu martiriul meu şi Biserica va birui.
    Atunci, de ce te temi, Grigorie?
    De războiul nostru. De vrăjmaşii ce-s înăuntrul Bisericii, pe care nu-i vezi. Ce par prieteni şi ortodocşi, însă sfâşie Biserica, batjocoresc şi schimbă învăţătura ei. Spre acest război n-am îndrăzneală. Mă simt neînsemnat. Unde mai pui şi patimile mele, slăbiciunile şi păcatele mele… De-astea mi-e teamă şi mă cutremur.
    Numai sa ne fie mila de noi insine si sa croim drum spre dreapta iubire a Tatalui. Sa semanam cu lacrimi ca sa seceram cu bucurie…”
    http://www.cuvantul-ortodox.ro/sfantul-grigorie-teologul-vulturul-ranit/

    Apreciază

    1. Judecata rămâne a lui Hristos! Cine vrea să-L substituie pe Mântuitorul și Judecătorul, invocând în chip diversionist Sfintele Canoane și pe Învățătorii Bisericii, pentru a tulbura Biserica, va fi judecat de propriile cuvinte și de propria conștiință!

      Apreciază

  4. „Pavel supune la chin şi la pedeapsă nu numai pe cei ce săvârşesc răul, ci şi pe cei care îl încuviinţează (Rm.1,32). Iar profetul David dă aceeaşi pedeapsă nu numai celor ce fură, ci şi celor care aleargă cu ei (Ps.48,13).”

    „De cei care arată că mărturisesc credinţa ortodoxă, dar sunt în unire cu cei care i se împotrivesc, dacă după mustrare nu vor întrerupe această unire, de aceia trebuie nu numai să te desparţi, dar nici fraţi nu se cuvine să-i mai numeşti” Sf. Vasile cel Mare

    Apreciază

    1. După mustrarea noastră, sau după mustrarea Bisericii: ,,să ne fie ca un păgân și vameș”?! Nu credeți că sărim niște etape? Părinții din Basarabia care au întrerupt pomenirea, îi numesc pe cei care pomenesc că sunt ,,în comuniune cu erezia”. Și credeți-mă, acei părinți știu teologie și nu fac ,,spectacol” din asta!

      Apreciază

  5. 24.Altă pildă le-a pus lor înainte, zicând: Asemenea este împărăţia cerurilor omului care a semănat sămânţă bună în ţarina sa.
    25. Dar pe când oamenii dormeau, a venit vrăjmaşul lui, a semănat neghină printre grâu şi s-a dus.
    26. Iar dacă a crescut paiul şi a făcut rod, atunci s-a arătat şi neghina.
    27. Venind slugile stăpânului casei, i-au zis: Doamne, n-ai semănat tu, oare, sămânţă bună în ţarina ta? De unde dar are neghină?
    28. Iar el le-a răspuns: Un om vrăjmaş a făcut aceasta. Slugile i-au zis: Voieşti deci să ne ducem şi s-o plivim?
    29. El însă a zis: Nu, ca nu cumva, plivind neghina, să smulgeţi odată cu ea şi grâul.
    30. Lăsaţi să crească împreună şi grâul şi neghina, până la seceriş, şi la vremea secerişului voi zice secerătorilor: Pliviţi întâi neghina şi legaţi-o în snopi ca s-o ardem, iar grâul adunaţi-l în jitniţa mea.[Matei 13;24-30]
    Blagosloviti si iertati,Sfintia Voastra!
    Iata,un fapt real,de necrezut,care impresioneaza prin unicitatea lui,prin personalitatea cu totul deosebita a tusei Ghita, pustnica din mijlocul unei lumi zbuciumate si perfide :
    http://ziarullumina.ro/mama-gherghina-din-saelele-pustnica-din-mijlocul-lumii-126915.html
    Oare tusa Ghita stie ceva despre minciuno-sinodul din Creta si ereziarhii care au semnat documentele eretice,tradand Ortodoxia?
    Categoric ,nu!
    Oare stie ceva despre canonul 15 al Sinodului I-II Constantinopol?Categoric,nu!
    Oare stie ce va spune Domnul Slavei ,cand va rasuna prima oara marele clopot cu chipul presedintelui sinodului pe el?Categoric,nu!
    Mi-aduc aminte,ca cineva la o intrebare a unui mirean,daca cei in varsta,intrucat nu exista logic nici o posibilitate de a li se explica si intelege totul,sunt salvati de iad,intrucat din nestiinta au ramas in comuniune cu ereziarhul,a raspuns cu o siguranta cutremuratoare,ca daca li se explica,vor intelege ,daca nu vor,au drumul catre iad asigurat,cu eticheta de eretic.Ma intreba o prietena ,daca Domnul Slavei o va lasa pe tusa Gherghina ,cea evlavioasa si iubitoare de Domnul,sa ajunga in iadul cu pucioasa?
    Sau ii va da „Lumina”dupa care nadajduieste si la care spera?
    Sf. Ioan Gură de Aur in OMILIA XLVI,explica pilda din Sf.Evanghelie,in care Mantuitorul vorbeşte de eretici,astfel:
    „*Ce înţeles au cuvintele: „Ca nu cumva să smulgeţi şi grîul odată cu neghina!”?
    − Prin aceste cuvinte Domnul a spus sau: „Dacă veţi ridica armele şi veţi ucide pe eretici, veţi fi siliţi să ucideţi odată cu ei şi mulţi sfinţi!”; sau: „Se poate ca multe din aceste neghine să se schimbe şi să ajungă grîu. Deci, dacă smulgeţi neghina înainte de vreme pierdeţi şi neghina care va ajunge grîu, că omorîţi şi pe cei care poate se vor schimba şi vor ajunge buni”. Deci Hristos nu ne opreşte să închidem gura ereticilor, să le oprim îndrăzneala lor, să risipim adunările şi asociaţiile lor, ci ne opreşte să-i ucidem, să-i junghiem. Tu însă uită-te la blîndeţea lui Hristos! Nu se mărgineşte numai să hotărască, nici să oprească, ci dă şi motivele hotărîrii Sale şi ale opreliştii…Hristos le aduce iarăşi aminte ucenicilor de cuvintele lui Ioan Bote­zătorul, care îl arătase pe El Judecător şi le spune: „Atîta vreme cît neghina stă alături de grîu trebuie cruţată; se poate ca şi ea să ajungă grîu. Dar dacă rămîne neghină, va primi cumplită pedeapsă, că voi spune secerătorilor: „Pliviţi mai întîi neghina!”
    Merita sa ne oprim un moment ,sa reflectam la acest fapt deosebit ,dand Marturia in Adevar si Iubire de aproapele,tinand cont”că Dumnezeu ne iubeşte pe noi mai mult decît ne iubim noi pe noi înşine.”

    http://lumea-ortodoxa.ro/hristos-nu-ne-opreste-sa-inchidem-gura-ereticilor-sa-le-oprim-indrazneala-lor-sa-risipim-adunarile-si-asociatiile-lor-sf-ioan-gura-de-aur/

    Apreciază

  6. Intarire sufleteasca de la Martirii,Marturisitorii din temnitele comuniste,pentru vremurile de prigoana pe care le traim ,in nadejdea tare,a Mantuirii,urcand pe drumul Golgotei,avand pe Maica Domnului si pe Martirii,Mucenicii.Marturisitorii din temnitele comuniste, sprijin si mijlocitori la picioarele Tronului Divin.
    Victor Puiu Gîrcineanu avocat,ucis in 21/22sept.1939,in lagarul de concentrare de la Vaslui,(impreuna cu alte 31 de persoane,iar corpurile lor mutilate si sangerande au fost expuse in oras la raspantii doua zile) ne spunea: “Iadul şi raiul nu sunt undeva în univers, ci sunt în noi. Iad înseamnă disarmonie, desechilibru; ceeace e prefăcut, fals, mincinos, ceeace e iad. Ceeace e armonie, integritate, echilibru, adevăr, aceea e rai. Omul singur îşi clădeste raiul sau iadul, după cum urmează calea armoniei şi adevărului sau a desechilibrului si minciunii. Răsplata raiului este sentimentul sublim al armoniei interioare, pedeapsa iadului este sentimentul de revoltă, de ură al celui ce stărue în minciună si păcat.Raiul sau iadul nu ni se deschid după moarte, ci încă din viată. Stă în puterea noastră de a ni le dobîndi. Acela care prin trudă lungă îsi dobîndeste armonia divină în suflet, a cîstigat raiul pentru eternitate. Iar cine iese din viaţă ca un element al disarmoniei si al păcatului, a pierdut prilejul de a se integra armonic în eternitate si duce cu sine iadul din care n’a vrut să iasă.
    Nouă oamenilor ne este dat să dobîndim raiul cu puterile noastre sufletesti. Să alungăm din noi păcatul, minciuna, tot ce tulbură si înjoseste. Numai acum în viată o putem face. Celor multi nu le pasă, si ei nu stiu ce pierd…”
    „Legionarismul este în primul rînd credinţă în Dumnezeu, în sensul cel mai pur, în sensul tradiţiei noastre creştine”.
    „Ei bine, faptul acesta e hotărîtor pentru pozitia romînească în perspectivele istoriei care se deschid. Pentrucă pe acest drum, al căutării colective a lui Dumnezeu, vor trebui să vie după noi toate neamurile. Aici se svîrcolesc toate neamurile să ajungă, dar nu pot încă să ajungă. Spuneam altădată că lumea se întoarce, fără voia ei aparentă, împinsă de năzuinte organice, din nou spre Dumnezeu. Spuneam că acesta e un mare proces sufletesc al cărui mers e fatal în istorie”.
    “Ei bine, pe drumul acesta al reîntoarcerii oamenilor către Dumnezeu, neamurile ne vor găsi pe noi ca învătători” [“Din lumea legionară”, p. 26-27, citat în “Vremea” Nr. 569, XII, p.6]

    „Primeşte, Preamilostivă Doamnă, neamul nostru oropsit şi obidit în sfânta Ta strajă şi fă-ne unelte ale Voinţei Divine. Coboară în iadul nostru interior ca să aprinzi în sufletele noastre rugul nemistuit al milostivirii Tale.
    Ajută-ne să acceptăm ispăşirile izbăvitoare căci numai aşa vom primi duh întăritor, numai aşa vom putea trece peste fiare, peste năpârci ca să poposim la picioarele Tale…Doamne, ia din pieptul meu inima împietrită şi dăruieşte-mi o inimă vie, sensibilă pentru normele divine şi care nu poate fi redusă la tăcere atunci când luptă să ardă rădăcinile răului.” Doamna Aspazia Otel Petrescu -pilda de mucenicie si eroism din timpul prigoanei in temnitele comuniste-discursul tinut in 8septembrie 2012,la fosta inchisoare de femei Mislea.

    Apreciază

    1. Când lucrarea puterile sufletești se abate de la scopul firesc (Sf Maxim Mărturisitorul), atunci sufletul simte iadul și se tânguiește pentru lipsa raiului. Pentru a trăi raiul, omul trebuie să-L trăiască pe Hristos prin revenirea puterilor sufletești la normalitatea existenței celei bune!

      Apreciază

  7. În studiul părintelui Sava, despre „Interpretarea patristică a Canonului al 15-lea al Sinodului I-II Constantinopol”, traducerea unui text al Sf Teodor Studitul este greșită: „Și mi-ai spus că te-ai temut să îi spui preotului tău să nu pomenească pe ereziarh; și lasă-mă să îți spun despre aceasta că nu te laud, căci este întinare și numai comuniunea de a-l pomeni și nu mai este ortodox cel care pomenește pe ereziarh”. Traducerea din cartea „Dreapta credință în scrierile Sfinților Părinți” (Către soția unui spătar al cărui nume e Malhara, p. 159), este următoarea: „Ce să-ți spun acum despre acest lucru nu văd, decât că întinare are împărtășania din singurul fapt că îl pomenește (pe ereziarh), chiar dacă ortodox ar fi cel ce face Sfânta Liturghie”.
    Nu aș fi atras atenția asupra acestui aspect, dacă pe Gheron Sava nu l-ar fi ajutat la argumentare faptul că „preotul respectiv (care pomenește ierarhul eretic) încetează să mai fie ortodox”. Textul Sfântului Teodor Studitul spune: „chiar dacă ortodox ar fi”, ceea ce are cu totul alt înțeles. Sper ca părintele Sava să lămurească acest aspect și să rispească confuzia cât mai curând, printr-o scrisoare oficială (nu telefonic!), așa cum a făcut alături de Părinții Aghioriți în decembrie 2016. Să spună cu claritate: sunt toți preoții care pomenesc pe ierarhii ecumeniști, eretici, chiar dacă ,,ortodocși ar fi”?! Iar răspunsul să fie în consens panortodox!

    Apreciază

    1. Parinte Claudiu,

      Eu am constatat, incercand sa inteleg ceva ce era ilogic in textul unei scrisori din cartea tradusa de pr. Hanches, ca aceasta carte are greseli (mari) de traducere. Din pacate. Textul ilogic care m-a facut sa crecetez mai in adancime problema il gasiti aici:
      https://theologiepatristica.wordpress.com/2017/10/17/din-nou-despre-intreruperea-pomenirii-cateva-completari/#comment-7123

      Textul in limba rusa ii da dreptate lui Gheron Savva si ii gasiti o traducere cred mult mai fidela aici:
      http://lumea-ortodoxa.ro/iconomia-si-acrivia-relatiile-cu-ereticii-invatatura-sf-teodor-studitul/

      respectiv: „Tu îmi spui că te temi să-i spui preotului tău să nu mai pomenească pe ereziarh. Ce să-ţi răspund la asta? Eu nu-l îndreptăţesc: dacă comuniunea prin simpla pomenire pricinuieşte necurăţie, atunci cel ce pomeneşte pe ereziarh nu poate fi ortodox.” [Epistola 58. Către soţia unui spătar numită Mahara]

      Deci intr-adevar pomenitorul de eretici nu prea e … ortodox. Cu ajutorul Bunului Dumnezeu incerc sa obtin o traducere cat mai exacta.

      Apreciază

      1. Da, am mai gasit un text:
        http://lumea-ortodoxa.ro/celor-ce-spun-ca-pomenirea-ecumenistilor-se-poate-face-din-iconomie-marturia-parintilor-aghioriti-din-sec-xiii/

        unde traducerea ii da intr-adevar dreptate pr. Hanches aici:

        „Mi-ai spus că te-ai temut să-i faci observaţie presbiterului tău să nu pomenească numele ereziarhului, iar eu nu găsesc ce să-ţi spun acum despre asta altceva decât că comuniunea prin singură pomenirea lui întinează, chiar dacă cel ce pomeneşte ar fi ortodox”.

        Apreciază

  8. Leacul desăvârşit pentru vindecarea mâniei
    Psihoterapia Ortodoxă-Știința Sfinților Părinți de Mitropolitul Hierotheos Vlachos
    Mânia, care „ne orbeşte ochii sufletului, nu se câştigă din îndelunga răbdare ce o are aproapele cu noi, ci din suferirea răului aproapelui de către noi”.
    Drept aceea, „cei ce caută desăvârşirea blândeţii sunt datori să pună toată strădania, ca să nu se mânie nu numai asupra oamenilor, dar nici asupra dobitoacelor şi nici asupra lucrurilor neînsufleţite”. Suntem datori „să înfrânăm nu numai mânia cea cu lucrul, ci şi mânia din cuget”: „Căci nu foloseşte aşa de mult a-ţi ţine gura în vremea mâniei, ca să nu dai drumul la vorbe furioase, cât foloseşte a-ţi curăţi inima de ţinerea de minte a răului şi a nu învârti în minte gânduri viclene asupra fratelui”.
    În concluzie, „leacul desăvârşit al acestei boli acesta este: să credem că nu ne este iertat să ne stârnim mânia nici pentru pricini drepte, nici pentru pricini nedrepte”. (Sfântul Ioan Casian Românul)

    Sursa:

    Mitropolit Hierotheos Vlachos, Psihoterapia Ortodoxă, editura Învierea, 1998, pag. 335

    Apreciază

    1. Ips Vlachos edulcoreaza modernist fundamentele patristice ale teologiei. Este inca un modernizator – cu sau fara voie – a invataturii Sf Parinti.
      Asta dincolo de sovaielnicia sa absolut dubioasa: Pe de o parte nu semneaza documentele in Creta si denunta atmosfera anti-ortodoxa de acolo (presiuni, santaj, etc), pe de alta parte il scalda pe Bartolomeu ereziarhul in toate osanalele si superlativele posibile…
      Sau: Argumenteaza ortodox impotriva ecumenismului oficializat in Creta, insa indeamna la pastrarea deplina a comuniunii cu episcopii semnatari, ce implementeaza din greu pan-erezia ecumenista in Biserica. Ceva nu se pupa…
      Citatul din cartea dumnealui este veridic, ortodox. Insa cartea, precum si faptele si cuvantarile acestui episcop nu sunt in duhul Sfintilor Parinti, desi in litera, par a fi…

      Apreciază

      1. ,,Terapeutica” Mitropolitului Ierotheos Vlachos este patristica. Nu cred ca putem sa-i reproșăm ceva din acest punct de vedere. Plus că a demascat ,,teologia” papistașă a mitropolitului filocatolic Ioannis Zizioulas. Ceea ce surprinde însă la Vlachos este diplomația bisericească pe care o adoptă printr-o discrepanță serioasă între teorie și practică.

        Apreciază

      2. Multumim dle Ovi pt lamurire. Cine e vlahos pt noi , nu? acolo un neica nimeni , dar dvstra , un traitor autentic ortodox, cu multe carti publicate la activ , ne aratati adevarata cale si lupii in piei de oaie…

        Apreciază

    2. Doamne ajută și mulțumim că amintiți de necesitatea vindecării puterilor sufletești, în speță, a mâniei sau iuțimii. Jean Claude Larchet, în cartea sa ,,Terapeutica bolilor spirituale”, spune că ,,Părinții îndeamnă ca blândețea și răbdarea (leacuri ale vindecării de mânie, n.n) să fie însoțite de iubire, care apare astfel ca a treia virtute prin care omul se poate împotrivi mâniei”.

      Apreciază

  9. Insasi conceptia Ips Vlachos de a utiliza invatatura Sf Parinti intr-un scop „psihoterapeutic” este graitor de modernista. Fiindca rostul Ortodoxiei este mantuirea celor pacatosi, nu vreo terapie a..psihicului. Deci insusi miezul e putred la Ips Vlachos, nu doar coaja…
    Asta nu inseamna ca „Psihoterapia ortodoxa”, cartea sa, ar fi anti-ortodoxa, ori eretica, nu. Ci Adevarul e perceput reductionist si turnat intr-o forma de cugetare occidentala. Dar sa nu intram la nuante, nefiind nici macar Principiul clarificat (inca).
    Cat despre carti, d-le anonim zis Getul, pun pariu ca am scris mai multe decat dta. Si exact despre „modernizatorii” Ortodoxiei – nu doar cei „de la stanga” / ecumenistii, ci si cei ” din partea dreapta” / conservatorii-traditionalisti.
    Una e Traditia, si altceva traditional-ISMUL.
    Insa, inca o data, nu e cazul sa intram in nuante, cat timp nivelul general e cel al flegmei-comentar, data din adancul…anonimatului.

    Apreciază

    1. Însăși mântuirea celor păcătoși presupune o terapeutica a bolilor spirituale. Dacă ați citi cu atenție scrierile Mitropolitului Ierotheos Vlachos ați înțelege acest aspect și importanța lor pentru ,,descifrarea” metodei de vindecare folosită de Sfinții Părinți. Posibil ca unii să prefere forme legaliste sau pietiste pentru mântuire, străine de duhul patristic. Încercați să vă detașați de diplomația aplicată de mitropolit, cu care nu putem fi de acord, și să descoperiți ORTODOXIA curată din scrierile sale.

      Apreciază

    2. Lol , nu , nu facusem comparatia la scris carti, cu mine; era cu mitrop. Vlachos, dar nah , degeaba scrii carti daca nu esti bagat in seama( probabil de bune ce sunt) ; de altfel raspunsul dumitale arata si un pic de frustrare . adica unde dai si unde crapa…
      Iar referitor la adancul anonimatului …iar lol, lasati-o balta. Getul este exact ca Ovi, adica tot un parerolog anonim.
      De aia zic, il prefer pe mitropolitul Vlahos unui parerolog frustrat …

      Apreciază

  10. Blagosloviti si iertati,Sfintia Voastra!
    Mai mult ca niciodata parca ,au iesit la suprafata in toata aceasta perioada toate bolile sufletesti ,de care sufeream,iar Domnul in marea sa iubire ne ofera sansa de a ne cunoaste in profunzime sinele si de a ne vindeca.
    „Se spune că orgoliul este cea mai mare nenorocire a umanității. El stă la originea marilor tulburări din viața socială, a rivalității între popoare, dar și în interiorul lor, a războaielor, urii și ranchiunei manifestate față de alții. Pe orgolios îl putem recunoaște după felul de a fi. Într-un dialog vorbește în general – repede, vrea cu orice preț să aibă dreptate, la început încearcă în toate felurile să se facă înțeles, după care își pierde răbdarea, izbucnește furios prin cuvinte calomnioase sau amenințătoare, neștiind însă că furia este cea care perturbă memoria.
    Orgoliul ține mai mult de sfera raționalului, mentalului, și presupune o anihilare a sentimentelor. Percepția este că sentimentele te fac mai slab, vulnerabil, iar rațiunea și orgoliul – mai puternic. Orgoliul nu te lasă să vezi când greșești. prin urmare împiedică progresul individului în viață,indeosebi in cea duhovniceasca. Toată truda lui, la un moment dat, se oprește.
    Oamenii orgolioși uneori ne atrag prin carisma lor, cu retorica ce ascunde înșelătoria, cu promisiunile ce ne încântă, alteori îi respingem imediat, intuind fariseismul și egoismul lor. Orgoliosul este la fel ca narcisistul care își privește îndelung și insistent imaginea reflectată, ajungând să se îndrăgostească de ea, ca atare de tot ceea ce face și cum face.”*Cunoasteti adancimea caderii voastre; cunoasteti grozavia vatamarii voastre, lepadati cu totul nadajduirea in sine; fie-va mila de voi insiva , mila pe care n-o aveti din pricina parerii de sine, a amagirii de sine, a impietririi, a orbirii voastre!”
    Un om orgolios nu-și recunoaște greșelile, întotdeauna pentru el este altul vinovat, iar dacă totuși i se demonstrează că el a greșit, fie nu recunoaște, fie minimalizează greșeala, ca și când ar fi ceva lipsit de importanță. Ceva, cineva din exterior, o anumită persoană, anumită conjunctură a determinat asta; nu e vina lui, rațiunea lui nu poate greși. Are tendința de a emite păreri pe un ton atotștiutor… El știe totul,si aduce in sprijinul acestei teorii, savante si academice prelegeri,oameni importanti care sa-i confirme justetea teoriilor asupra carora nu are nici un dubiu .”*A deveni al lui Hristos este cu neputinta nu doar atunci cand omul nu paraseste pacatosenia sa; este cu neputinta si cand omul nu paraseste dreptatea sa. De cei drepti cu propria dreptate, Hristos Se leapada, ii leapada.”
    Un orgolios nu poate să recunoască că a greșit; el are impresia că și-ar pierde din putere, recunoscând. El nu lasă frâu liber sentimentelor, luptă împotriva lor. Pentru a nu greși, se conduce numai după rațiune – rațiunea lui sofisticată. Orgoliosul e egoist și invidios, poate fi foarte suspicios, i se pare că alții au ceva cu el și complotează împotriva lui. La nevoie își ia susținători – „colegii” – pe care nu uită să-i pomenească în discursurile sale, intenționând a-i folosi drept „pluton de execuție”.”*Cu evlavie si supunere plecati ra­tiunea voastra trufasa, cu nume mincinos, in fata dreptatii dumnezeiesti. Ea a fost adusa din cer oamenilor, adusa de catre Dumnezeu intrupat: ea suie la cer pe acei oameni care, lepadandu-se de sine, lepadandu-se de pacatele lor si de dreptatile lor, se cufunda pe de-a-ntregul in baia cea curatitoare a pocaintei, intra sub calauzirea dreptatii dumnezeiesti si doar a ei. Faptele voastre bune sa fie doar infaptuiri ale atotsfintei voi dumnezeiesti, nu ale voii voastre stricate!”
    Unii consideră orgoliul a fi o calitate, semn de mare personalitate, mai ales în timpurile acestea când s-a dezvoltat ideea de competitivitate, confundând orgoliul cu mândria. Una este să fii mândru de o faptă a ta săvârșită în mod cinstit și competitiv, cu scopul de a face un bine ție și celorlalți, societății în care trăiești, și alta este să mergi înainte cu sabia, rănind și tăind capete, călcând peste cadavre, pentru a-ți atinge scopul – dobândirea puterii.
    Când orgoliosului îi sunt descoperite ambițiile, faptele ilegale, el devine răzbunător.
    Psihologii susțin că răzbunarea este un răspuns emoțional la o stare de enervare extremă sau la teamă. Omul se răzbună crezând că își face dreptate, încearcă să aducă argumente sau le inventează. El vrea să câștige, dorește gloria cu orice preț. Adoptă întru totul mentalitatea politicianului mafiot….
    Răzbunătorul, pentru o palmă primită, își va pregăti pumnii, cu convingerea că va doborî la pământ adversarul. El nu ia în calcul posibilitatea ca după pumnul dat să-l poată măcina regretul, fiindcă dintr-un joc al urii și al răzbunării, inevitabil rezultă „răniți”. Răzbunarea fiind în general arma celui slab dar plin de orgoliu, este de fapt o reacție compensatorie față de slăbiciunea Eu-lui. Soluția ar fi întărirea Eu-lui nu glisarea lui în nevoia de răzbunare. Pentru aceasta i-ar trebui un pic de înțelepciune, or locul ei este ocupat de viclenie, specifică celor care caută să profite de cei din jur, pentru a-și satisface orgoliul prin orice mijloace.
    Este cert că dorința de răzbunare aduce nefericire. Sf. Ioan Gură de Aur spunea: „Crezi că te răzbuni asupra aproapelui, dar te chinuiești pe tine însuți. Te dai în brațele pornirii ca unui călău lăuntric care te împresură…”.
    „*Fii intelept! Nu te fa invatator nici colegilor, si daca te va intreba cineva ceva raspunde cinstit asa cum crezi ca-i adevarat, dar refuza cu hotarare sa judeci si cu atat mai mult sa osandesti pe cineva”.[Sf.Ignatie Briancianinov]
    „Umilinta dezradacineaza din suflet si din trup toate patimile pacatoase si atrage in suflet harul lui Dumnezeu. In aceasta sta mantuirea“.[Sf.Ignatie Briancianinov]
    Adaptare si citate-SETEA DE RĂZBUNARE A ORGOLIOSULUI Posted by Vavila Popovici
    *http://www.cuvantul-ortodox.ro/predica-grea-a-sfantului-ignatie-briancianinov-cum-devenim-ai-lui-hristos-cat-valoreaza-dreptatea-noastra/

    Apreciază

    1. Orgoliosul „de serviciu” nu se vatămă doar pe sine. Face mare tulburare printre frați, făcându-i pe cei neîncercați, dintre noi, să cadă. Vai celor ce merg după omul orgolios și se supun puterii rațiunii lui!

      Apreciază

  11. Sa fie blagoslovit ,cuvantul Sfintiei Voastre!
    Asa este, sa ascultam pe Duhovnicul nostru cu dragoste si insetare dupa Adevar,adancind putinele noastre cunostinte ,in tot timpul,luand aminte la spune Iov:”Mânia ucide pe cel fără de minte, iar aprinderea omoară pe cel rătăcit.”[Iov5;2].Oamenii inteligenți nu pot fi proști, dar pot da dovadă, în unele momente ale vieții, de naivitate, ingenuitate, o slăbire din chingile binemeritatei rațiuni, când pot face și prostii. .. Când se ivesc aceste momente? Când sunt prea îngăduitori, când lasă o ușiță deschisă a sufletului. Se pare, că în acele momente, un impuls, o grabă, îi face să nu cugete prea mult.In nesfarsita Sa iubire de oameni,Domnul vede si mustra aceste abateri grave,care asa cum spuneati,tulbura si ii ratacesc pe cei care il asculta si sunt de acord cu orgoliosul care,netinand cont de parerea nimanui, aluneca pe panta prostiei si ingamfarii trufase.
    17. Fericit este omul pe care Dumnezeu îl mustră! Şi să nu dispreţuieşti certarea Celui Atotputernic.
    18. Căci El răneşte şi El leagă rana, El loveşte şi mâinile Lui tămăduiesc.
    19. De şase ori din nevoi te va scoate, iar a şaptea oară, răul te va ocoli.
    20. În timp de foamete, te va scăpa de la moarte şi în bătălie din primejdia sabiei.
    21. Vei fi la adăpost de biciul bârfelii şi nu te vei teme de prăpăd când va veni.[Iov5;17-21]
    Mult mai aproape de zilele noastre, filologul, eseistul român Petru Creția (1927-1997) făcea, într-un eseu, portretul omului prost, spunând că „prostia se hrănește din puținul ei și se regenerează din propria substanță, rămânând mereu egală cu sine […] Prostia produce aproape întotdeauna manifestări aberante și nocive în ordinea moralității. Neștiind ce statut are și ce loc i se cuvine, prostul se amestecă unde nu-i fierbe oala, încurcă ițele, crezând că le descurcă, se face purtătorul celor mai imbecile prejudecăți, debitează, cu autoritate”, cele pe care crede ca este stapan(considerand niste diplome,drept certificat al gandirii sale atotstiutoare), „este bănuitor și susceptibil, neștiind de glumă, imaginează conspirații universale și vorbește ca un profet, mai și găsind cine să-l creadă; neavând îndoieli, devine dogmatic și tinde să facă din maxima acțiunii sale o lege universală. Și, neștiindu-și lungul nasului, e adesea peste măsură de obraznic…”.
    Un mare gânditor spunea că nimic nu e mai rău decât prostia agresivă și aceasta deoarece ea rănește oamenii, fie verbal, fie fizic. Agresivitatea este cea care de-a lungul timpului a dus la supraviețuirea specimenelor dotate cu dorința de a înfrânge rezistența, a învinge neapărat și a supune pe ceilalți, prin forță. Este un comportament învățat, experimentat și dezvoltat, imitat de multe ori în urma contactului cu oamenii agresivi sau evenimentele agresive. Nu putem uita „setea patologică” de putere a conducătorilor comuniști, modul agresiv, criminal prin care acționau pentru a-i îndepărta pe „dușmanii de clasă”, a prelua puterea, a stăpâni, uzând de viciile posesiei: discontinuitatea, violența și clandestinitatea.
    adaptare si citate din PROSTIA BATE LA USA AGRESIVITATII Posted by Vavila Popovici

    Apreciază

Lasă un comentariu

DISCERNE

Viitorul, o paletă de opţiuni. Alege drumul!

Ortodoxia mărturisitoare

,,Dacă cineva va păzi cuvântul Meu, nu va vedea moartea în veac" (Ioan 8, 51).

ASTRADROM

,,Dacă cineva va păzi cuvântul Meu, nu va vedea moartea în veac" (Ioan 8, 51).

Vremuritulburi

ortodoxie, vremurile de pe urma, istorie, sanatate, politica, economie, analize si alte informatii utile

Lumea Ortodoxă

,,Dacă cineva va păzi cuvântul Meu, nu va vedea moartea în veac" (Ioan 8, 51).

Blog de Dogmatică Empirică

...adică despre dogmă și experierea ei în Duhul Sfant. Doar în Ortodoxie dogmele Bisericii chiar pot fi verificate prin viața mistagogică!

Sfântul Ioan de Kronstadt

În fiecare zi - gândurile unui om extraordinar

Monahul Teodot - blog oficial

Ortodoxia-singura credinta mantuitoare

SINODUL TÂLHĂRESC

,,Dacă cineva va păzi cuvântul Meu, nu va vedea moartea în veac" (Ioan 8, 51).

Bucovina Profundă

“ De mare jele şi de mare minune iaste, o iubite cetitoriu, cându toate faptele ceriului şi a pământului îmblă şi mărgu toate careş la sorocul şi la marginea sa... şi nici puţin nu smintescu, nici greşescu sămnul său. Numai sânguru amărătulu omu... ” Varlaam - Cazania

Cuvântul Ortodox

,,Dacă cineva va păzi cuvântul Meu, nu va vedea moartea în veac" (Ioan 8, 51).

Redescoperirea Sfintei Euharistii

,,Dacă cineva va păzi cuvântul Meu, nu va vedea moartea în veac" (Ioan 8, 51).

,,Dacă cineva va păzi cuvântul Meu, nu va vedea moartea în veac" (Ioan 8, 51).

SACCSIV - blog ortodox

Ortodoxie, analize, documentare, istorie, politica